shalem

62 בנימין הוזמי וחיה עמינדב (מוגבלות שכלית בינונית) אידיוט (מוגבלות שכלית קשה). מושגים אלה הפכו ברבות הימים לקללות בשפות שונות, ובאמצע המאה שעברה ועד לתחילת העשור השני של מאה זו נעשה שימוש שכיח במונח "פיגור , שינתה 2006 שכלי". בעקבות הסטיגמה שנלוותה למושגים אלה, בשנת ) את שמה לאגודה האמריקאית למוגבלות AAMR האגודה האמריקאית ( )Schalock et al., 2007( ). שאלוק ואחרים AAIDD שכלית התפתחותית ( פרסמו מאמר דעה, בו דנו בצורך להמרת השימוש במונח "פיגור שכלי" במונח "מוגבלות שכלית". מסקנתם הייתה, כי נכון יותר להשתמש במונח "מוגבלות שכלית" בשל חמשת הנימוקים הבאים: . שימוש במושג "מוגבלות שכלית" משקף נכונה את השינויים בתפיסה 1 .WHO וארגון AAIDD הכללית של מוגבלות, כפי שהוגדרו על ידי ה- . השימוש במונח "מוגבלות שכלית התפתחותית" מתיישב טוב יותר 2 עם תפיסות מקצועיות עכשוויות, המייחסות משקל לתפקודו של האדם ולהקשר בו הוא נמצא. . היא יוצרת בסיס הגיוני לצורך במתן תמיכות אישיות לאדם, בהתבסס על 3 המסגרת החברתית מערכתית. . היא פחות פוגענית לאנשים החיים איתה. 4 . היא עקבית יותר ותואמת למינוח הבינלאומי. 5 חתם הנשיא ברק אובמה על חוק האוסר שימוש במונחים 2010 בשנת "מפגר" ו-"פיגור שכלי" ותחתם דרש לעשות שימוש במונחים "מוגבלות שכלית" ו-"אדם עם מוגבלות שכלית". המושג "מפגר", על כל הטיותיו, הוצא מהחוק ומהספרות המקצועית. שינוי זה יושם בארגון הבריאות DSM5 והוטמע גם בספר האבחנות הפסיכיאטרי ה- WHO הבינלאומי , אשר המיר את השימוש באבחנה "פיגור 2013 שיצא לאור בשנת שכלי" ב"מוגבלות שכלית". על אף שמדינות רבות בעולם הפסיקו את השימוש במונח "פיגור שכלי", שינויי השם לא גרמו לשינוי משמעותי בעמדות כלפי האנשים או התופעה, ולעיתים גרמו לאי בהירות ולרמת ציפיות לא מותאמת. כך, למשל, השימוש באנגליה במושג "ליקויי למידה" ) מתייחסלאנשיםעםמוגבלותשכליתהתפתחותית learningdisabilities( ובכך יוצר בלבול בין אפיון אוכלוסיית אנשים עם מוגבלות שכלית לכאלה עם לקויות למידה.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5