shalem

53 מוגבלות שכלית התפתחותית – הגדרה, אטיולוגיה, סיווג ודרכי אבחון מכך, נותר צורך בגיבוש הגדרות מעשיות, ואלו נגזרו בעיקר מההגדרות של .)AAIDD האגודה האמריקאית למש"ה ( בסמוך להקמת מינהל מוגבלויות במשרד הרווחה והבטחון החברתי, , צוות עבודה מלווה לשיטות סיווג 2017 מינה ראש המינהל, באוקטובר כלי אבחון והערכה. הצוות כולל מומחים בתחום המוגבלויות והאבחון מקרב עובדי המשרד וארגונים אחרים. בין המטרות, שהיוו זרז להקמת פורום זה, היו תרגום ערכי המינהל המרכזיים (שירות ממוקד אדם וגישת הכוחות) לפרקטיקה מתאימה בתהליכי הערכה ואבחון. כמו כן, הרחבת אוכלוסיית האנשים הזכאים לאבחון, מאנשים עם מש"ה לאוכלוסיות וגישת ICF נוספות של אנשים עם מוגבלות. על מנת להטמיע את מודל השירות ממוקד אדם, ומתוך כוונה להתאים את מערך האבחון למגוון אנשים עם מוגבלויות ותרבויות, נעשו התאמות ושינויים בכלי ההערכה והאבחון הקיימים. אחד השינויים המרכזיים בגישת המינהל היא, כי מתן השירותים לאדם אינו מותנה רק בקביעת אבחנה והוא מושתת גם על יכולותיו של האדם, צרכיו ורצונותיו. לפיכך, לצד הערכת הקוגניציה והכוחות, תהליך האבחון במתכונתו הנוכחית שם דגש על שיח מונגש קוגניטיבית (ובמידת הצורך גם תקשורתית) וישיר עם האדם ועל האופן בו הוא מגדיר עבור עצמו רווחה אישית ונפשית. אבחון בתחום המוגבלות השכלית ההתפתחותית תהליך האבחון תהליך אבחון הוא איסוף שיטתי של מידע על דרכי התנהגותו של האדם, במצבים מגוונים ככל האפשר, שבהם הוא פועל; ארגון המידע, הערכתו וקבלת החלטות, שיאפשרו פיתוח תהליך תמיכה והתערבות מתאימים עבורו. התהליך מחייבשימושבאמצעיםשונים, כדי להגיע למדגמי התנהגות רחבים וקרובים למצב האמיתי, שבו מתרחשת ההתנהגות. איסוף הנתונים צריך להיעשות על-ידי אנשים מיומנים בתחומים הרלוונטיים, המשתמשים בכלים בעלי תקפות ומיומנות גבוהות. אחת המטרות המרכזיות של תהליך האבחון, היא להעריך את היכולת והכוחות של האדם, ולא רק לזהות קשיים ופתולוגיה. לצד המבדקים השונים, זוהי הזדמנות חשובה עבור האדם להשמיע את קולו, לתאר גורמים, מהם הוא שבע רצון בחייו, לצד תחומים בהם היה רוצה בשינוי. מסיבה זו חשוב, כי האבחון ייעשה על ידי צוות רבמקצועי, אשר יעריך גם היבטים רפואיים וגם היבטים קוגניטיביים ורגשיים.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5