shalem

133 סטראוטיפית, כפי שהסביבה רואה אותם. בפתח הדיון יש להכיר תחילה את האופן בו מוגדרים המושגים מוגבלות ומוגבלות שכלית התפתחותית. ICF על פי מדריך האבחון הבינלאומי של תפקוד, מוגבלות ובריאות מוגדרת כאינטראקציה מוגבלות )World Health Organization, 2001( בין לקות של הפרט והקשרים אישיים וסביבתיים שלו. תפיסה זו נשענת ) שהבחין בין הלקות הרפואית 2016 על המודל החברתי למוגבלות (אוליבר, ), המוגדרת בדרך כלל על פי סטייה מנורמות רפואיות Impairment( ), שהינה מושג מובנה חברתית, Disability ותפקודיות, למוגבלות ( הקשור לחסמים חברתיים, כלכליים, תרבותיים וסביבתיים, המוצבים בפני אנשים עם מוגבלות. בשלב זה חשוב לציין, כי לא כל האנשים עם מצבי לקות, שיוגדרו כמוגבלות על פי המדריך שהוצג לעיל, אכן יראו את הלקות שלהם כמוגבלות או יזהו עצמם כאנשים עם מוגבלות .)Bogart et al., 2018( מתאפיינת במגבלות משמעותיות בתפקוד השכלי מוגבלות שכלית ובהתנהגות המסתגלת, כפי שהן באות לידי ביטוי במיומנויות תפישתיות, (האגודה האמריקאית 18 חברתיות ומעשיות. מוגבלות זו ראשיתה לפני גיל ). אם בעבר, ברוח המודל 17 :2011 למוגבלויות שכליות והתפתחותיות, הרפואי, נתפסה מוגבלות שכלית כתכונה קבועה של הפרט, שאינה ניתנת לשינוי במהלך חייו, כיום ניתן דגש משמעותי להיותה מבנה תפקודי, הבא לביטוי ביחסיו של הפרט עם סביבתו. מדובר במוגבלות העשויה להתעצב באופנים שונים לאורך חייו של האדם, בהתאם למערכות התמיכה העומדות .)2011 לרשותו (האגודה האמריקאית למוגבלויות שכליות והתפתחותיות, בכדי להעניק לדיון במושגים זהות-מוגבלות והגדרה עצמית של אנשים עם מש"ה פרספקטיבה נכונה, ראוי להתייחס למונחים אלו דרך שלל מודלים, גישות ונקודות מבט, כשכל אחת מהן תבחן אספקט אחר של מתמקדת בפרט. הגישה הרפואית-טראגית למוגבלות המוגבלות. למשל, המוגבלות נתפסת כטרגדיה אישית שלו, ומותירה אותו בודד לחסדיהם של אנשי מקצוע בעלי ידע, המבקשים "לתקן" (אם ניתן) את פגמיו (אוליבר, מסיט את הדיון מהפרט המודל החברתי למוגבלות). לעומת גישה זו, 2016 אל החברה, ומבקש להתייחס למוגבלות כאל הבניה חברתית הקשורה לחסמים פיסיים, תרבותיים וכלכליים, עימם מתמודדים אנשים עם מוגבלות ). בנוסף, המודל מתייחס להבניה השלילית של המונח Oliver, 1990( מוגבלות בחברה בת זמננו ולתוצאותיה – הדרה של אנשים עם מוגבלות ). לעומת שני מודלים אלו, הטוענים כי 2016 מהחיים החברתיים (אוליבר, בין הגדרה עצמית לסנגור עצמי

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5