shalem

120 להרחבה ראו: המכון הישראלי להנגשה קוגניטיבית 14 ישנם שלושה סוגים של קבוצות יועצים בהתאם לשלושת השלבים בפיתוח ובבדיקה של תוצר הנגשה: קבוצת מיפוי, קבוצת פיתוח וקבוצת בקרה, וניתן להסתייע בכולן או בחלקן בשלבי פיתוח שונים של התוצר, בהתאם לצורך. להלן פירוט קבוצות היועצים השונות: מטרתה למפות מהו ידע העולם של היועצים לגבי קבוצת יועצים – מיפוי הנושא הנבדק, בטרם התחילה עבודת ההנגשה, לברר אילו מושגים הם מכירים, הרלוונטיים לנושא ומה הם החסמים (למשל, בפרוייקט הנגשה של מידע ושילוט בפארק, נשאלו היועצים מה עשוי להיות מורכב עבורם בבילוי בפארק) ולבחון מה תגובתם לתוצר המבוקש. לדוגמה, לפני פיתוח סמלים ציבוריים תעלה קבוצת היועצים אסוציאציות כיצד הסמל ייראה, כך שייטיב להצביע על כוונתו. מתקיימת בשלבים השונים של פיתוח התוצר. קבוצת יועצים – פיתוח מטרתה לבחון וללמוד את סביבת התוצר המפותח (לדוגמה, זיהוי ייצוגים גרפיים שאוכלוסיית היעד מכירה ושימוש בהם בתהליך הפיתוח), להתייעץ לגבי קשיים ואתגרים, המתגלים במהלך הפיתוח, ולעזור להכריע בשאלות לגבי התוצר או רכיבים בו. בוחנת אתהתוצר המוגמר ומהווה מעין "אבטחת איכות" קבוצת יועצים – בקרה לנגישותו הקוגניטיבית. קבוצת הבקרה ראוי שתתקיים בכל תהליך הנגשה קוגניטיבית, בשונה מקבוצות המיפוי והפיתוח, שיש לקיימן במידת הצורך. חשוב לציין, שיש להנגיש ולהתאים את תהליך העבודה בקבוצות היועצים לצורכי המשתתפים, לרבות השפה הננקטת במהלך הפגישות, החומרים המלווים את תהליכי העבודה ועוד. בנוסף, חיוני לוודא שמירה על ביטחונם, זכויותיהם ורווחתם של המשתתפים בקבוצות היועצים, לרבות: קיום תהליך מונגש של הסכמה מדעת להשתתף בקבוצה, קבלת החזר הוצאות או תגמול הולם עבור ההשתתפות, וצמצום הפגיעה בחיים האישיים ובשאר עיסוקי המשתתפים, ככל הניתן. 14 מקרה בוחן: עיצוב של תפריט פשוט 5.2 נערך תהליך היוועצות ביוזמת ובמימון קרן 2017 בחודשים אפריל-אוקטובר שלם ובהובלת המכון הישראלי להנגשה קוגניטיבית, ליצירת תפריט נגיש לרשת בתי הקפה "קופיקס". התהליך כלל שלושה שלבים: מיפוי חווית השימוש ויכולת השימוש בתפריט קיים (ללא הנגשה), הנגשה לשונית שירה ילון-חימוביץ, אורנית אבידן-זיו, מיכל טנא רינדה והילה רימון-גרינשפן

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5