shalem

מלכה מרגלית | מיכל אל-יגון מוגבלות שכלית התפתחותית: תיאוריה, מחקר והשלכות יישומיות 2022 תשפ"ב

ספר זה הינו פרסום ציבורי נגיש לכל אשר מתיר שימוש, שיתוף, הפצה או שכפול, בכל אמצעי או צורה, בכפוף לציון שם המחבר(ים) והספר כמקור הראשוני. אין לעשות שינוי בפרקים המופיעים בספר ללא אישור המחברים וציון הספר כמקור הראשוני. הספר הופק במימון קרן שלם 2022 נדפס בישראל תשפ״ב, Printed in Israel

מלכה מרגלית | מיכל אל-יגון מוגבלות שכלית התפתחותית: תיאוריה, מחקר והשלכות יישומיות

4 תודות וועדת היגוי מלווה , ראש תחום קידום ההוראה והערכה אקדמית, אוניברסיטת אריאל פרופ' ניצה דוידוביץ' בשומרון ויו"ר וועדת מחקר של קרן שלם , מנכ"ל קרן שלםריבה מוסקל , מנהלת ידע ומחקר, קרן שלםשרון גנות סיוע באדמיניסטרציה והפקה: אלינה וולטר עריכה לשונית, עיצוב גרפי והפקה: רותם פרסום והפקות בע"מ ריהאם וגיה עווידאת תרגום לערבית: 2019 וועדת המחקר של קרן שלם לשנת יו"ר הועדה , ראשת תחום קידום ההוראה והערכה אקדמית, אוניברסיטת אריאל פרופ' ניצה דוידוביץ בשומרון חברי הוועדה , מנהלת תחום תוכניות ייחודיות, שירות להערכה והכרה, אגף להערכה, הכרה ענת פרנק ותכניות, מינהל מוגבלויות, משרד הרווחה והביטחון החברתי , סמנכ"ל מחקר, מכון ירושלים למחקרי מדיניותד"ר שרית בן שמחון , מנכ"ל, ביתא מחקרד"ר טלי נוי הינדי , מנהלת אגף בכיר קהילה, מינהל מוגבלויות, משרד הרווחה והביטחון החברתיויויאן אזרן , לשעבר סגנית מנהל מח' שיקום באגף הרווחה , חיפהנעמי גרינטל , מנהלת היח' לצרכים מיוחדים, אגף הרווחה, ירושליםשרית רחמים , מנהל תחום מחקר, האגף למחקר, תכנון והכשרה, משרד הרווחה ד"ר אסי אהרונוב והביטחון החברתי

5 ברכת יו"ר הקרן קוראות וקוראים יקרים, קרן שלם שמחה להגיש לכם את הספר הראשון בישראל המרכז שלל פרקים בנושא מוגבלות שכלית-התפתחותית. הספר מכיל בתוכו את התיאוריות העכשוויות, המחקרים העדכניים וההמלצות היישומיות ויסייע לאנשי מקצוע, לסטודנטים הלומדים את תחום הדעת ולבני משפחה שמבקשים להרחיב את הידע. הספר מקיף את כל המערכות העוטפות את האדם עם מוגבלות שכלית: המשפחתית, החינוכית, הבריאותית והטיפולית ומתייחס לכל הגילאים. ברצוני להודות לעורכות הספר שעשו עבודתן במסירות, פרופ' מלכה מרגלית ופרופ' מיכל אל-יגון וכן להוקיר את יו"ר וועדת המחקר, פרופ' ניצה דוידוביץ', על עבודתה המקצועית בליווי תחום המחקר בקרן. אני בטוח כי כל אחד ואחת מכם ימצא את נקודת העניין בספר שהפיקה ומוציאה לאור קרן שלם לפיתוח שירותים לאנשים עם מוגבלות שכלית ברשויות המקומיות. , יו"ר קרן שלםאלי דוקורסקי ראש עיריית קריית ביאליק

6 ברכת יו"ר וועדת מחקר, שנים לתמיכה בתחום המחקר בקרן שלם בחרנו להוציא 25 במלאת ספר, שירכז ידע מחקרי, כמו גם ניסיון מעשי, בנושא מוגבלות שכלית התפתחותית. זהו אחד הנושאים של קשר אמיץ בין האקדמיה ולשדה, כשלתיאוריה עשויות להיות השלכות יישומיות. תרומת החוקרים, המביאים עימם ניסיון רב תחומי לנושא, כפי שהדבר באה לידי ביטוי בספר זה, היא בשילוב ידע תיאורטי ויישומי עדכני בנושא מוגבלות שכלית התפתחותית, בישראל, כמו גם מגמות בינלאומיות עדכניות. הספר מיועד לסטודנטים, לחוקרים, ולאנשי המקצוע העובדים עם ילדים, מתבגרים ומבוגרים עם מוגבלות שכלית התפתחותית. כמו כן, מצאנו חשיבות רבה להנגיש את הנושא לציבור הרחב. בכך, הספר מביא לידי ביטוי את מטרות הפעילויות של קרן שלם, ביניהן, הגברת המודעות הציבורית לצרכים של האדם עם המוגבלות השכלית ההתפתחותית, איסוף ועיבוד נתונים לשם תכנון והקמת שירותים בקהילה. ) בתחום 2017 תודתנו הרבה לפרופ' מלכה מרגלית, כלת פרס ישראל ( חקר החינוך, ולפרופ' מיכל אל-יגון, מהחוג לחינוך מיוחד ויעוץ חינוכי וראש קבוצת המחקר לחקר גורמי סיכון וגורמי הגנה באוניברסיטת תל אביב - על עבודה מדעית, מקצועית ואיכותית. תודה מיוחדת לגב' ריבה מוסקל, מנכ"ל קרן שלם, הפועלת ללא לאות להביא את נושא המוגבלות לקדמת הבמה של השיח הציבורי, ברמת החשיפה והמודעות לנושא, ברמת ההבנה והקבלה ובשילובם בחברה באופן שוויוני והוגן ככל האפשר. הערכה והוקרה על פעילות מסורה, אמונה והזדהות עם משימות הקרן להוביל את השינוי החברתי בנושא, לגב' שרון גנות, מנהלת ידע ומחקר בקרן שלם.

