shalem

74 שולמית קרייטלר דברי פתיחה מש"ה היא תאור מוגבלות שכלית התפתחותית בתפקוד ובמוטיבציה. או אבחנה של מגוון תופעות בתחום הפעילות הקוגניטיבית של בני אדם. מאחר שמדובר באפיון של המערכת הקוגניטיבית, ברור שהיא מתייחסת לפעולות קוגניטיביות ברמה גבוהה, כגון: בניית מושגים, פתרון בעיות, נקיטת החלטות, וגם לפעולות קוגניטיביות ברמה רגילה, כגון: תפיסה, הבנת שאלות וזיכרון. מה שפחות ידוע הוא, שקוגניציה לוקחת חלק ותורמת גם לפעולות שאינן בהכרח קוגניטיביות. למעשה, יש טווח רחב של תחומים, שאין אפשרות לתאר את פעולתם התקינה ללא התחשבות בתרומה הקוגניטיבית. כך, למשל, ביטוי רגשי מחייב זיהוי של הגירוי המעורר כמאיים, מרגיז או תומך, ולפיכך, התגובה שתתעורר תהיה פחד, התקפה או התקרבות. כך גם בהתנהגויות, כגון: קונפורמיות, שדורשת זיהוי התנהגות מסוימת ככזאת שבכוונתנו לחקות, וגם לבדוק שהחיקוי עלה בידנו. הקוגניציה מעורבת בכל התנהגות, גדולה כקטנה, גם כשההתנהגות אינה מאופיינת כקוגניטיבית. נובע מכך, שמש"ה היא אפיון, שיש לצפות שישפיע בצורה רחבה ומעמיקה על ההתנהגות והתגובות של בני אדם הסובלים ממנה. באופן מיוחד יש חשיבות לרמה ולתפקוד של המערכת הקוגניטיבית אצל ילדים ובני נוער, משום שמוגבלות כלשהי בתחום זה בגילים האלה, עלולה לגרום לצמצום הקליטה וההתפתחות בתחומים מסוימים של תפקוד, שתביא לצמצום ופגיעה בתפקוד בגילים מאוחרים יותר. בהקשר זה, יש לציין, כי חריגה כלשהי בהתנהגות גלויה של בני נוער, ובמיוחד בעלי מש"ה, גוררת בעקבותיה, לעתים קרובות, תגובה שלילית מצד אנשים אחרים, הן מבוגרים והן בני גילו של האדם בו מדובר, ולשימוש בשמות תואר שמדגישים את נחיתותו הקוגניטיבית של הצעיר ועלולים לגרום לירידה בבטחון העצמי ובדימוי העצמי בכללותו. לסיכום, מאחר שהקוגניציה מעורבת בתחומים רבים, מש"ה משתקפת בתחומים רבים ועלולה לגרום להתנהגויות שגוררות דחיה וירידה בהערכה חברתית .)Jones, 2012( מאידך, הקוגניציה עצמה גם היא תלויה בתחום התנהגותי מסוים, והוא המוטיבציה. מוטיבציה היא הכוח המעורר להתנהגויות שונות, ביניהן קוגניציה. יש מוטיבציה לפעילות בכלל, ויש מוטיבציה לפעילות בתחום מסוים, כגון פעילות ספורטיבית, חברתית או קוגניטיבית. על מנת להבין פעילות קוגניטיבית מסוימת, יש צורך להתמקד הן בחקר והבנת הפעילות

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5