shalem

117 חושבים אחרת, הנגשה קוגניטיבית אתגר נוסף בפישוט קולי הוא היעדר האפשרות להיעזר בעיצוב ויזואלי, בשונה מפישוט קולי, שבו ניתן להשתמש בסמלול להנגשת טקסט כתוב. אתגר זה מחייב לנקוט חלופות, כמו: הדגשות באמצעות הקול, השהיות בעת הדיבור ושינוי בטון או באינטונציה. . להבדיל הסימולטניאתגרים אלו בולטים במיוחד בתחום הפישוט הקולי מתקשורת הדדית בין מוסר מידע לנמען, פישוט סימולטני הוא תקשורת חד־כיוונית שבה למוסר המידע אין בהכרח דרך או יכולת להתרשם ממובנות המידע לנמען, אין לו אפשרות להעביר מסרים באמצעות שפת גוף, מימיקה או המחשה והוא תלוי בגורמים טכניים. אתגר מרכזי נוסף בפישוט קולי סימולטני הוא, שהמפשט אינו יודע מה הדובר עומד לומר והוא צריך לפשט כראוי את הטקסט הדבוּר במגבלת הזמן שמכתיב קצב הדיבור של הדובר. הפישוט הקולי, ככל הנגשה לשונית, מבוסס על היכרות מקצועית מעמיקה עם אנשים עם מוגבלות שכלית, הבנת צורכיהם והכרה בזכותם להשתתפות בכל תחומי החיים. הוא מתבסס גם על ידע בהנגשה לשונית ובפישוט לשוני, מקצוענות ויֶדע כללי נרחב, ומחייב שליטה מצויינת בשפה הדבורה על כל משלביה, וכן גם מיומנויות קוגניטיביות, כגון: ריכוז לאורך זמן, הקשבה וזיכרון, יכולת הבנה וניתוח, יכולת ביטוי והבעה, תגובה מהירה וכן יכולת לבצע כמה פעולות במקביל. לפיכך, פישוט קולי הוא מיומנות ניתנת לביצוע, מכבדת ומכלילה אנשים עם מוגבלות שכלית ובה בעת דורשת התמחות והתמקצעות. עקרונות הפישוט הקולי 4.2 הפישוט הקולי מתבסס על עקרונות הפישוט הלשוני, אך ,כאמור, בהבדלים הנחוצים להתאמה לשפה דבורה. העיקרון הראשון של פישוט קולי הוא ארגון התוכן, כלומר, איתור המסר המרכזי, התמקדות ברעיונות העיקריים והשמטת מידע עודף. לעיתים, מפאת הצורך להתאים את משך הפישוט הקולי למשך הדיבור במקור, יושמט מידע שאינו מהותי, כדי לאפשר הסבר של מונחים מורכבים. בה בעת, פישוט לשוני, ובמיוחד פישוט סימולטני, אינו פרשנות, ולפיכך, על המפשט להישמר מהבעת עמדתו או התרשמותו מהמתרחש בעת הפישוט הקולי. העיקרון השני הוא התאמת אוצר המילים, דהיינו: שימוש בשפה פשוטה, המעטה ככל הניתן בשימוש במילים מקצועיות או במילים הלקוחות משפות זרות, אלא אם הן שכיחות, ומתן הסבר קצר ומיידי למילים מורכבות או מקצועיות.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5