shalem

56 בנימין הוזמי וחיה עמינדב או תמיכה (מערכת מזו – ביניים); ג) החברה והתרבות – המשקפות עמדות ודעות ציבור וקובעי מדיניות או השפעות פוליטיות-חברתיות (מערכת מקרו או מגה). הסביבות השונות משליכות על תפקודו של אדם עם מוגבלות שכלית, על מקום מגוריו וסביבת חיותו, ובמקרים רבים הן אלה שמגדירות עבורו היכן יעבוד וכיצד יבלה את שעות הפנאי. לפיכך, בתהליך האבחון יש לתת את הדעת לסביבות השונות בהן חי האדם, לאנשים משמעותיים בחייו ולהשלכות של סביבות ואנשים על תפקודו הכללי. קיימת חשיבות רבה לכך, שאיסוף הנתונים ייעשה עם האדם ולא רק אודות האדם. הקמתו של מינהל מוגבלויות במשרד הרווחה הושתתה על גישת שירות ממוקד אדם. ראשיתה של גישה זו בפילוסופיה טיפולית 40 אשר פותחה על ידי הפסיכולוג ההומניסט קארל רוג'רס בשנות ה- עשה ניסיונות ראשונים לגבש 1940 . רוג'רס מעיד על עצמו, כי ב- 50 והולעצב את גישתו הטיפולית אשר כינה, בראשיתה, "ייעוץ-לא-מכוון" וכי , כשגישתו הייתה יותר מבוססת ומעוצבת, כינה 50 בתחילת שנות ה- ). שירות מוכוון אדם Rogers, 1951( " אותה "פסיכותרפיה ממוקדת לקוח מושתת על ערכים, שביסודם ראייה אישית וייחודית של הפרט, הכרה בזכותו לפרטיות, עצמאות ובחירה, שמירה על זכותו להיות שותף שווה בחברה ומתן יחס מכבד ומכיל. במוקד התפיסה לשירות מוכוון אדם נמצא הערך הרואה במקבל השירות בראש ובראשונה "אדם" ולא מטופל, חוסה, )2019 חניך, או כל שם תואר אחר, המזוהה עם מוגבלותו. הוזמי ונסים ( מציינים, כי המטרה בגישה זו הינה להאיר את הכוחות שבאדם, את ערכיו ואת משאביו האישיים – כישוריו הכלליים ותכונותיו הייחודיות, להתייחס בכבוד להעדפותיו, לסייע לו למקד ולהמשיג חזון אישי ומשמעות קיומית, ליצור סביבות הנותנות מענה לתחומי עניין ולהגביר חוויית השתייכות בחייו. השיח בגישה זו אינו ממוקד בלקות ובמגבלה, כי אם בכוחות, איתם יוכל האדם לחיות חיים מלאי משמעות. תהליך האבחון הינו שירות עבור אנשים עם מוגבלות שכלית, וברוח שירות ממוקד אדם יש לראות בהם מקבלי שירות, להקשיב לרחשי לבם, לשמוע על האופן בו הם תופסים את עתידם, מהי איכות חיים עבורם, מיהם האנשים המשמעותיים בחייהם, ובעיקר, ללמוד על עולמם הרגשי – מה מסב להם שמחה בחייהם או, חלילה, צער, מה מעורר חרדה או כעס, מה עשוי להרגיע אותם במצבי דחק ומהן הדאגות אותן הם חווים. במקרים בהם האדם מתקשה להביע את עצמו באופן מילולי, קיימת חשיבות רבה

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5