shalem

107 חושבים אחרת, הנגשה קוגניטיבית מובן, להגות הגייה ברורה ולהתאים את העוצמה והקצב של הדיבור לנמען. חשוב גם להתאים את התקשורת לגיל הנמען, כלומר, לא לדבר אל מבוגרים בנימה ובשפה ילדותיות. לדוגמה, אחות בקופת חולים, המבקשת לוודא שאדם עם מוגבלות שכלית הבין את ההנחיות לביצוע בדיקת דם בצום, בערב?" במקום לשאול: 8 תשאל: "מה מותר לאכול ולשתות אחרי השעה "הבנת?". ג. מידע ברור ופשוט היא אמצעי ליצירת מידע ברור ופשוט. היא מוגדרת הנגשה לשונית כתהליך ההתאמה של מידע כתוב או דבור לצרכים של אוכלוסיות מגוונות, ובכללן אנשים עם מוגבלות, באמצעים שפתיים, חזותיים, שמיעתיים או מישושיים. תהליך ההנגשה הלשונית כולל תכנון לגיבוש הרעיונות ובחירת הדרכים והאמצעים להעברת המידע, ביצוע, כלומר, ארגון התוכן, בחירת השפה והתאמת האמצעים למסירת המידע וכן בקרה לבדיקת התוצר .)2011 (עוזיאל־קרל ואחרים, ההנגשה הלשונית כוללת שימוש בשפה פשוטה, פישוט לשוני, סמלול ופישוט קולי. – שפה פשוטה היא שפה ש"כולם מבינים", שפה יומיומית שפה פשוטה וידידותית, ברורה ובהירה, המובנת לקהל הרחב, ממעיטה במונחים מקצועיים ובמילים גבוהות, המכוּונת להקל את הפענוח של המידע הנקלט אך אינה שפה ילדותית ופשטנית. שפה פשוטה משמעה שפה שאינה מצריכה הסבר נוסף, ויש לה מובן חד משמעי של כל מילה (מילון אבניאון). לדוגמה, בהסבר לחיסון קורונה במקום לכתוב: "חיסון זה, המשתייך , מכיל חלקיקים שיוצרו במעבדה ובאמצעותם mRNA לקבוצת חיסוני התאים יוכלו לייצר חלבון שדומה לחלבון הקיים במעטפת נגיף הקורונה", יש להסביר בשפה פשוטה כך: "בחיסון יש חומרים מיוחדים שעוזרים לגוף לפעול נגד וירוס הקורונה". המודל מבחין בין הנגשה בשפה פשוטה להעמקת ההנגשה באמצעות פישוט לשוני. שפה פשוטה היא שלב הכרחי בתהליך ההנגשה, אך איננה מספיקה לצורך הנגשה לשונית לאנשים עם מוגבלות שכלית ולכן נחוץ פישוט לשוני. – פישוט לשוני הוא תהליך מובנֶה של עריכת מידע ועיבודו, פישוט לשוני כדי להפוך אותו לפשוט, ברור ומובן לאנשים עם מוגבלות קוגניטיבית,

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5