shalem

51 מוגבלות שכלית התפתחותית – הגדרה, אטיולוגיה, סיווג ודרכי אבחון המסתגלת כוללת את המיומנויות הבאות: תקשורת והבעה, עזרה עצמית (בתחומים, כמו: היגיינה אישית, אכילה, שתיה ולבוש), מיומנויות של חיי יום-יום, מיומנויות חברתיות, שימוש במשאבים קהילתיים (כמו: תחבורה ציבורית, קניות, מרפאה, קולנוע, תיאטרון, שירותים ציבוריים, בנק), הכוונה עצמית (יכולת להפעיל מנגנוני שיפוט וביקורת), בריאות ובטיחות, תפקודים עיוניים (כמו: קריאה, כתיבה וחשבון), ניצול שעות הפנאי ותעסוקה. חסר ביותר משני תחומים בהתנהגות המסתגלת או יותר הינו תנאי לאבחונו של האדם עם מוגבלות שכלית. אבחון תחומי ההסתגלות נועד להגדיר את רמות התמיכה להן זקוק האדם. האגודה האמריקאית למש"ה המליצה בהגדרה ), כי רמות המוגבלות Luckasson et al., 1992( 1992 שפרסמה בשנת תקבענה על פי כמות התמיכה שהאדם נזקק לה (לסירוגין, מוגבלת, מוגברת או תמידית), ולא רק לפי רמות האינטליגנציה, כפי שהתקבלו כתוצאה מהמבחנים. בהגדרה למוגבלות שכלית, שפרסמה האגודה האמריקאית ), תחומי ההתנהגות Schalock et al., 2010( 2010 ו- 2002 למש"ה בשנים המסתגלת קובצו לשלושה תחומי תפקוד מרכזיים: מיומנויות תפיסתיות ), הכוללות שימוש בשפה, למידה, מושגי זמן, כסף conceptual skills( ), הכוללות social skills( ומספר והכוונה עצמית. מיומנויות חברתיות תפקודים כמו: מיומנויות בינאישיות, אחריות חברתית, הפנמה של נורמות ) – הכוללות practical skills( והימנעות מניצול, ומיומנויות מעשיות תחומים, כמו: עזרה עצמית, שימוש בשירותים בקהילה, שימוש בכסף, מיומנויות תעסוקתיות, בטיחות ושמירה על בריאות. ההנחה היא, שקיימת חשיבות רבה לתמיכות בתחומים נדרשים, שכן בכוחן לשפר את תפקודו הכולל של האדם ואת איכות חייו. בנוסף צוין, כי יש לראות את האדם בתוך הקשרו, וכן כי על האבחון להיות רגיש לתרבות. – האופן בו הוגדרה מוגבלות שכלית בעבר, ראה בה תופעה קריטריון הגיל של ליקוי שכלי מולד, או כזה שאובחן בגיל צעיר. בהמשך, הורחבה ההגדרה וקריטריון הגיל עמד על "סוף תקופת ההתפתחות", כפי שהוגדר בשנת שנים. בהגדרה 18 נקבע הגיל ל- 1983 שנים. בשנת 16 , כגיל 1959 שנים, ובכך 22 הועלה הגיל ל- 2021 משנת AAIDD האחרונה של ה- .)Schalock et al., 2021( ההגדרה מכלילה אוכלוסייה רחבה יותר פרסמה האגודה האמריקאית למש"ה את ההגדרה הבאה: 2021 בשנת "מוגבלות שכלית מתאפיינת במוגבלות משמעותית בתפקוד השכלי ובהתנהגות מסתגלת, כפי שבאות לידי ביטוי במיומנויות הסתגלותיות,

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5