7 ולבסוף – אנו תקווה כי ספר זה יעלה את המשימה החברתית שלנו, על סדר יומם של אנשי הציבור: לפעול להון האנושי, לאלו העובדים בנאמנות, יום יום, עם אוכלוסייה ייחודית זו. לסייע למשפחות, ולסייע להשתלבותם של בעלי המוגבלות בחברה באופן מכבד. ע֭וֹלָם חֶ֣סֶד יִבָּנֶ֑ה (תהילים מפ"ט, ג) , ראש תחום קידום ההוראה והערכה אקדמית. פרופ' ניצה דוידוביץ' ראש החוג לחינוך והכשרת מורים, אוניברסיטת אריאל בשומרון

8 ברכת מנכ"ל הקרן ומנהלת ידע ומחקר "כל הלומד מדעים ואינו משמשם לתועלת אחרים – דומה לאדם החורש (סעדי) ואינו זורע". קרן שלם הוקמה לפני כארבעים שנה על ידי מרכז השלטון המקומי, בשיתוף משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים ופועלת מאז לקידום מתמיד של איכות החיים של האדם עם מוגבלות שכלית. מענקי הקרן ניתנים לרשויות המקומיות והאזוריות לבנייה, שיפוץ וציוד של מסגרות בקהילה הנותנות מענה מקצועי מהגיל הרך – במעונות יום שיקומיים ועד שיבה במרכזי יום למזדקנים, הפרוסים ברחבי הארץ, מאילת ועד מג'דל שמס. אולם, איכות החיים אינה נמדדת בהשקעה בפיתוח פיזי בלבד. למעלה מעשרים שנה, משקיעה הקרן בפיתוח ידע ובפיתוח מקצועי של המטפלים הישירים העובדים בתחום. מוסדות אקדמיים זוכים במענקי הקרן למחקר ולמימון קורסים המנחילים ידע בתחום המוגבלות השכלית וחושפים את הסטודנטים במקצועות השונים באקדמיה לאנשים עם מש"ה במסגרות השונות ברחבי הארץ. שנים קרן שלם מעניקה תקציבים לחוקרים ולסטודנטים לתואר 25 מזה שני ושלישי העושים מחקר בתחומים השונים הקשורים למעגלי החיים של האדם עם מוגבלות שכלית. התפיסה העומדת בבסיס המענקים היא התייחסות רב-מימדית ואינטרדיסיפלינרית המשלבת בין אנשי המחקר לאנשי השדה. עם השנים וועדת המחקר בחרה לקדם מחקרים שיש להם היתכנות יישומית ומימוש הממצאים, ההמלצות והידע שפותח במסגרת המחקרים השונים.

9 מטרת ספר זה להוות השלמה למעגל ההעשרה והידע של כל בעלי העניין בתחום – תלמידים וסטודנטים, חוקרים, אנשי מקצוע ברשויות ובארגונים המפעילים, מפקחים במחוז ובמטה ובני משפחה. תודות לפרופ' ניצה דוידוביץ' על היוזמה והליווי המקצועי, תודות לפרופ' מלכה מרגלית ופרופ' מיכל אל-יגון העורכות המדעיות, תודות לכל הכותבים שאיגמו את הידע והמומחיות שלהם לכדי הפרקים בספר זה. ,ריבה מוסקל מנכ"ל קרן שלם שרון גנות, מנהלת ידע ומחקר קרן שלם

10 14 רשימת המחברים 33 מבוא - מוגבלות שכלית התפתחותית: תיאוריה, מחקר והשלכות יישומיות: מבוא, סיכום וכיווני עתיד מיכל אל-יגון ומלכה מרגלית 41 חלק ראשון: הגדרות, אטיולוגיה, סיווג ודרכי אבחון 43 מוגבלות שכלית התפתחותית - הגדרה, אטיולוגיה, סיווג ודרכי אבחון 1 בנימין הוזמי וחיה עמינדב 73 הגישה הקוגניטיבית באבחון, טיפול ושיקום במוגבלות שכלית התפתחותית 2 שולמית קרייטלר 99 חושבים אחרת, הנגשה קוגניטיבית: מודל מבוסס ראיות והשלכות 3 יישומיות עבור אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית שירה ילון-חימוביץ, אורנית אבידן-זיו, מיכל טנא רינדה והילה רימון-גרינשפן 129 בין הגדרה עצמית לסנגור עצמי - דילמות העולות מהמפגש בין אנשי 4 המקצוע לאנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית קרן דרור, ענבר ורטהימר-שינה ונצן אלמוג 151 חלק שני: נוכחות משותפת של מוגבלות שכלית התפתחותית ואוטיזם 153 נוכחות משותפת של אוטיזם ומוגבלות שכלית התפתחותית 5 קורי שולמן 183 מוגבלות שכלית התפתחותית ואוטיזם - שינויים בתפקודים קוגנטיביים 6 והתנהגותיים לאחר התערבות מוקדמת ושימוש בתת"ח גת סבלדי הרוסי ולידיה גביס 203 חלק שלישי: בריאות ופסיכופתולוגיה 205 הפרעות שינה במוגבלות שכלית התפתחותית והשלכות על הבריאות, 7 אורח החיים ואיכות החיים יואל רייטר 225 השמנה בקרב אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית: סוגיה כבדת משקל 8 גליה גולן שפרינצק 251 פגיעה מינית באנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית, טראומה 9 ודרכי התערבות רונית ארגמן תוכן עניינים

11 273 תפיסה רב מערכתית בטיפול באנשים עם אבחנה כפולה (משה 10 ופסיכופתולוגיה) שפי משיח, עדי דוויק-בונר ואמנדה סיני 299 הנגשת השירות הרפואי לאנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית 11 דליה נסים 323 חלק רביעי: היבטים חברתיים ותרבותיים: מדיניות ויישום 325 מדיניות חברתית כלפי אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית 12 אורן יורקביץ ואריק רימרמן 353 הזכות למימוש ערכים של אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית 13 חיה גרשוני 381 מוגבלות שכלית-התפתחותית בחברה הערבית בישראל: פרספקטיבה 14 של הִצְטָלְבִיוּת לינה בדראן, איילת גור, ופא בדראן ומייקל אשלי שטיין 407 פיתוח כללי התנהגות אתיים בקרב מנהלי ארגונים המעסיקים עובדים 15 עם מוגבלות שכלית התפתחותית בתעסוקה נתמכת מירי בן עמרם ואורלי שפירא-לשצ'ינסקי 427 שנות פעילות לקידום הכללה, מעורבות 40 ערוצים לקהילה – סיכום 16 והשתתפות בקהילה של אנשים עם קשיי תפקוד שכליים ואחרים עמנואל שן 441 חלק חמישי: המערכת המשפחתית 443 המערכת המשפחתית - משפחות לילדים, מתבגרים ומבוגרים עם 17 מוגבלות שכלית התפתחותית: משאבים אישיים ובין אישיים מלכה מרגלית ומיכל אל-יגון 469 הורות תמידית: דחק, נטל טיפול ואמביוולנטיות של הורים מזדקנים 18 המטפלים בילדם הבוגר עם מוגבלות שכלית התפתחותית מעיין פיין 495 "זה בטח מפחיד להיות ככה... איפה אבא ואימא?!": המפגש עם סופיות 19 החיים במשפחה החרדית המזדקנת בהקשר לאדם עם מש"ה אלון זמיר 519 סטיגמה, תחושת מסוגלות, לחץ ומשתני רקע בקרב אבות בדואים 20 למתבגרים עם מוגבלות שכלית – נקודת מבט תרבותית פארס כעביה ואיריס מנור-בנימיני

