shalem

55 מוגבלות שכלית התפתחותית – הגדרה, אטיולוגיה, סיווג ודרכי אבחון ואקדמיות ב) מיומנויותחברתיות ו-ג) מיומנויותמעשיות בחיים, המתייחסות ליכולת האדם להתנהל עצמאית בחיי היומיום. נתונים אלה נבדקים על ידי העובד הסוציאלי בצוות האבחון, על בסיס דיווח עצמי של האדם, גורמים מלווים, ובהישען על דו"חות ממסגרות בהן הוא מבקר. ההבנה החברתית של הפרט הינה חלק ממכלול התחומים הנבדקים על-ידי הפסיכולוג בצוות האבחון. – מתייחס למעורבותו השתתפות, יחסי גומלין ותפקידים חברתיים .3 של האדם, ליכולתו לבצע תפקידים במצבי חיים אמיתיים ולאופן התערותו בחברה. אי-השתתפות והעדר יחסי גומלין עלולים להיווצר כתוצאה מהפרעה בזמינות או בנגישות למשאבים, לדיור ו/או לשירותים. אלו יגבילו לעתים את היכולת לבצע תפקידים חברתיים חשובים. סביבות חיוביות מעודדות צמיחה, התפתחות, רווחה והשתלבות בקרב קבוצת השווים. תפקידים חברתיים מתייחסים למה שנחשב נורמטיבי עבור קבוצת גיל מסוימת, למשל: מגורים מתאימים לגיל ולמצב, מסגרת תעסוקה, רמת חינוך, השתתפות בקהילה, השתלבות בפעילות נופש ופנאי. השתתפות, יחסי גומלין ותפקידים חברתיים מושפעים במידה רבה מההזדמנויות ). תחום זה נבדק על Hewitt,2014; Lyons et al., 2016( הניתנות לפרט ידי העובד הסוציאלי בצוות באמצעות תשאול או מילוי שאלון. – ארגון בריאות (בריאות הגוף, בריאות הנפש וגורמים אטיולוגיים) .4 הבריאות העולמי הגדיר בריאות כמצב הטוב ביותר האפשרי לקבוצת גילו של האדם מבחינה גופנית, נפשית וחברתית. בריאות גופנית ונפשית WHO, 1993, 1996,( משפיעה על התפקוד האנושי במצבי חיים שונים ). מצבו הרפואי של האדם נבדק על-ידי הרופא בצוות האבחון, 2000 ובמידת הצורך הוא יופנה גם לבדיקה של הפסיכיאטר בצוות האבחון. מטרת הבדיקה הרפואית הינה להתחקות אחר מצבו הרפואי של האדם וכן לשם בירור גורמים גנטיים אפשריים לקיומה של מוגבלות שכלית. במקרים אלה יופנה האדם להמשך בדיקות בקהילה. – הקשר מתאר את התנאים, אשר בהם הקשר (סביבות ותרבות) .5 מתקיימים חיי היומיום של האדם. ) בשלוש רמות: Bronfenbrenner, 1979( ההקשר מייצג היבט אקולוגי א) המסגרת החברתית המיידית, הכוללת את הפרט, המשפחה (מערכת מיקרו); ב) סביבת המגורים, הקהילה או ארגון המספק חינוך, שירותי קימום

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5