shalem

104 מחקרים ופרויקטים אלו בוצעו במסגרת או בשיתוף המכון להנגשה קוגניטיבית שהוקם 6 במסגרת המכון הישראלי להנגשה קוגניטיבית של אגודת עמי 2014 , ומשנת 2013 ב־ והקריה האקדמית אונו. שהתקיימו במסגרות שירות לאנשים עם מוגבלות שכלית. פיתוח ושכלול המודל להנגשה קוגניטיבית המשיך באמצעות מחקרים יישומיים ומחקרי הערכה של מיזמי הנגשה במגוון תחומים, אשר סייעו לבחון את המודל בהיבט יישומי וסייעו להמשיך ולשכלל אותו לצד , למשל: פיתוח כלים 6 פרוייקטים יישומים של הנגשה קוגניטיבית בפועל להנגשת תכנים ברשת האינטרנט (ילון-חיימוביץ ועוזיאל־קרל, ל"ת); תקשורת יעילה של רופאי משפחה עם אנשים עם מוגבלות שכלית ); התאמת תהליך יצירת סמלים ציבוריים ובדיקת Werner, et al., 2017( ISO 9186-1:2014 : מובנותם לאנשים עם מוגבלות שכלית על פי תקני איזו ); פישוט קולי סימולטני 2019 (ילון־חיימוביץ ואחרים, 2007 ,ISO 22727 ); והנגשה קוגניטיבית של אתרי Yalon-Chamovitz, et al., 2019( בכנסים פנאי ומוזיאונים (עוזיאל־קרל, רימון־גרינשפן, פריאר־דרור וילון־חיימוביץ, ב; עוזיאל־קרל 2008 א; ילון־חיימוביץ, 2008 ) (ראו גם: ילון־חיימוביץ, 2020 .)2016 ; עוזיאל־קרל ואחרים, 2013 ואחרים, בהמשךצמחהגםהפרקטיקהשלשימושבקבוצותיועציםלהנגשהקוגניטיבית (כפי שיתואר בהמשך הפרק) וגובש המושג התיאורטי של "רמפות קוגניטיביות" ). חשוב לציין, שאנשים עם מוגבלות Yalon-Chamovitz, et al., 2015( קוגניטיבית מתמודדים גם עם סטיגמה חברתית וסטיגמה עצמית, המהווה חסם מרכזי המגביל את יכולתם של אנשים עם מוגבלות שכלית להשתתף ;2018 בחברה הרחבה (רימון־גרינשפן, טנא־רינדה, אבידן־זיו וילון־חיימוביץ, ). משום כך, המודל מבקש להציע מענה גם לכך, Yalon-Chamovitz, 2009 על ידי הסברה והעלאת מודעות. כמו כן, התפתחה ההבנה בנוגע להתאמת העקרונות של הנגשה קוגניטיבית לאוכלוסיות רחבות עם מגבלוֹת קוגניטיביות, מעבר לאנשים עם מוגבלות שכלית, וכן האפשרות ליישום עקרונות אלו בסביבת העבודה .)2018 (רימון־גרינשפן ואחרים, סקירת ספרות עדכנית בארץ ובעולם מעלה, שהמחקרים בתחום ההנגשה הקוגניטיבית מתמקדים כיום בעיקר בתחום ההנגשה לאינטרנט Blanck, 2014; Borg, et al., 2015; Cinquin, et al., 2019; : (ראו, למשל ), בעוד המודל להנגשה קוגניטיבית שיוצג להלן הוא Kim & Park, 2020 מקיף וישים לכל תחומי החיים. ראשית, יוצג מודל מקיף להנגשה קוגניטיבית המורכב מחמישה תחומים: מרחב מאפשר, תקשורת מובנת, מידע ברור, טכנולוגיה נוחה שירה ילון-חימוביץ, אורנית אבידן-זיו, מיכל טנא רינדה והילה רימון-גרינשפן

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5