shalem

184 הקדמה ) הינה הפרעה נוירו-התפתחותית ASD הפרעת הספקטרום האוטיסטי ( המאופיינת בקשיים חברתיים-תקשורתיים ובנוכחותן של התנהגויות חזרתיות וסטראוטיפיות. ההפרעה החברתית-תקשורתית מאופיינת בטווח מצומצם של תפקודים תקשורתיים, כמו: הפחתה בשיתוף בתחומי עניין וברגשות באמצעות פעולות תקשורתיות, קשיים ביזימה ובתגובה לתקשורת עם אחרים יחד עם מאפיינים התנהגותיים של התנהגות חזרתית, תחומי עניין מצומצמים וקשיים תחושתיים .)DSM-5- American Psychiatric Association, 2013; Hodges et al., 2020( מעבר לתחומי הליבה המאפיינים את ספקטרום האוטיזם, קיימת תחלואה נלווית שכיחה בתחום הנוירולוגי, הקוגניטיבי וההתנהגותי. תחלואה נלווית שכיחה ביותר היא של מוגבלות שכלית התפתחותית ). תחלואה נלווית זו היא גם אבחנה מבדלת Hodges et al., 2020( לאבחנה של ספקטרום האוטיזם ובעת האבחנה יש צורך להחליט מה משתי האבחנות היא הבולטת יותר והמפריעה לתפקוד הילד/ה, כפי (ראה בהמשך תת פרק: כלים להערכה DSM-5 של E שמצוין בקריטריון ישירה של תפקודים ומיומנויות שפה ותקשורת). מוגבלות שכלית התפתחותית (מש"ה) מוגדרת כהפרעה התפתחותית המתחילה בילדות, בנוכחותה חווה האדם קשיים משמעותיים בהתנהגות המסתגלת ובתפקוד הקוגנטיבי בתחום החברתי, התפיסתי והמעשי. ההגדרה כוללת קבוצה הטרוגנית של אנשים הנבדלים בחומרת המוגבלות השכלית, הנעה מדרגה קלה ועד עמוקה והנמדדת במבחני אינטליגנציה פחות = ועמוקה 20-40= , חמורה 35-50= , בינונית 50-70= (קלה IQ ). המאפיינים American Psychiatric Association, 2013( 20-25- מ של אוכלוסייה עם מש"ה כוללים קשיים בתחום התקשורת והשפה .)Terband et al., 2018( ) ומובנות דיבור ירודה O’Toole et al., 2018( שכיחות מש"ה בנוכחות ספקטרום האוטיזם משתנה בעבודות Chaste & Leboyer ,2012; Thurm et al.,( 50-75% שונות, ונעה בין ). על פי מרכזי 2019; Metcalfe et al., 2020; La Malfa et al., 2014 The centers for disease control and הבקרה והמניעה של מחלות ), השכיחות של מש"ה אצל ילדים על בספקטרום CDC( prevention והשכיחות אצל 33% ) היא IQ≤70 האוטיזם, עם מנת משכל מתחת ל-( אחוז 42% . רק 24% ) היא IQ=71–85( ילדים עם מנת משכל גבולית גת סבלדי הרוסי ולידיה גביס

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5