12 539 חלק שישי: התערבות מוקדמת, טיפול, וחינוך: שילוב והכלה 541 התערבות מוקדמת עבור פעוטות עם מש"ה 21 רז טננבאום, רחל יפעת וברכה ניר 573 קולם של התלמידים: תפיסותיהם של תלמידים עם מוגבלות המשולבים 22 בכיתה ושל חבריהם ללא מוגבלות גלעדה אבישר וטלי היימן 601 היבטים פילוסופיים, תאורטיים ויישומיים של למידה משמעותית ולומדים 23 עם מוגבלות: מודל מעגל ההפנמה ויישומו במערכות החינוך המיוחד והרגיל שונית רייטר 627 שילוב בוגרים עם מוגבלות שכלית התפתחותית במערכת החינוך: חזון, 24 אתגר ומעשה היידי פלביאן ועדי בן-חמו 649 חלק שביעי: המעבר לבגרות: תוכניות התערבות, תמיכה ושיקום 651 דיור של אנשים עם מוגבלות שכלית-התפתחותית 25 ליטל ברלב 675 המעבר לבגרות של צעירים עם מוגבלות שכלית התפתחותית: תרומתן של 26 נחישות ואוריינטציית עתיד להצלחתו מינה רז 711 חלק שמיני: רומנטיקה, זוגיות והורות של הבוגרים 713 זוגיות, מיניות והורות של אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית 27 כחלק ממסע חייהם מתלות בילדות לאוטונומיה בבגרות רן נוימן 743 הורים עם מוגבלות שכלית וילדיהם: רקע, מדיניות ותוכניות התערבות 28 דורית ברק, דורית ושלר וכרמית-נעה שפיגלמן 773 חלק תשיעי: מוגבלות שכלית התפתחותית בגיל המבוגר: איכות חיים, מניעה, תמיכה ושיקום 775 העולם המורכב של הזקנה – הזדקנות מוצלחת אל מול האתגרים 29 נירי דוד

801 תיאוריית "הגיל המפצה": פיתוח יכולותקוגניטיביות, רגשיות והתנהגותיות 30 לקידום איכות החיים בקרב מבוגרים עם מוגבלות שכלית התפתחותית אירית חן, נעה בוסתן, דליה טל, שושנה ניסים ובתיה חפציבה ליפשיץ 831 מבוגרים עם מש"ה ויחסי אחאים במשפחות מזדקנות 31 טובה בנד וינטרשטיין 855 תקצירים בערבית 970 תקצירים באנגלית 992 רשימת מחברים באנגלית 13

14 99 פרק בעמוד אורנית אבידן-זיו מרפאה בעיסוק, מורשה לנגישות השירות ומומחית להנגשה קוגניטיבית. בעלת תעודת 'דור המדבר' בהנגשה קוגניטיבית של משרד העבודה, הרווחה והביטחון החברתי. מנהלת תחום הדרכה והנגשה ומדריכת צוותי טיפול באגודת עמי, אגודה מנהלת את 2014 לטיפול באנשים עם מוגבלות שכלית-התפתחותית. משנת המכון הישראלי להנגשה קוגניטיבית של אגודת עמי והקריה האקדמית אונו. שותפה לכתיבת מאמרים ולהרצאות רבות בתחום ההנגשה הקוגניטיבית. מרצה אורחת בחוגים לריפוי בעיסוק ובקורסים למורשי נגישות השירות ברחבי הארץ ומדריכה בפרויקט הגמר של הכשרות אלה. ornitav@gmail.com 573 פרק בעמוד ד"ר גלעדה אבישר חברת סגל במכללה האקדמית בית ברל למעלה משלושה עשורים. מרצה בכירה בחוג לחינוך מיוחד ובחוג לחינוך בלימודי תואר ראשון ושני. חוקרת וכותבת על ההיבטים המערכתיים של יישום שילובם של תלמידים עם מוגבלויות במערכת החינוך הכללית. פרסמה ספר ומאמרים בספרים ובכתבי עת שפיטים בעברית ובאנגלית. פעילה בוועדות המל"ג לבדיקת תכניות לימודים לתואר ראשון ולתואר שני בתחום החינוך וההוראה. משמשת כעורכת משנה של כתב העת סחי"ש – סוגיות בחינוך מיוחד ובשילוב. gilaavissar@gmail.com 443 פרק בעמוד פרופ' מיכל אל-יגון החוג לייעוץ חינוכי וחינוך מיוחד בבית-הספר לחינוך, אוניברסיטת תל-אביב. פרופ' אל-יגון הנה ראש המעבדה לחקר מודלים של פגיעות וחוסן בקרב צעירים ומשפחותיהם. תחומי המחקר שלה מתמקדים בבחינה של ADHD ו- SLD עם היבטים חברתיים-רגשיים והתנהגותיים של ילדים, מתבגרים ומבוגרים צעירים ), ובחינה ADHD ) ו/או לקויות קשב והיפראקטיביות ( SLD עם ליקויי למידה ( של גורמי סיכון והגנה העשויים לתרום לשונות במדדי התפקוד של צעירים אלו ותפקודם של קבוצות סיכון נוספות. גורמי סיכון והגנה אלו, מתמקדים ברמות הפרט, המשפחה והמערכת. alyagon@tauex.tau.ac.il רשימת המחברים

