shalem

123 חושבים אחרת, הנגשה קוגניטיבית פריטים לבחירתו. לאחר הרכישה רואיין המשתתף על 2 ולאחר מכן לרכוש חווית השימוש שלו בתפריט המונגש. מניתוח הראיונות עלה, שהשימוש בתפריט המונגש אִיפשר לרוב המשתתפים לבחור מוצרים עצמאית, ללא עזרה מאדם אחר וללא צורך בהסבר. כלומר, התפריט המונגש היה פשוט, ברור וחד משמעי עבורם. לסיכום, קבוצות יועצים להנגשה קוגניטיבית מאפשרות לשתף אנשים עם מוגבלות שכלית בכל שלבי ההנגשה הקוגניטיבית, החל בבחירת אמצעי ההנגשה וכלה בבדיקת המובָנוּת של תוצאות ההנגשה. מכיוון שאוכלוסיית האנשים עם מוגבלות קוגניטיבית מגוונת מאוד, כנזכר לעיל, הנגשה קוגניטיבית משתפת חייבת לכלול את מגוון הקבוצות באוכלוסיית זו, בהתאם לנסיבות, לתוצר עצמו ולאוכלוסיית היעד שלו. האמצעי המרכזי למימוש החזון להשתתפות חברתית שווה ומלאה של אנשים עם מוגבלות קוגניטיבית, כפי שמצהירה האמנה, הוא הנגשה קוגניטיבית של המרחב הציבורי והפיכתו לנגיש, פשוט וקל להתמצאות, באופן שיאפשר השתתפות פעילה, עצמאית, שווה ומכבדת. במודל ההנגשה הקוגניטיבית, הפרקטיקה של קבוצות היועצים מממשת את חזון האמנה, הן בקידום ההנגשה הקוגניטיבית עצמה והן בהיותה פרקטיקה משַתפת הצומחת מהידע של האנשים עצמם. המלצות למחקרי המשך עם התקדמות העשייה הענפה בתחום, מתגלים יותר ויותר נושאים ראויים להמשך העמקה, פיתוח ידע וליווי מחקרי סדור, הרלוונטיים לכל ממדי )screaning( מודל ההנגשה הקוגניטיבית. לדוגמא: מחקרים מסוג סקר ומיפוי: מחקרים המתייחסים להליכי מיפוי צרכים של אוכלוסיית היעד, בשירותים מגוונים או ייעודיים לאוכלוסייה, בשירותים מכילים ומשלבים, כמו גם בשירותים בהם האדם עם המוגבלות הוא בעצמו נותן השירות; מחקרי עלות-תועלת: הבוחנים את רמת ההשקעה המנותבת להנגשה, אל מול התועלת התפקודית של האנשים בפועל, בחינת יעילות השימוש בכלי אחד לעומת השני או שימוש בהתאמה או הנגשה מסוימת לעומת אחרת; מחקרים ניסויים הבודקים את יעילות השימוש בכלים שפותחו ובאמצעי ההנגשה השונים (לפני-אחרי שימוש, למידה לטווח ארוך, שימוש באמצעי ההנגשה לאורך זמן ועוד); העברה והכללה של הידע הקיים לאוכלוסיות נוספות. מרבית הידע הקיים בתחום מבוסס על חקר ופרקטיקה שפותחו ונבדקו בעיקר בקרב אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית (מש"ה).

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5