shalem

חושבים אחרת, הנגשה קוגניטיבית: מודל מבוסס ראיות והשלכות יישומיות עבור אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית שירה ילון-חימוביץ, אורנית אבידן-זיו, מיכל טנא רינדה והילה רימון-גרינשפן תקציר אמנת האו"ם בדבר זכויותיהם של א/נשים עם מוגבלות , אשר נועדה להבטיח שוויון זכויות, חופש וכבוד 2012 משנת לאנשים עם מוגבלות בכל תחומי החיים, מציבה את הנגישות כאחד הכלים המרכזיים להסרת חסמים ולמימוש העיקרון של הכלה והשתתפות מלאה בחברה. פרק זה מתמקד בהנגשה קוגניטיבית, כלומר, בפישוט והתאמה של הסביבה הפיזית והאנושית, כך שתיווצר סביבה ברורה, פשוטה, מובנת וחד־משמעית. ההנגשה הקוגניטיבית מתבצעת באמצעות "רמפות קוגניטיביות" - אמצעים והתאמות, המספקים הזדמנות לשילוב והשתתפות שווה לאנשים עם מוגבלות קוגניטיבית בסביבות החיים השונות. ה"רמפה הקוגניטיבית" מגשרת בין הפעולה או הסביבה המסוימת לבין יכולותיו של האדם. בפרק מוצג המודל להנגשה קוגניטיבית, אשר צמח בתהליך מתמשך מתוך ניסיון קליני ומחקר אקדמי ויישומי בגישה של תיאוריה מעוגנת בשדה. המודל להנגשה קוגניטיבית הינו מודל תיאורטי ויישומי, שנועד לסייע במימוש זכותם של אנשים עם מוגבלות שכלית להשתתפות מלאה ושוויונית בכל תחומי החיים. המודל מבוסס על התפיסה של עיצוב משתף, המחייב שיתוף אנשים עם מוגבלות שכלית בכל השלבים של תהליכי ההנגשה הקוגניטיבית, החל מבחירת אמצעי ההנגשה ועד לבדיקת המובנות של תוצאות ההנגשה. 99 3

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5