15 129 פרק בעמוד ד״ר נצן אלמוג ראש המיקוד בלימודי מוגבלות, נגישות והכלה, בחוג לחינוך וחברה, ומרצה בתואר השני הבינתחומי שיקום ובריאות, הקריה האקדמית אונו. נצן התמחתה בתחום של סטודנטים עם מוגבלות במערכת ההשכלה הגבוהה בישראל ושימשה הייתה 2014 כיועצת מקצועית של אגף הקרנות של ביטוח לאומי בנושא. בשותפה להקמת לשכת הממונה על תעסוקת אנשים עם מוגבלות בהסתדרות החדשה האחראית ליישום צו ההרחבה בנושא העסקת אנשים עם מוגבלות. נצן פועלת לקידום זכויות ילדים ואנשים עם מוגבלות ואחות לערן ז״ל, אדם עם מש״ה. nitsan.al@ono.ac.il 251 פרק בעמוד ד"ר רונית ארגמן ), תלמידת תואר שלישי ללימודי מגדר. מנחה בכירה לחינוך MSW עו"ס קלינית ( מיני-חברתי, מדריכה ומטפלת מינית מוסמכת, מומחית בטיפול בטראומה מינית, התנהגות מינית בעייתית ועבריינות מינית, התמכרות למין ולפורנו, נטייה מינית וטרנסג'נדריות ומיניות ונכות/מוגבלות. תחילת ההכרות עם עולם המוגבלויות כעובדת סוציאלית אזורית באקי"ם ישראל, בהמשך ריכוז התחום המיני-חברתי באגף לטיפול באדם עם מש"ה ובשרות לאוטיזם במשרד הרווחה. עוסקת לאורך השנים בפיתוח התחום, פיתוח מודלים וכלים להתערבות בתחום המיני-חברתי, הכשרת אנשי מקצוע, הדרכת צוותים ומשפחות וטיפול. ronitarg@gmail.com 381 פרק בעמוד פרופ' מייקל אשלי שטיין מייסד שותף ומנהל פרויקט המוגבלות של בית הספר למשפטים באוניברסיטת הרווארד, ונחשב לאחד המומחים המובילים בעולם בתחומי החקיקה ומדיניות המוגבלות. השתתף בכתיבת אמנת האו"ם בדבר זכויותיהם של אנשים עם מוגבלויות; עובד ברחבי העולם עם ארגונים של אנשים עם מוגבלויות וארגונים לא ממשלתיים; מייעץ לממשלות בנושאי חקיקה ומדיניות המוגבלות שלהן; ומייעץ לגופי האו"ם ומוסדות לזכויות אדם והביא להישגים גלובאליים משמעותיים בתחום זכויות אדם לאנשים עם מוגבלויות. פרופסור שטיין זכה בפרסים רבים כהוקרה על עבודתו הטרנספורמטיבית. mastein@law.harvard.edu

16 381 פרק בעמוד ופא בדראן . בעבודה סוציאלית במכללת תל חי, עם M.A עובדת סוציאלית, בוגרת לימודי התמחות בטראומה וחוסן. עובדת במחלקה לשירותים חברתיים במועצה המקומית כאבול. abuelragi@hotmail.it 381 פרק בעמוד ד"ר לינה בדראן זוכת מלגת פולברייט היוקרתית. לאחרונה היא סטודנטית ללימודי פוסט דוקטורט באוניברסיטתבירקלי-קליפורניה, מתמקדתבחקרתחוםהמוגבלותמפרספקטיבה תרבותית ודתית בחברה הערבית, הורות, זכויות, תחלואה ותמותה בקרב אנשים עם מחלות נפש קשות. ד"ר בדראן מובילה מחקר בינלאומי הבוחן את התיאוריה של הצטלבויות בקרב אנשים עם מוגבלות בחברה הערבית בישראל. ד"ר בדראן זכתה בפרסים ומלגות יוקרתיות לאור הישגיה התחום. Leenabadran.1985@gmail.com 801 פרק בעמוד ד"ר נעה בוסתן מרצה ומדריכה פדגוגית במחלקה לחינוך המיוחד; מכללת סמינר הקיבוצים. מנגישה אקדמית, לסטודנטים עם מוגבלות שכלית הלומדים לתואר אקדמי בפרויקט עוצמות בר אילן. מדריכת הורים ואוכלוסיות עם צרכי הנגשה מגוונים. תחומי מחקר: אוכלוסייה עם אוטיזם בתפקוד בינוני נמוך והשמה חוץ ביתית, מודלים של שילוב תלמידים עם אוטיזם בתפקוד בינוני נמוך, נתיבי התפתחות האינטליגנציה של אוכלוסייה עם תסמונת דאון לאורך מעגל החיים, זקנה באוכלוסייה עםתסמונת דאון, תרומת פעילויות פנאי על התפתחות האינטליגנציה בקרב אוכלוסייה עם תסמונת דאון. bustanoa@smile.net.il 627 פרק בעמוד עדי בן חמו בחינוך מיוחד, ומומחית בהערכה וטיפול בתלמידים M.ED אשת חינוך בעלת תואר לקויי למידה, ובתלמידים עם לקויות ראיה ועיוורון. בנוסף, בעלת הכשרת מאסטר ומשלבת את הגישה בטיפול בילדים ונוער. מרצה במכללה NLP בתחום ההאקדמית אחווה ומורה תומכת ללמידים עיוורים ולקויי ראיה. לאחרונה מתמקדת במחקרים בתחום השילוב וההכלה של תלמידים עם צרכים מיוחדים והשתתפת במחקר בנושא שילוב בוגרים עם מוגבלות שכלית התפתחותית במערכת החינוך במימון קרן שלם. adi180885@gmail.com

