shalem

101 חושבים אחרת, הנגשה קוגניטיבית מבוא 2012 אמנת האו"ם בדבר זכויותיהם של א/נשים עם מוגבלות משנת אשר נועדה להבטיח שוויון זכויות, חופש וכבוד לאנשים עם מוגבלות בכל ) מציבה את הנגישות 2014 תחומי החיים (ערן, הבר, אפרתי ואדמון־ריק, כאחד הכלים המרכזיים להסרת חסמים ולמימוש העיקרון של הכלה והשתתפות מלאה בחברה. תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות מגדירות נגישות כיכולת של 2013 (התאמות נגישות לשירות) - התשע"ג - אדם להגיע למקום, לנוע ולהתמצא בו, לצרוך שירות וליהנות ממנו, לקבל מידע ולהשתתף בפעילויות בשוויון, בכבוד, בעצמאות ובבטחה. גם ההכרה בזכות להשתתפות חברתית מלאה ושווה חשובה במיוחד עבור אנשים עם מוגבלות קוגניטיבית אשר מתמודדים עם סטיגמה ודעות קדומות ואשר החברה אינה מכירה בזכותם להשתתפות שווה, או שאינה מוּדעת לאפשרות של הנגשה קוגניטיבית היכולה לאפשר ולתמוך בהשתתפות זו .)Yalon-Chamovitz, 2009( פרק זה יתמקד בהנגשה קוגניטיבית, כלומר, בפישוט והתאמה של הסביבה הפיזית והאנושית, כך שתיווצר סביבה ברורה, פשוטה, מובנת וחד־ ). הנגשה קוגניטיבית מתבצעת 2018 משמעית (רימון־גרינשפן ואחרים, באמצעות "רמפות קוגניטיביות" – אמצעים והתאמות המספקים הזדמנות לשילוב והשתתפות שווה לאנשים עם מוגבלות קוגניטיבית בסביבות החיים ). ה"רמפה הקוגניטיבית" מגשרת 2016 השונות (ילון-חיימוביץ ואחרים, בין הפעולה או הסביבה המסוימת לבין יכולותיו של האדם. כשם שאדם המתנייד בכיסא גלגלים זקוק לרמפה כדי להיכנס למבנה הכולל מדרגות, כך אדם עם מוגבלות קוגניטיבית זקוק, לדוגמא, למידע פשוט וברור, כדי .)Yalon-Chamovitz, et al., 2015( להשתתף בפעילות או לצרוך שירות מוגבלות קוגניטיבית מוגדרת כ״הגבלה משמעותית ביכולת לחשוב ובכלל זה להמשיג, לתכנן, לייצר רצף של מחשבות ופעולות, לזכור, לפרש רמזים חברתיים עדינים, ולהבין מספרים וסמלים״ ). אוכלוסיית האנשים עם מוגבלות Braddock, et al., 2004, p. 49( קוגניטיבית היא אוכלוסייה מגוונת, וכוללת בנוסף לאנשים עם מוגבלות שכלית גם אנשים לאחר פגיעות ראש או אירוע מוחי, וכן אנשים עם אוטיזם (בחלקם), אנשים עם מוגבלות נפשית (בחלקם), ואנשים עם לקויות למידה (בחלקם). בשל הגיוון הרב באוכלוסיית האנשים עם קשיים קוגניטיביים, קשהלאמודאתשיעורםבאוכלוסייההכללית. בעולם, ההערכההרווחתהיא,

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5