shalem

132 ומקבלים את עצמם. למרות זאת, ואל מול חברה פטרונית המטילה ספק תמידי ביכולותיה ומעדיפה את "טובתה" על פני רצונה, מצאה מירב קול ומילים להגשים את עצמה. ניכר, כי באמצעות המיומנויות הסנגוריות בהן התנסתה, הצליחה להוביל תהליך של שינוי משמעותי בחייה. התהליך הסנגורי הניע מהלך שהוביל גם לשינוי זהותי, שינוי בתפיסת היכולות ושינוי בהגדרה העצמית של מירב. יש לציין, שתהליך זה לא היה פשוט כלל וכלל עבורה, לאחר שלאורך השנים היא הביטה בעצמה לא פעם דרך העיניים הביקורתיות והמפקפקות של הסביבה שהקיפה אותה. עם זאת, התוצאה הסופית חיזקה אותה ויצרה השפעה על הסובבים אותה במעגלים הולכים ומתרחבים. בנוסף להשפעה האישית על מירב, כמי שהצליחה להתקדם ולצאת אל מחוץ לכותלי המפעל המוגן לעבודה בשוק החופשי, מעגלי ההשפעה נוגעים בבני משפחתה ואנשי המקצוע המלווים אותה, שיכולים ללמוד על תפיסותיהם והטיותיהם. מעגלים נוספים הם קהילת הילדים וההורים בגן הילדים והחברים לקבוצת הסנגור, ביניהם החברה הנוספת שהחלה לעבוד בגן. השינוי האישי שעברה מירב, מתרגם לשינוי קהילתי. הפרק הנוכחי, ידון בתהליכי זהות, הגדרה עצמית וסנגור של אנשים עם מש״ה, באמצעות ניתוח תיאורי מקרה, המציגים אנשים עם מש״ה המסגרת בבואם לממש את זכותם להשתתפות בכל ממדי החיים והחברה. התיאורטית תשלב בין תחומי הידע של לימודי מוגבלות, פסיכולוגיה חיובית ועבודה סוציאלית. הפרק יאיר דילמות חשובות העולות מן השטח, ורלוונטיות לכל איש ואשת מקצוע, הנמצאים בקשר עם אדם עם מש"ה. מוגבלות וזהות-מוגבלות בקרב אנשים עם מש״ה לא פעם, אנו אנשי ונשות המקצוע העובדים לצד אנשים עם מש"ה, עומדים נבוכים במפגש עם אוכלוסייה זו, כשאיננו מבינים או יודעים להגדיר לעצמנו כיצד הם חווים את עצמם או אותנו, בהקשר לעבודתנו המשותפת והתפקיד אותו אנו ממלאים בחייהם. בבואנו לבחון נושא זה, מן ההכרח להתייחס גם לייחודיות של המוגבלות שלהם – מוגבלות קוגניטיבית, המוסיפה מורכבות לתפיסה שלהם את עצמם והתפיסה שלנו את האופן בו הם תופסים את המושגים מוגבלות, זהות-מוגבלות, הגדרה עצמית וסנגור. מוגבלות זו גם משפיעה על האפשרות שהמושגים הללו יתקיימו בחייהם באופן חיובי, כשלעיתים קרובות הם תופסים את עצמם בצורה קרן דרור, ענבר ורטהימר-שינה ונצן אלמוג

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5