17 831 פרק בעמוד פרופ' טובה בנד-וינטרשטיין ראשת מרכז מינרבה לחקר אוכלוסיות מודרות בזיקנה, פרופ' חבר בחוג לגרונטולוגיה ויו"ר ועדת דוקטורט, הפקולטה למדעי הרווחה והבריאות באוניברסיטת חיפה, ישראל. במהלך השנים האחרונות מחקרה האיכותני מתמקד בהיבטים שונים של אוכלוסיות מודרות בזיקנה. לאורך הקריירה המקצועית שלה היא מוזמנת על ידי אוניברסיטאות וגופים בארץ ובעולם לשתף בסוגיות המיוחסות לידע רלוונטי ולמתודולוגיה בנושאי מחקרה. twinters@research.haifa.ac.il 407 פרק בעמוד ד"ר מירי בן-עמרם ראש תחום סטאז' ופיתוח מקצועי של מורים ומנחה פדגוגית בחוג לחינוך באוניברסיטת אריאל. תחומי מחקר שלה מתמקדים בלמידה מקוונת בראיה חינוכית אקולוגית והדרכה באמצעות סימולציות קבוצתיות. miri.ba39@gmail.com 651 פרק בעמוד ד"ר ליטל ברלב חוקרת מומחית בכירה וראש צוות מוגבלויות במכון מאיירס-ג'וינט-ברוקדייל, מכון למחקר חברתי יישומי. תואר ראשון במדעי ההתנהגות מאוניברסיטת בןגוריון. תואר שני בפסיכולוגיה ארגונית מאוניברסיטת בן גוריון. דוקטורט בעבודה סוציאלית באוניברסיטת חיפה. תחומי המחקר העיקריים: ילדים עם מוגבלות, דיור של אנשים עם מוגבלות והשתתפותם בחברה, איסוף ועיבוד של נתונים על אוכלוסיית האנשים עם מוגבלות בישראל ובהשלכות על מדיניות. LitalB@jdc.org 743 פרק בעמוד ד"ר דורית ברק חוקרת, מלמדת ופועלת באקדמיה ובתכניות לסינגור עצמי וניהול 1999 משנת עצמי של אנשים עם מוגבלות. בעשר השנים האחרונות בתפקיד יועצת אקדמית בתכנית המפתחת רשת קבוצות לסינגור עצמי של אנשים עם מוגבלות שכלית בישראל. התכנית בהובלת עמותות אלווין ישראל ובית איזי שפירא. doritbrk@gmail.com

18 183 פרק בעמוד פרופ׳ לידיה גביס נוירולוגית ילדים ומומחית להתפתחות הילד, פרופ׳ חברה באוניברסיטת תל אביב וחוקרת בתחום האוטיזם ולקויות התפתחות. היא הקימה את מרכז קש״ת בבית חולים שיבא וכעת מנהלת את התחום הארצי של התפתחות הילד במכבי שירותי בריאות. lidiagabis@gmail.com 225 פרק בעמוד ד"ר גליה גולן שפרינצק השלימה את עבודת הדוקטורט שלה בנושא "הקשר בין השמנה ורווחה אישית .2013 בקרב אנשים עם מוגבלות שכלית החיים בקהילה" בשנת כיום מנהלת את מרכז המחקר בסיעוד ע"ש שריל ספנסר באוניברסיטת חיפה. galiagolan@gmail.com 381 פרק בעמוד ד"ר איילת גור מרצה בכירה בחוג לעבודה סוציאלית במכללה האקדמית תל חי. תחומי המחקר שלה הם היבטים פסיכוסוציאליים של מוגבלות. ד"ר גור מעורבת במחקרים לאומיים לבחינת מדיניות המוגבלות בישראל, כדוגמת מחקר אורך הבוחן את המעבר של בוגרים עם מוגבלות שכלית-התפתחותית ממוסדות לדיור בקהילה ומחקר הערכה לתוכנית תקצוב אישי - סל מענים גמיש לאנשים עם מוגבלויות שכליות ונפשיות. בנוסף, מובילה מחקר הערכה של תוכנית המרכזים למשפחות לילדים עם מוגבלויות ומחקר להערכת התערבות ביו-פסיכו- סוציאלית לילדים עם מוגבלות התפתחותית בגיל הרך. guraye@telhai.ac.il 353 פרק בעמוד חיה גרשוני עורכת דין, דוקטורנטית בפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב. בהנחיית פרופ' נטע זיו ופרופ' דפנה הקר. מחקריה, בתחום המשפט ומוגבלות, עוסקים בהשפעת המשפט המדינתי וההלכה היהודית על הורות של זוגות חרדים עם מוגבלות. פעילה בקידום הזכות להורות של אנשים עם מוגבלות, ופרסמה מאמרים העוסקים בהיבטים חברתיים שונים בקהילה החרדית ובתחום זכויות אנשים עם מוגבלות. HayaGir@gmail.com

19 775 פרק בעמוד נירי דוד מרפאה בעיסוק ומומחית תחום לקויות פיזיות ומחלות נדירות במתי"א זבולון אשר, משרד החינוך, שם היא מדריכה צוותי חינוך מיוחד וחינוך רגיל בהכלתם של תלמידים עם מוגבלות פיזית, שכלית ומחלות נדירות שונות בחינוך הרגיל. בעברה ניהלה בי"ס לחינוך מיוחד של תלמידים עם מוגבלות שכלית קשה ועמוקה, ובנוסף, הייתה מדריכה ארצית של מוגבלות שכלית באגף לחינוך מיוחד ומדריכה מחוזית של הכנה לחיים בחינוך המיוחד במחוז חיפה. נירי הקדישה את חייה המקצועיים לתחום המוגבלות השכלית, הוציאה מסמכי מדיניות באגף וממשיכה להדריך ולמקצע צוותים רבים בתחום זה. nirydavid@gmail.com 273 פרק בעמוד עדי דוויק בונר, עו״ס בוגרת לימודי פסיכותרפיה פסיכואנליטית באוניברסיטה העברית ומכון טוויסטוק בלונדון. התמקצעה בתחום הטיפול הקליני בילדים ומבוגרים ועוסקת כיום בפסיכותרפיה פרטנית, הדרכות הורים וצוותים מקצועיים ובהדרכה דינמית של סטודנטים ואנשי מקצוע. לצד זאת עובדת בבית איזי שפירא ביחידה לאבחנה כפולה וכמרצה במכון טראמפ ללימודי המשך. עדי עבדה כפסיכותרפיסטית עצמאית במדינת לוקסמבורג וכן בסקטור הציבורי הישראלי בתחום התקון, ילדים בסיכון ופסיכיאטריה. adi@beitissie.org.il 129 פרק בעמוד קרן דרור בעלת תואר שני בתקשורת, אונ' בן גוריון בנגב, מרצה בתואר ראשון בחוג לחינוך וחברה בקריה האקדמית אונו ומלמדת גם בבית הספר לתקשורת באונ' רייכמן. קרן עובדת באקים ישראל כרכזת סנגור קהילתי ואחראית על ליווי והקמתן של קבוצות הסנגור של אקים בהן לוקחים חלק אנשים עם מוגבלות שכלית ולקויות קבוצות במגזר 30 נוספות. במסגרת עבודתה מלווה ומנחה את המאפשרים של כהיהודי ובחברה הערבית, בונה תכנים ונותנת מענה לדילמות ומורכבויות שעולות בקבוצות. kerend@akim.org.il

