shalem

134 קיימת בעיה ומיקומה באדם (המודל הרפואי) או בחברה (המודל החברתי), אינו מבקש לחפש "אשמים" במוגבלות, אלא מציג המודל האפרמטיבי תפיסה כללית לא טרגית שלה, ומנכיח בשיח זהויות, אישיות וקבוצתיות, .)2016 חיוביות של אנשים עם מוגבלות (סוויין ופרנץ', בהתאם לאמור, ולאור התפתחותם של מודלים חיוביים של מוגבלות, בעשורים האחרונים מומחים בתחום החלו לעסוק בתהליכי גיבוש זהות אצל ), ובפרט קיימת התמקדות Forber-Pratt et al., 2017( אנשים עם מוגבלות ). עם זאת, Caldwell, 2011( בתהליכי גיבוש של זהות-מוגבלות חיובית כפי שניתן יהיה לראות בהמשך הפרק, וכפי שעולה מהיכרותנו המקצועית עם אנשים עם מש"ה, מעטים מהם יגדירו עצמם עם מוגבלות, או יאחזו בהגדרה חיובית-אפרמטיבית למוגבלות, אותה הצגנו לעיל, על המורכבות שהיא מכילה. הינו חדש יחסית בעולם התיאורטי של לימודי זהות-מוגבלות המושג מוגבלות והגדרותיו אינן אחידות. יש הרואים בגיבוש זהות-מוגבלות תהליך פנימי של האדם עם עצמו, ויש הרואים בו תהליך הקשור בחברה ובקהילה ,)Siebers, 2008( המקיפה אותו ובעל פוטנציאל להוביל לשינוי חברתי כפי שהוצג במקרה של מירב בפתיחת הפרק. עם זאת, קיימת הסכמה סביב ההכרח להתייחס למוגבלותו של אדם, כשדנים בזהותו האישית, כיוון שזהות שלמה, הלוקחת בחשבון את כל מאפייני החיים, חיונית לשלמותו )Forber-Pratt & Zape, 2017( הפיסית והפסיכולוגית של הפרט בנוסף, קיים גם הכרח להתייחס למוגבלותו של הפרט בשיח על זהותו, כיוון שהיא מהווה מרכיב ייחודי ומשמעותי בה. לצד זאת, במרבית המקרים האדם עם המוגבלות חי בסביבה בה אינו נחשף לאנשים רבים נוספים עם מוגבלות דומה לשלו והמוגבלות היא "זהות אופקית", כזו שהוא לא חולק עם בני משפחתו והיא מייחדת אותו גם בתוך קבוצת ההשתייכות .)2019 הראשונה שלו (סולומון, המושג זהות-מוגבלות מתייחס גם לאופן בו אדם מכליל בהגדרת העצמי שלו את המוגבלות עימה חי, ומידת החיבור או הסולידריות שחש ). מודלים העוסקים Dunn & Burcaw, 2013( כלפי קהילת המוגבלויות בזהות-מוגבלות אינם חד-כיווניים באופיים ומדגישים את המגוון הקיים בתהליכי התפתחות של אנשים עם מוגבלות, בתחומי החיים השונים Spassiani & Friedman,( ובהקשרים השונים בהם הם מתקיימים ). מודלים אלו הם התפתחותיים ומדגישים, כי אנשים עם מוגבלות 2014 חווים ומציגים תגובות שונות בתחומים שונים ובהקשרים משתנים קרן דרור, ענבר ורטהימר-שינה ונצן אלמוג

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5