shalem

84 שהיתה עדות טובה יותר לשיפור בעקבות ההתערבות. במקרה הנוכחי אפשרות כזאת לא נלקחה בחשבון, אבל היתה עדות בשאלון המובן לשיפור בשימוש במשתני המובן, שהיוו נושאי ההתערבות. המוטיבציה גישות מוטיבציוניות לגבי נבדקים עם מוגבלות שכלית התפתחותית. המוטיבציה היא אחד התחומים החשובים ביותר בבחינת הפעילות הקוגניטיבית של בעלי מש"ה. שתי הגישות הבולטות בתחום ) והגישה האישיותית Gardner, 2006( הן הגישה ההתנהגותית ). לפי הגישה Bybee & Zigler, 1998; Kasari & Bauminger, 1998( ההתנהגותית, שימוש בפרסים או עונשים, לפי הצורך, יגרום לחיזוק התנהגויות מסוימות אצל בעלי מש"ה. לפי הגישה האישיותית, חלק מההתנהגויות הקוגניטיביות של בעלי מש"ה קשור למניע לשמור על קשרים עם דמויות סמכות, כמו: הורים, מנחים או מורים, שהאדם בעל המוגבלות מחבב או מעריך. ההנחה היא, כי הסטוריה ארוכה של קשיים וכשלונות לימדה את בעלי המוגבלות כי עדיף שלא לנסות דרכים חדשות ולהתקדם, מעבר למה שהם, כביכול, שולטים בו, פן ינחלו כישלון נוסף ). הנחה זו Zigler, 1973( ויאבדו עוד מהסיכוי לקבל תמיכה מהסביבה סבירה, ומתאימה לפחות לחלק מהמצבים המאפיינים בעלי מש"ה, אך אין הכרח שהם יוותרו על שיפור רמת התפקוד שלהם כדי לזכות בתמיכה מהסביבה. קיימת גם גישה קוגניטיבית למוטיבציה, שמסבירה את התנהגותם של בעלי מש"ה כנובעת מרמת ציפיות נמוכה, בטחון עצמי )effectance motivation( נמוך, אין-אונות נרכשת, ומוטיבציית יעילות Bennet-Gates & Zigler, 1999a; Harter & Zigler, 1974; Katz( נמוכה &). אמנם, יש תמיכה אמפירית מסוימת Cohen, 2014; Weitz, 1999 בצבר המוטיבציוני הזה, אבל אין בו כדי להסביר התנהגויות ספציפיות של בעלי מש"ה. התאוריה של האוריינטציה הקוגניטיבית האוריינטציה הקוגניטיבית. ממלאה את הפער שנפער לעיל בין ההסבר לפי הגישה ההתנהגותית, שלפיו המניע של בעלי מש"ה הוא להצליח במטלות ולזכות בחיזוקים ולהימנע מעונשים, בעוד שלפי הגישה האישיותית המניע הוא לזכות בתמיכה מהאנשים בסביבה. היעד לפי שתי הגישות אינו תמיד זהה. האוריינטציה הקוגניטיבית היא גישה קוגניטיבית למוטיבציה, שמיועדת לאפשר הבנה, ניבוי ושינוי של התנהגויות על סמך תכנים קוגניטיביים שולמית קרייטלר

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5