20 43 פרק בעמוד ד"ר בנימין הוזמי שנים שימש כמרצה לעבודה סוציאלית 25 מנהל אקדמי בבית איזי שפירא במשך באוניברסיטת בר אילן ובחוג לריפוי בעיסוק בקריה האקדמית אונו. ניהל תחנה לאבחון מוגבלות שכלית התפתחותית ושימש יועץ בכיר למנכ"ל משרד הרווחה. השנים האחרונות שימש כעורך כתב העת "שיקום" של עמותת חומש. 13 בתחומי הפעילות, הכתיבה והמחקר בהם הוא מתמקד הינם: מחקר משלב, משפחה ומוגבלות, הנגשה אקדמית וקוגניטיבית והתמודדות עם התנהגות מאתגרת. bennyh@beitissie.org.il 573 פרק בעמוד פרופ' טלי היימן חברת המחלקה לחינוך ולפסיכולוגיה, באוניברסיטה הפתוחה. פרופ' היימן חוקרת היבטים שונים בחינוך המיוחד, ביניהם מאפיינים התנהגותיים, חברתיים, רגשיים ולימודיים בקרב תלמידים עם צרכים מיוחדים; התמודדות הורים ומורים עם ילד עם צרכים מיוחדים; תרומת השילוב וטכנולוגיות סיוע; מעורבות באלימות ברשת בקרב בני נוער וסטודנטים, עם וללא לקות, והשלכות הפגיעות ברשת על בני הנוער. פרופ' היימן משתתפת בתוכניות מחקר שונות באיחוד האירופי החוקרות נושאים אלה, ומחקריה פורסמו בכתבי עת בינלאומיים, הוצגו בכנסים, זכיה בקרנות מחקר, והדרכת סטודנטים בעבודות מחקר. talihe@openu.ac.il 129 פרק בעמוד ענבר ורטהימר-שינה בעבודה סוציאלית, מסלול שיקום ובריאות מחקרי, מאוניברסיטת בר M.A בעלת אילן. מתמחה בשיקום של אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית. כיום עובדת סוציאלית של בית מוגן בקהילה במערך דיור "שקד" לבוגרים עם תפקוד שכלי גבולי, קשיי למידה וקשיי הסתגלות. מנהלת את הפן הטיפולי בבית, מדריכה את צוות הבית ומלווה באופן פרטני את הדיירים. Inbarwertheimer@gmail.com

21 743 פרק בעמוד ד"ר דורית ושלר בעלת ניסיון עשיר כעו"ס, מנהלת בכירה, חוקרת ומרצה בתחום המוגבלויות. מתמחה בלימודי מוגבלות בדגש על מוגבלות שכלית התפתחותית, מוגבלות נפשית ומשפחות בהן יש אדם עם מוגבלות. מחקריה מביאים את נקודת מבטם הייחודית של ילדים במשפחה בה ההורים עם מוגבלות. weshlerd@gmail.com 495 פרק בעמוד ד"ר אלון זמיר .)MCIA עמית מחקר במרכז מינרבה לחקר אוכלוסיות מודרות בזיקנה ( עובד כמרצה בתחום החינוך המיוחד, מורה ומטפל רגשי (פסיכותרפיה). תחומי המחקר העיקרים של ד"ר זמיר הם: הזדקנות בהקשר למוגבלות ארוכת שנים; המשפחה המזדקנת; לימודי מוגבלות, ובריאות נפש קהילתית. Alon6891@gmail.com 801 פרק בעמוד ד"ר אירית חן מרצה במסלול מוגבלות שכלית תואר שני, הפקולטה לחינוך, אוניברסיטת בר אילן. תחומי התעניינות מחקרית: היבטים חברתיים וקוגניטיביים בקרב עיוורים ולקויי ראיה, קוגניציה בקרב אנשים עם מוגבלות שכלית, מיומנויות מתמטיות אצל תלמידים עם מוגבלות שכלית. cheniri@biu.ac.il 801 פרק בעמוד פרופ' בתיה חפציבה ליפשיץ ראש ההתמחות לתואר שני במוגבלות שכלית, בפקולטה לחינוך, אוניברסיטת בר אילן, ראש הקתדרא לחקר וקידום כושר ההשתנות ע"ש מצ'אדו ופרוייקט "עוצמות" וראש מרכז בייקר לחקר וקידום פעוטות וילדים עם עיכוב התפתחותי. תחומי מחקר: אינטליגנציה ולמידה של אנשים עם מש"ה לאורך מעגל החיים: קשרים ונתיבי התפתחות, חינוך אקדמי גבוה לאוכלוסיה עם מש"ה, אינטליגנציה רגשית באוכלוסיה עם מש"ה, זקנה בקרב אנשים עם נכות התפתחותית, מוגבלות שכלית קשה ועמוקה. Hefziba.lifshitz@biu.ac.il; hefziba@013net.net

22 801 פרק בעמוד ד"ר דליה טל מרצה במגמה להתמחות לתואר שני במוגבלות שכלית, בפקולטה לחינוך, אוניברסיטת בר אילן, במכללת לוינסקי ובמכללת חמדת הדרום. בעבר - מפקחת באגף לחינוך מיוחד במשרד החינוך, ממונה על תכנון לימודים ותכניות לתלמידים עם מוגבלות. תחומי מחקר והתמחות: למידה אקדמית של אנשים עם מוגבלות שכלית, תכנון לימודים לתלמידים ולסטודנטים עם מוגבלויות, הנגשה לימודית וקוגניטיבית לאנשים עם מוגבלות שכלית, עמדות צוותים כלפי ילדים ומבוגרים עם מוגבלות שכלית, עבודת צוות במסגרות לאנשים עם מוגבלויות, שילוב ילדים ומבוגרים בקהילה: בחינוך, תעסוקה ופנאי. Daliatal51@gmail.com 99 פרק בעמוד ד"ר מיכל טנא-רינדה מרפאה בעיסוק, מורשה לנגישות השירות ומומחית להנגשה קוגניטיבית. מרצה, חוקרת ורכזתתחוםסביבה, בחוג לריפוי בעיסוק, הקריההאקדמיתאונו. ממייסדות המכון הישראלי להנגשה קוגניטיבית של אגודת עמי והקריה האקדמית אונו, ויועצת בו. בעלת עסק 'עיצוב מותאם אדם'. בעברה, יועצת נגישות לאנשים עם מוגבלות נפשית לנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, משרד המשפטים; מנהלת תוכניות ב'ג'וינט - ישראל מעבר למוגבלות'; יועצת נגישות בצ.ק. הנדסה ומרפאה בעיסוק בעמותת מילבת, בית איזי שפירא, ובית חולים לב השרון. Michal.rinde@gmail.com 541 פרק בעמוד רז טננבאום דוקטורנטית בחוג להפרעות בתקשורת באוניברסיטת חיפה. קלינאית תקשורת המתמחה בטפול בילדים עם לקויות מורכבות. מרכזת ומדריכה צוות קלינאיות תקשורת במעון יום שיקומי ובעלת קליניקה פרטית. במחקר הדוקטורט שלה מתמקדת בחקר הג'סטות בקרב פעוטות עם התפתחות טיפוסית ועם לקויות מורכבות. חברה פעילה בארגון אייזק ישראל המקדם את תחום התת"ח. מרצה בחוג להפרעות בתקשורת במכללה האקדמית אונו ובחטיבת שפה בסמינר לוינסקי. Raz.tenenbaum@gmail.com

