shalem

113 חושבים אחרת, הנגשה קוגניטיבית וכן חיווי להפעלה של מתקנים וטכנולוגיה. לעיתים קרובות, ביצוע שינוי קטן במרחב הפיזי, אם באמצעים פשוטים ואם בטכנולוגיה גבוהה, ישפיע על התפקוד וההשתתפות של כל אדם, ובמיוחד אדם עם מוגבלות שכלית. העקרונות המנחים בשיפור ההתמצאות במרחב, הם מיקוד הקֶשב על ידי חלוקת המרחב למתחמים באמצעות צבעים, ריחות, ייצוגים חזותיים, כמו: סמלים או אובייקטים גדולים וסימון סימנים מובילים ונקודות ציון ברורות, לדוגמה, התקנת דגם של ספר ענק על גג ספרייה כסימן זיהוי לתכליתהמבנה; מתן מענה להיבטיםחושיים, שעלולים להסיח דעתממהות השירות, למשל: מיתון או מיסוך רעש, הפחתת עומס חזותי, התאמת התאורה ומניעת סנוור, התאמת הטמפרטורה ואיכות האוויר והקפדה על הנוחות, הצבעים, החומרים והמרקמים של הרהיטים והמוצרים; בחירת ייצוג חזותי ברור ופשוט להליך השירות. למשל: תרשים של הליך השירות, או מפת התמצאות, ישפר את ההתמצאות ותחושת השליטה בסיטואציה. חיווי לזמן, למשל: באמצעות שעונים, מערכות כריזה וחיווי קולי בשפה פשוטה, יסייע בשיפור ההתמצאות בזמן; ושימוש מושכל בעיצוב כחלק ממתן השירות. לדוגמה, הצגת נקודות ציון מרחביות רלוונטיות שיסייעו בהתנהלות לאורך השירות ובאיתור המרחבים הרלוונטיים. כדי להטמיע את המיפוי הקוגניטיבי של מרחבים אלו בקרב מקבלי השירות, לשפר את תחושת הזרימה לאורך השירות ולספק להם עוגן, יש להקפיד על סביבה קבועה ועקיבה לאורך זמן, ארגון קבוע ושיטתי של המרחב ותחזוקה הולמת, למשל: החלפת נורות מרצדות, שימון דלתות וארונות או ריפוד רגלי הכיסאות והשולחנות, לבל יהוו גורם מסיח. תהליך העבודה בעיצוב מרחב מאפשר 3.3 עיצוב לאנשים עם מוגבלות שכלית משַלב בין עיצוב מכליל של המרחב הציבורי ובין התאמות פרטניות, כלומר, סביבה שיכולה לתת מענה פרטני לכל אדם בתוך המרחב הציבורי הכללי. כדי לעצב מרחב מאפשר יש לנתח, לזהות ולמפות את הליך השירות, הצרכים והפעילויות של נותני השירות ומקבלי השירות באותה סביבה, ולאחר מכן לייצר פרוגרמה רעיונית מותאמת, המספקת מענה מיטבי לצרכים שעלו בשלב החקר המקדים. ההמלצות יגולמו בשלב היישום, לצד הליך הטמעה שיכלול מתן כלים לנותני השירות, לצורך שימוש מושכל בסביבה ככלי לשיפור השירות, באמצעות הדרכה, הכשרה והתנסות בפועל.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5