shalem

173 נוכחות משותפת של אוטיזם ומוגבלות שכלית התפתחותית ניתן להכניס מידה מסוימת של גמישות וקבלת שינויים בתוך השגרה. ניתן ללוות את הכל ברמזים חזותיים, כדי להבהיר את הדרישות. מנת משכל ותגובה להתערבות אוטיזם היא הפרעה הנמשכת לאורך החיים, אבל יש בתוכו מסלולי ). מאפיינים שונים, Lord et al., 2020( התפתחות שונים ותוצאות שונות כמו: חומרת הליקויים הקוגניטיביים, רמת הדיבור ונוכחות משותפת של בעיות התנהגות, משפיעים על מסלול התפתחות האוטיזם במהלך ). המאפיינים הנחקרים ביותר, outcomes( השנים ועל התוצאות המשפיעים על תוצאות, הם ליקויים אינטלקטואליים ויכולת שפתית כללית ). העדר מש"ה ונוכחות יכולות שפתיות טובות Anderson et al., 2014( יותר נקשרו בעקיבות עם שיפור לאורך זמן ועם תוצאות כלליות טובות יותר. מחקרים, שבחנו את מסלול האוטיזם עד בגרות, תמכו בתפקיד של יכולות .)Howlin et al., 2020( קוגניטיביות ושפתיות בניבוי שיפור לאורך זמן במחקרי אורך, כל הפרטים משתפרים לאורך זמן, אבל אלו שיש להם גם מש"ה משתפרים פחות. מבחינת התגובה להתערבות, מנת משכל זוהתה כמנבא חזק של ) בדקו מנבאים Itzchak & Zachor, 2007( . התגובה להתערבות מוקדמת של התערבות מוקדמת אצל ילדים עם אוטיזם מתחת לגיל בית הספר ומצאו, שילדים עם מש"ה רוכשים באופן איטי יותר כישורי הבנת שפה והבעתה, כישורי משחק וכישורי תקשורת לא מילוליים אחרי שנה של טיפול ). ילדים עם יכולות קוגניטיביות וחברתיות טובות Hudry et al., 2010( יותר לפני שהתחילו בתוכנית ההתערבות, התקדמו יותר, בעיקר בהבנה ובהבעת שפתית, בהשוואה לילדים עם יכולות קוגניטיביות נמוכות יותר קודם הטיפול. מחקר עתידי, אשר יעקוב אחר שינויים בטיפול אצל אנשים עם מש"ה ואוטיזם, בהשוואה לאנשים עם אוטיזם או מש"ה בלבד, יתרום ליכולת שלנו להתאים התערבות ספציפית לפרט. מנת משכל כבסיס לחלוקה לתת-קבוצות באוטיזם מכלול הממצאים המתוארים לעיל מצביע על כך, שיש למנת משכל תפקיד חשוב בהצגת המאפיינים הספציפיים בפרופיל הקליני של אוטיזם. נטען, שמכיוון שמנת משכל מסבירה חלק ניכר מן ההטרוגניות באוטיזם, ניתן להשתמש בה כדי לקבוע תת-קבוצות שונות בתוך האוטיזם. ניתוחים

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5