shalem

59 מוגבלות שכלית התפתחותית – הגדרה, אטיולוגיה, סיווג ודרכי אבחון קשר חברתי וויסות רגשי. האינטליגנציה הרגשית נתפסת כמיומנות נלמדת והיא מנבא טוב יותר להצלחה בחיים, בהשוואה ליכולות המשגה .)Goleman, 1995; Goleman, 2001( אינטלקטואליות או יכולות טכניות האבחון כיום מנסה להתחקות אחר ביטויים של התנהגות מאתגרת ונראה, כי ראוי גם להתייחס בדו"ח האבחון ליכולות ומגבלות של האדם לניהול מותאם של רגשות וקשרים בינאישיים. לכך השלכות על חירותו ועל סגנון חייו. התייחסות לכישורים בולטים באינטליגנציות נוספות יכולה אף היא להעשיר את שגרת חייו של האדם ולאפשר לו ערוצים להגשמת הפוטנציאל הגלום בו. – בספרות המחקרית קיימות תאוריות התייחסות לקוגניציה כמשתנה .4 בהקשר לשינויים החלים במושג האינטליגנציה, ובמיוחד בקרב אנשים עם מש"ה, ומצריכים חשיבה לגבי מרכיב זה בתהליכי אבחון. התאוריות המתייחסות לרזרבות הקוגניטיביות, הגיל המפצה וכושר ההשתנות הקוגניטיבית המבנית, מדגישות את האפשרות שיכולות הלמידה בקרב אנשים עם מש"ה משתפרות עם הגיל ומאפשרות לאנשים עם מוגבלות, גם שכלית, לרכוש מיומנויות חדשות בתחומים קוגניטיביים ). הרזרבות הקוגניטיביות מוגדרות Lifshitz, 2020 ;1999 (פוירשטיין, כיכולתו של המוח להפיק את מרב התועלת בביצועים של משימות קוגניטיביות במצבים, כמו: פגיעת ראש, על-ידי הפעלת רשתות מוחיות .)Lifshitz, 2020 שונות, או באמצעות שימוש באסטרטגיות אלטרנטיביות ( העלייה בתוחלת החיים של אנשים עם מש"ה והשיפור בתנאי הבריאות, הדיור והתעסוקה, גרמו לגישות אופטימיות באשר להתפתחות ולמידה בקרב אנשים עם מש"ה גם בגילים מבוגרים. תקופת ההתפתחות של אוכלוסייה עם מש"ה עשויה להיות ארוכה יותר מזו של אוכלוסייה עם התפתחות תקינה. האינטליגנציה והכישורים הקוגניטיביים של אנשים אלה עשויים לחייהם. עד 50 ולהגיע לשיא בסוף שנות ה- 20 להתפתח אף מעל גיל חלה יציבות, ולאחר מכן ירידה. על פי תיאוריית "הגיל המפצה" 60 גיל ), לעיכוב בהתפתחות בשנות החיים הראשונות Lifshitz-Vahav, 2015( של אנשים עם מש"ה, יש פיצוי בשנים מאוחרות יותר, והם ממשיכים להתקדם אף בשנות הבגרות, זאת, בזכות ניסיון חיים, בשלות, מודעות לחשיבות הלמידה וגיוס להנעה ללמידה. תאוריות אלה משמעותיות בבניית תכניות ההתערבות והאופן בו צוות האבחון מתייחס לממד האינטלקטואלי בהגדרת המש"ה. אימוץ תפיסות אלה, מעורר את הצורך במתן המלצות לדרכי התערבות, הכוללות גם למידה וגרייה קוגניטיבית, וכן מתעצם הצורך

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5