shalem

הגישה הקוגניטיבית באבחון, טיפול ושיקום במוגבלות שכלית התפתחותית שולמית קרייטלר תקציר הפרק עוסק בתאור שתי גישות שונות ומשלימות להבנת, ניבוי ושינוי תפקוד קוגניטיבי ומוטיבציה אצל בני נוער המאופיינים במוגבלות שכלית התפתחותית (מש"ה). גישה אחת היא תיאורית המובן (קרייטלר), שמיועדת בעיקר ליישום לגבי תפקוד קוגניטיבי, והתיאוריה השניה היא תיאורית האוריינטציה הקוגניטיבית (קרייטלר וקרייטלר), שמיועדת בעיקר ליישום לגבי מוטיבציה. היישום התיאורטי, האמפירי וההתערבותי-טיפולי של כל אחת מהגישות מתואר לגבי אוכלוסייה עם מש"ה. הניסויים של ניבוי ושינוי התייחסו בעיקר להתנהגויות של נוקשות, זיכרון, תאור תמונות וציור. גישת המובנים אפשרה ניבוי ושינוי מובהק של התפקוד הקוגניטיבי וגישת המוטיבציה אפשרה ניבוי ושינוי מובהק של ההתנהגויות של הנבדקים בתחומים שנבדקו. ההתאמות המעטות שהתבקשו בניסויים היו דומות לאלה שנדרשות לגבי אוכלוסיות אחרות. מומלץ לשלב את הגישות הקוגניטיביות הללו במערך החינוכי והטיפולי של אוכלוסיות עם מש"ה. 73 2

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5