23 325 פרק בעמוד ד״ר אורן יורקביץ . משמש 2010 בעל תואר שלישי בעבודה סוציאלית מאוניברסיטת חיפה משנת . לימד 2014 כמנהל המרכז לייעוץ ושיקום של התנועה הקיבוצית משנת באוניברסיטת חיפה ובר אילן וכיום מלמד במבח"ר. oren@krc.org.il 99 פרק בעמוד פרופ' שירה ילון-חיימוביץ מרפאה בעיסוק, מורשה לנגישות השירות ומומחית להנגשה קוגניטיבית. דיקנית הסטודנטים וראש המרכז לאקדמיה שוויונית בקריה האקדמית אונו. עומדת בראש המכון הישראלי להנגשה קוגניטיבית של אגודת עמי והקריה האקדמית אונו, ומכהנת כחברה בוועדה המייעצת לנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים. תחומי המחקר העיקריים שלה לאורך השנים הינם נגישות, אינטיליגנציה מעשית והנגשה קוגניטיבית. מנחה סטודנטים לתואר שני ושלישי בתחומים אלו, מרצה מבוקשת בארץ ובעולם, ופרסמה מאמרים רבים בתחומים אלו בכתבי עת מובילים. shirayc@ono.ac.il 541 פרק בעמוד פרופ' רחל יפעת פרופ' חבר (קליני) (אמריטוס) בחוג להפרעות בתקשורת, הפקולטה למדעי הרווחה והבריאות, באוניברסיטת חיפה. נמנית על מקימי החוג, וכיהנה כראש . כקלינאית תקשורת, פרופ' יפעת עמדה בראש 2014-2017 החוג בין השנים שירותי דיבור ושמיעה במכון להתפתחות הילד, ביחידה הנוירו-פדיאטרית של בית חולים איכילוב, ויש לה ניסיון קליני ומחקרי עשיר בתחום ההפרעות בתקשורת אצל פעוטות וילדים עם עיכוב התפתחותי. כיום מחקריה רב-תחומיים, ומתמקדים בהשפעות ההדדיות של ההתפתחות התקשורתית והמוטורית, תוך דגש על מקומו של ההקשר החברתי-רגשי בהתפתחות. rachelyifat@gmail.com

24 519 פרק בעמוד פארס כעביה בוגר אוניברסיטת בר-אילן בתוכנית לחינוך ומדעי החברה. בעל שני מאסטרים מאוניברסיטת חיפה בחינוך מיוחד, לרבות פרסום שני מאמרים המבוססים על התזה. המאסטר השני של השפה העברית. בוגר לימודי עריכה לשונית בחוג ללשון עברית באוניברסיטת בר-אילן. מורה בכירה ללשון עברית. בעל רישיון הוראה מוסמך מטעם משרד החינוך, משמש כבוחן ומבחין בגרות בשפה העברית. מורה לעברית בבית ספר רמות זבולון במחוז חיפה, מרצה במכללה האקדמית גליל מערבי בעכו. אחד מתחומי המחקר שלו, התמודדות הורים בדואים עם מתבגרים המאובחנים בלקויות התפתחותיות. fars.1300@gmail.com 519 פרק בעמוד פרופ' איריס מנור בנימיני פרופסור חבר (אורחת) בפקולטה לרפואה בטכניון ובמכללת תלפיות. בנוסף, היא עובדת באונסקו, באו"ם. אחד מתחומי המחקר המרכזיים שלה, הוא: הבנת המכניזם של התמודדות משפחות/הורים לילדים עם מוגבלויות בתרבויות שונות, כמו הקהילה הבדואית. iris.manorbinyamini@gmail.com 443 פרק בעמוד פרופ' מלכה מרגלית דיקאן ביה"ס למדעי ההתנהגות במרכז האקדמי פרס, ופרופ' אמריטוס, בביתהספר לחינוך ע"ש קונסטנטינר, אוניברסיטת תל-אביב. פרופ' מרגלית הנה ראש . תחומי המחקר שלה 2017 המכון לחקר התקווה, וכלת פרס ישראל לחינוך, מתמקדים בבחינת ההיבטים ההתפתחותיים של בדידות ותקווה בגילאים שונים, והשפעת רגשות על תהליכי ההתפתחות ואיכות החיים של ילדים, מתבגרים ומבוגרים עם צרכים מיוחדים ומוגבלויות. במחקריה היא מזהה ובוחנת גישות לקידום התמודדות יעילה עם אתגרים, חיזוק כוחות אישיים, וזיהוי גישות תמיכה לקידום גדילה וחוסן אישי. malka@tauex.tau.ac.il

25 273 פרק בעמוד שפי משיח קלינאית תקשורת, טיפול משפחתי וזוגי, אנליטיקאית קבוצתית. מנהלת היחידה לאבחנה כפולה ובצוות ניהול מכון בריימן לשלומות רגשית בבית איזי שפירא, התמחות בטיפול באנשים עם מוגבלות ובני משפחתם, מנחת קבוצות הורים, קבוצות אחים ואנשי צוות בגישת האנליזה הקבוצתית. מרצה במכון טראמפ ללימודי המשך בבית איזי שפירא, בנושאים של אבחנה כפולה, טיפול רגשי ומשפחתי באנשים עם מוגבלות ועוד. shafim@beitissie.org.il 713 פרק בעמוד ד"ר רן נוימן חבר סגל ומרצה במכללה האקדמית צפת - בחוג לעבודה סוציאלית ובחוג ללימודים רב תחומיים, חינוך מיוחד ופסיכולוגיה. עמית מחקר באוניברסיטת חיפה. מתמקד במחקריו בפיתוח גישות להתייחסות ותמיכה בבוגרים עם מוגבלויות, בהתבסס על התפיסה הומניסטית. עובד סוציאלי וחבר בהנהלת 'כפר תקוה' (בית וקהילה עבור בוגרים עם מוגבלויות). מנהל את מרכז הידע והמחקר של כפר תקוה, אותו הקים לאחרונה יחד עם פרופ' שונית רייטר. rann.academy@gmail.com 801 פרק בעמוד ד"ר שושנה ניסים מרכזת ומרצה בפרויקט "עוצמות"- העשרה אקדמית לאנשים עם מוגבלות שכלית בבית ספר לחינוך. המסלול להתמחות במוגבלות שכלית. בעבר, מנהלת בי"ס לתלמידים עם מוגבלות שכלית, מדריכה פדגוגית ומרצה במכללות. תחומי מחקר והתמחות: מנהיגות בקרב אנשים עם מוגבלות שכלית, עקרונות הפישוט הלשוני וההנגשה הקוגניטיבית, התאמת חומרי למידה אקדמיים, עמדות כלפי הגדרת המוגבלות השכלית החדשה, סנגור עצמי לאנשים עם מוגבלות שכלית, כתיבת תוכניות לימודים לאנשים עם מוגבלות שכלית. nissimshoshana@gmail.com

