shalem

79 הגישה הקוגניטיבית באבחון, טיפול ושיקום בעקבות זיהוי הגירוי, אלא נמשך אצלם, עד שדעך אחרי דקות ארוכות .)Kreitler & Kreitler, 1970( ילדים עם רמת משכל נמוכה יותר 15 העברת שאלון המובן לקבוצה של , הראתה, כי פרופיל המובן כלל 7-13 ) בגילים 40.63 , ממוצע 32-51 (טווח . המשתנים שהיו חסרים בפרופיל 9 משתני מובן במקום 7 בממוצע רק המובן בקבוצה הזו היו התכונות החושיות השונות. כמו כן, מספר התגובות בכל משתנה מובן, שהופיע בפרופיל, היה נמוך יותר. מחקרים בתחום המובן מראים, כי המשתנים, שמיוצגים על ידי מספר נמוך יותר של תגובות, גם פחות מעורבים בפעולות קוגניטיביות. פרופיל המובן של הנבדקים בעלי מש"ה התגלה כמוגבל מבחינת מספר וסוג משתני המובן הכלולים בו. יש עדות מחקרית לכך, שכצפוי, הנבדקים משתמשים במשתני המובן, שמופיעים בפרופיל המובן שלהם, בביצוע מטלות מילים, שמתייחסות לממדי מובן 30 קוגניטיביות. למשל, במבחן זיכרון שיש בו שונים (גודל, תכונות חושיות, מקום, זמן, חומר, פעולות), הנבדקים זוכרים טוב יותר מילים שמתייחסות לממדי מובן, שנמצאים גם בפרופיל המובן שלהם. לגבי נבדקים ברמת משכל נורמטיבית, יש עשרות מחקרים המעידים על כך, שמשתני המובן, בפרופיל מובן של הנבדקים, קשורים לביצוע בתפקידים .)Kreitler, 2021a, Chapter 10( קוגניטיביים שונים מחקרים באוכלוסייה נורמטיבית מראים, כי פרופיל המובן ככלי לאבחנה. ניתן להשתמש בפרופיל המובן, כדי לתאר את התפקוד הקוגניטיבי של הנבדקים, שענו על שאלון המובן. התיאור כולל שני היבטים: היבט אחד מתייחס להתאמה בין פרופיל המובן לרמת המשכל המשוערת של הנבדק. IQ משתני מובן, תואם ל- 11-16 המחקרים מראים, כי פרופיל מובן, בטווח משתני מובן 16 , בעוד שפרופיל מובן, שכולל מעל ל- SD100±1 בטווח של מכל הסוגים, תואם לרמות משכל גבוהות יותר, ופרופיל מובן עם מספר .)Elias, 1983( , תואם לרמות משכל נמוכות יותר 11 משתנים נמוך מההיבט השני הוא מידע יותר ספציפי לגבי סוג המטלות הקוגניטיביות, שבהן הנבדק צפוי להגיב בצורה מתאימה, או אמור להתקשות בביצוען. למשל, אם פרופיל המובן כולל את ממד המובן של ״שיבוץ הקשרי״, צפוי שהנבדק יוכל לבצע פעולות שדורשות מידה מסוימת של הפשטה; אם הפרופיל כולל את ממד המובן ״תוצאות״, סביר שהנבדק יוכל לבצע פעולות קוגניטיביות שמערבות התחשבות במסקנות ואימפליקציות; אם פרופיל ), סביר שהנבדק יפעיל conjunctive( המובן כולל את צורת הקשר החיבורית חשיבה חיבורית או קישורית בעת הצורך.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5