shalem

45 מוגבלות שכלית התפתחותית – הגדרה, אטיולוגיה, סיווג ודרכי אבחון מבוא מוגבלות שכלית התפתחותית הינה תופעה חברתית, אשר גבולותיה ), ובמהלך Becker, 1963; Erikson, 1962( מוגדרים על ידי החברה השנים הפכה לתופעה שזכתה למספר המרבי של ניסיונות הגדרה .)Gottlieb, 1975( האטיולוגיה הייתה בעבר חלק מההגדרה של מש"ה, שתוארה כ- "מום ,)Tretgold 1908 מולד.... חייבת להיות פגיעה בהתפתחות המוחית" ( ), "...כתוצאה Tretgold 1937 .."התפתחות שכלית לא מושלמת" ( ,)Doll ,1941 מעצירה בהתפתחות, המצב אינו בר ריפוי ואינו הפיך" ( ההגדרות של 1961 ). החל מ- Heber ,1959 וכ- ".....פגיעה בבשלות..." ( האגודה האמריקאית למוגבלות שכלית ומש"ה לא כוללות את הסיבתיות .)Heber ,1961( במהלך השנים התחדדה התפיסה, שהאטיולוגיה לתופעה אינה רק גנטית או פגיעה שנוצרה בתקופת ההיריון, אלא היא רבת גורמים, שיש ביניהם יחסי גומלין לאורך חיי הפרט. על אף שהאטיולוגיה איננה חלק מההגדרה, היא חלק הכרחי מתהליך האבחון. היא חשובה למתן מידע רפואי, התפתחותי, קוגניטיבי, לימודי, הסתגלותי, טיפולי ושיקומי, ולהגדרת רמות התמיכה להן זקוק האדם וסוגיהן. המידע מאפשר יעוץ גנטי ושימוש בטכנולוגיות אבחון חדישות, זיהוי של מומים או מצבי סיכון מראש, לפני ההיריון ובמהלך ההיריון. כמו כן, הבנת הגורמים עשויה לסייע למשפחה בקבלת החלטות. האטיולוגיה של מש"ה מלמדת, כי קיים יותר מגורם אחד להסברת קיומה של המוגבלות השכלית, למשל, גורמים גנטיים לצד גורמים תרבותיים חינוכיים אצל אותו אדם. כמו כן, אנשים עם אטיולוגיה גנטית זהה, עשויים להיות שונים בצורה משמעותית זה מזה בתפקודם, כנראה, מגורמי סיכון מחוללי שינוי אחרים. הגישה של האגודה האמריקאית למוגבלות שכלית הינה, כי יש להתייחס ליותר מגורם אחד לקיומה של ). המידע הגנטי Luckasson et al., 2002; Harris, 2006( מוגבלות שכלית מהתופעה אצל אנשים עם מוגבלות 50% הקיים כיום מסביר פחות משכלית ומש"ה. התפתחות תחום האטיולוגיה הביאה לשינוי חברתי משמעותי בעמדות החברתיות כלפי האדם עם מוגבלות שכלית ומשפחתו, שכן התפתחה ההבנה, כי למוגבלות גורם ממשי שאיננו "מדבק", ולפיכך, פחתו האמונות הטפלות שנקשרו למוגבלות זו בקרב חברות רבות. הגישה של גורמים מרובים למש"ה, שמציגה האגודה האמריקאית, מתייחסת לשני ממדים:

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5