shalem

61 מוגבלות שכלית התפתחותית – הגדרה, אטיולוגיה, סיווג ודרכי אבחון מוגבלות נפשית היא של הפרעות בחשיבה, לצד יכולת למידה טובה טרם פרוץ המחלה, בעוד שבקרב אנשים עם מוגבלות שכלית – החשיבה הינה קונקרטית, עם יכולת למידה איטית ומוגבלת. בשלות – בקרב אנשים עם מוגבלת שכלית ההתנהגות והעצמאות בתפקוד יומיומי נמוכות בהשוואה לגילם הכרונולוגי, בעוד שהתנהלות אנשים עם הפרעה נפשית לרוב הינה תואמת גיל. יש לציין, שמוגבלות שכלית אינה מצב של מחלה, אלא מצב כרוני ותמידי, שיצריך תמיכה לאורך כל מהלך החיים של הפרט. אדם עם מוגבלות שכלית יכול להתפתח וללמוד ולהפוך לעצמאי יותר, אך הוא יזדקק תמיד לרמות שונות של תמיכה. לעומת זאת, קיומה של מחלת נפש פעילה יכול להיות זמני וניתן להבחין בתקופות שבהן האדם מתפקד באופן הקרוב לנורמטיבי. מצב בו לאדם אבחנה כפולה (מוגבלות שכלית ומחלת נפש) מחייב התערבות של גורמים מבריאות הנפש, המומחים בטיפול בה. – יש לתת את הדעת התייחסות לממד הפסיכו גריאטרי בתהליך האבחון .6 לאתגר שבאבחון אנשים עם מוגבלות שכלית בגיל השלישי, ובפרט בקרב אלה אשר להם ביטויים של דמנציה או אלצהיימר. חשוב להתאים כלים קיימים, או לפתח כלים ייחודיים, לצורכי אבחון של אנשים עם מוגבלות שכלית בגיל השלישי, על מנת למקד את צרכיהם ולהתאים להם מענים בהיבט הבריאותי, החברתי, התפקודי והרגשי. השלכות האבחון על איכות חייהם של אנשים עם מש"ה תהליך האבחון איננו מטרה – הוא אמצעי. אבחונו של אדם עם מוגבלות שכלית, ולעתים אבחנה כפולה, נועד להעמקת הבנת צרכיו, מתוך שאיפה להתאים לו מענים שונים, ברמות התמיכה להן הוא זקוק. לצד ההגנה שעשויה להיגזר מהאבחנה, היא עשויה גם לטמון בחובה תיוג. חלק זה יתייחס למרכיבים המגֵנים, לצד אלו המגַנים, הנובעים מאבחונו של אדם עם מש"ה. תהליכי תיוג הנובעים מההגדרה לאורך ההיסטוריה נעשו ניסיונות אין ספור לשנות את המונח "פיגור" ,)retarded ) או "מפגר" ( mental) retardation " ), "פיגורשכלי retardation( .)Stodden, 2002( אשר יצרו סטיגמה שלילית וביטאו חוסר מסוגלות בתחילת המאה שעברה נעשה שימוש במושגים רפואיים להגדרת רמות שונות של מוגבלות שכלית, כמו: מורון (מוגבלות שכלית קלה), אימבציל

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5