26 541 פרק בעמוד ד"ר ברכה ניר מרצה בכירה בחוג להפרעות בתקשורת באוניברסיטת חיפה. בלשנית וחוקרת שיח שמחקריה מתמקדים בקשרי צורה-פונקציה בשימוש בשפה ובמערכות תקשורת בהקשרים שונים. ד"ר ניר בוחנת היבטים סוציו-קוגניטיביים של שפה ושיח מנקודת מבט פונקציונליסטית, המתמקדת בהשפעתו של ההקשר על עיצוב המבנים הלשוניים מחד ועל המשמעות שנוצרת בשיח מאידך. מחקריה של ד"ר ניר עוסקים בין השאר בחקר התפתחות השפה לאורך החיים, בעיקר באוכלוסיות טיפוסיות אך גם באוכלוסיות בעלות מאפיינים ייחודיים. bnir@univ.haifa.ac.il 299 פרק בעמוד ד"ר דליה נסים עובדת סוציאלית, מומחית שיקום ומורה לחינוך מיוחד. שימשה בעבר במספר תפקידים: מנהלת תחום מוגבלות שכלית במרכז הדרכה ארצי לחינוך מיוחד ולשיקום של משרד החינוך , כמפקחת ארצית על תכניות קידום וכמנהלת ידע והדרכה, באגף לטיפול באדם עם מוגבלות שכלית, וכמנהלת תחום תכנון מדיניות במשרד הרווחה. כעת עובדת בבית איזי שפירא במכון טראמפ כמנהלת פדגוגית ומפתחת תכניות. פרסמה ספרים ומאמרים אשר רובם ככולם עוסקים בפיתוח תכניות בתחומי חיים שונים לקידום איכות חייהם של אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית. dalian@beitissie.org.il 183 פרק בעמוד ד"ר גת סבלדי-הרוסי סיימה את לימודי הדוקטורט בהצטיינות באוניברסיטת ברקלי, קליפורניה בתוכנית המשותפת עם אוניברסיטת סאן-פרנסיסקו. היא מרצה במחלקה להפרעות תקשורת באוניברסיטת אריאל, קלינאית תקשורת ומדריכה צוותים חינוכיים במשרד החינוך. המחקר שלה מתמקד בתקשורת תומכת וחליפית ובמיוחד בשאלה כיצד ניתן לקדם את יכולות השפה והאוריינות של ילדים ומבוגרים עם קשיי תקשורת מורכבים כולל יחידים על הרצף האוטיסטי. שיתופי הפעולה הביןתחומיים שלה כוללים מחקר בפסיכובלשנות, חינוך מיוחד וטכנולוגיה. היא מציגה את עבודתה בכנסים לאומיים ובינלאומיים. gatharrusi@gmail.com

27 273 פרק בעמוד ד"ר אמנדה סיני פסיכיאטרית עם התמחות במוגבלות שכלית. עובדת ביחידה לאבחנה כפולה בבית איזי שפירא, ובמרפאה לבוגרים עם אוטיזם ו/או מש"ה בבי"ח מעייני הישועה. amandasinai@hotmail.com 43 פרק בעמוד ד"ר חיה עמינדב פסיכולוגית שיקומית מומחית בכירה וחינוכית. עבדה בתחום המוגבלות השכלית באגף מש"ה, במשרד הרווחה. בתחילה 2013 ועד 1973 התפתחותית החל מכפסיכולוגית מאבחנת במרכז אבחון, פסיכולוגית ראשית של האגף, ניהול . שימשה כמרצה 2006-2013 מחלקת אבחון וקידום ומנהלת האגף בין השנים באוניברסיטה העברית, באוניברסיטת בר-אילן ובאוניברסיטת אריאל שם ממשיכה גם היום, כולל מעורבות במחקרים. מרצה אורחת בטכניון. משמשת כפסיכולוגית שיקומית וחינוכית במסגרת אבחון של ילדים ובני נוער עם קשיי למידה והסתגלות במסגרת אגודת "ניצן" ומאמנת הורים. chaiaaminadav@yahoo.com 469 פרק בעמוד ד"ר מעיין פיין מרצה מהחוץ בבית הספר לעבודה סוציאלית במכללה האקדמית ספיר. תחומי המחקר שלה כוללים אנשים עם מוגבלות (מוגבלות שכלית התפתחותית, נכויות התפתחותיות, אוכלוסיית שיקום, אוטיזם) ובני משפחתם, קשרים משפחתיים, יחסים בין דוריים. mayrsf@gmail.com 627 פרק בעמוד ד"ר היידי פלביאן חוקרת, מרצה וראש המחלקה לחינוך מיוחד במכללה האקדמית אחוה. לאחרונה פורסמו שני ספריה שעוסקים בתחומי פיתוח החשיבה והלמידה בקרב אוכלוסיות Mediation and Thinking Development in Schools (2019), : לומדים שונות .)and From Pedagogy to Quality Assurance in Education (2020 ועורכת בשיתוף עם ECER בנוסף היא עומדת בראש קבוצת מחקר בארגון . מחקריה Quality Assurance in Education חוקרים נוספים את כתב העת העיקריים מתמקדים בהכשרת מורים, תיווך ופיתוח חשיבה בקרב לומדים עם צרכים מיוחדים, שילוב והכלת לומדים ובוגרים עם צרכים מיוחדים במערכת החינוך ובחברה. heidi.flavian@gmail.com

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5