shalem

87 הגישה הקוגניטיבית באבחון, טיפול ושיקום קיימת רשימת ניבוי התנהגויות לפי תיאורית האוריינטציה הקוגניטיבית. התנהגויות שנובאו במחקרים שונים שנערכו עם נבדקים בעלי מש"ה. חשוב לציין, כי לפני עריכת המחקרים נעשו בדיקות לפי סקר ספרות ובאורח אמפירי, כדי לוודא שהנבדקים מבחינים בין ארבעת סוגי האמונות. בכל מחקר הנבדקים ענו על שאלונים מתאימים של האוריינטציה הקוגניטיבית והתנהגותם בתחום הנבדק נבחנה. המחקרים עסקו במספר תחומים. אחד התחומים שנבדקו הוא נוקשות, שנמדדה מעשית לפי "משחק הקלפים" (ראה לעיל), ומטלה של ציור דרך, בה התבקשו הנבדקים לצייר פעמים אחדות דרכים מנקודת מוצא ליעד ("בית"), תוך שימוש בחלקי קווים נתונים ). הנבדקים Kreitler & Kreitler, 1988a, 1988b; Kreitler et al., 1990( .52.3 ממוצע IQ , בני שני המינים, עם 10.2 ) היו בגיל ממוצע של =52n( שאלון האוריינטציה הקוגניטיבית כלל שאלות לגבי מוטיבים, כגון: פחד מעונש, מיעוט אפשרויות לעשות דברים, הימנעות משכחה, לעשות דבר אחד כל פעם עד שיודעים אותו. לגבי משחק הקלפים, כל ארבעת סוגי האמונות תרמו בצורה מובהקת לניבוי ההתנהגות, ולגבי ציור הדרך רקשלוש (לגבי עצמו, מטרות ונורמות) תרמו לניבוי בצורה מובהקת. רכיב האמונות לגבי מטרות תרם לניבוי במידה הרבה ביותר. מקדם הקורלציה המרובה היה . לגבי ציור הדרך. כלומר, האמונות הסבירו 68 . לגבי משחק הקלפים, 70 מהשונות במטלה של ציור דרך. 47% מהשונות במשחק הקלפים ו- 49% מחקר שני הוקדש לנושא תגובתיות לסוג שכר מסוים: מוחשי (ממתקים, צעצועים) או לא מוחשי (תמיכה, מחמאות). תיאוריה מקובלת בתחום טוענת, כי לאור הרמה הקוגניטיבית והביצועית הנמוכה של נבדקים בעלי מש"ה, ניתן לצפות שהם יפעלו טוב יותר אם השכר המוצע להם ). ההשערה Clinton & Boyce, 1975; Tramontana, 1972( הוא מוחשי שנבדקה במחקר הנוכחי היתה שהנבדקים יגיבו טוב יותר אם יקבלו את השכר שנתמך על ידי האוריינטציה הקוגניטיבית שלהם, מאשר את השכר שאינו בהתאם לאוריינטציה הקוגניטיבית שלהם. בניסוי השתתפו . המוטיבים בשאלון 66.1 ממוצע IQ ,13.6 נבדקים, בגיל ממוצע 44 האוריינטציה הקוגניטיבית היו הקושי לקבל תשומת לב, יחסים בין מורה לתלמיד, קבלת שכר, תמיכה. ההתנהגות נמדדה בשתי מטלות: משחק של גלגול גולה לחור, כשהמדד היה מספר טעויות ומשך המשחק, והוספת מתחת לכל ציור של ריבוע. גם במקרה זה, המדדים היו מספר 3 הספרה הטעויות ומשך זמן העיסוק במטלה. שתי המטלות הועברו לקבוצת ילדים אחת שהובטח לה מראש שכר מוחשי (ממתק, צעצוע) ולשניה שהובטח

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5