shalem

191 מוגבלות שכלית התפתחותית ואוטיזם הפכה לאבחנה מובילה, עם ASD משמעותי, ורק בהמשך האבחנה של ייצוג משני של לקות אינטלקוטואלית, כאשר ניתן לראות שרמת הלקות האינטלקטואלית השתנתה לאורך הזמן. בכדי להעריך איחור התפתחותי מתבצעים מבחנים התפתחותיים, כגון: , ובכדי להעריך יכולת אינטלקטואלית מתבצעים Mullen או Bayley מבחן .IQ מבחני להלן, הערכת יכולת התפתחותית: ). המבדק Mullen, 1995) Mullen Scales of Early Learning, (MSEL( • חודשים 68 כולל הערכה התפתחותית של תינוקות וילדים מלידה ועד לגיל חודשים). התחומים הנבדקים הם: תפיסה חזותית, מוטוריקה 8 ו- 5 (גיל עדינה, הבעת שפה והבנת שפה. בכל אחד מתת התחומים ניתן להמיר את וניתן לחשב 10 וסטיית תקן של 50 עם ממוצע של T ציון הגלם לציון סטנדרטי .Developmental quotient )DQ גיל התפתחותי ויכולת התפתחותית ( 100 עם ממוצע של IQ ), המקביל לציון SS כמו כן, מתקבל ציון תקן כללי ( . ציון גבוה יותר במבחן מעיד על יכולת קוגניטיבית טובה 15 וסטיית תקן של יותר. הערכת יכולת קוגניטיבית (אחרי גיל שלוש): Wechsler Preschool and Primary Scale of Intelligence | Third • .)Wechsler, 2012( Edition WPPSI-III . היכולות 7 המבדק כולל הערכת אינטליגנציה מגיל שנתיים וחצי עד האינטלקטואליות של הילד נמדדות בשני סולמות – סולם מילולי וסולם ביצועי. הילד מקבל ציון בכל סולם וציון שמשלב בין שניהם. בסולם המילולי נבדק אוצר מילים, ידע כללי, חשיבה והבנה לפי נורמות גיל. בסולם הביצועי מעריכים יכולות של מהירות פסיכומוטורית, הסקת מסקנות לא מילולית ותפיסה חזותית. בנוסף לבדיקה נוירולוגית והתפתחותית, בחינת קריטריונים ללקות תקשורת, בחינת תפקוד ויכולת קוגניטיבית, בוצעו גם מבחנים בכל תחום התפתחותי – הערכה של פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק וקלינאות תקשורת.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5