shalem

33 מוגבלות שכלית התפתחותית: תיאוריה, מחקר והשלכות יישומיות: מבוא, סיכום וכיווני עתיד מיכל אל-יגון ומלכה מרגלית הספר מציג ידע תיאורטי ויישומי עדכני בנושא מוגבלות שכלית התפתחותית והוא כולל המשגות תיאורטיות, ממצאי מחקרים ודרכי יישום של מחקרים שנערכו בישראל, לצד מגמות בינלאומיות עדכניות. ספר זה נועד להרחיב את הידע התיאורטי והיישומי בתחומי הדעת המרכזיים, להם נזקקים סטודנטים, חוקרים, מעצבי מדיניות, משפחות ואנשי מקצוע, העובדים עם ילדים, מתבגרים ומבוגרים עם מוגבלות שכלית התפתחותית. מספר מודלים מרכזיים הנחו את כותבי הפרקים שנכללו בספר זה. בהתאם, הפרקים המבוססים על המודל הרפואי מתייחסים להגדרות, Diagnostic and statistical – DSM-5- כדוגמת ההגדרה המופיעה ב ). בהתאם להגדרה זו, APA, 2013( manual of mental disorders Intellectual Developmental – מוגבלות שכלית התפתחותית , הינה לקות התפתחותית, הכוללת לקויות בתפקוד Disorder הקוגניטיבי ובהתנהגות מסתגלת. לקויות אלו באות לידי ביטוי במיומנויות 1% תפיסתיות, חברתיות ויישומיות של הפרט ושכיחותן מוערכת בכ- ). מספר קריטריונים ואפיונים מוצגים DSM-5, 2013( מהאוכלוסייה בהקשר למוגבלות שכלית התפתחותית. כך, הגדרה זו DSM-5- ב מתייחסת לקיומן של מגבלות בתפקוד האינטלקטואלי, כדוגמת: היסק, פתרון בעיות, תכנון, חשיבה מופשטת, שיפוט, למידה אקדמית ולמידה מניסיון. המגבלות בתפקוד ההסתגלותי מתבטאות בקשיים במגוון היבטים התפתחותיים ומוגבלות בתפקוד, באחת או ביותר מהפעילויות של הפרט, כדוגמת: תקשורת, השתתפות חברתית וחיים עצמאיים במגוון סביבות ומערכות, כגון: בית, מערכות חינוכיות, עבודה וקהילה. The American - על-ידי ה 2021 הגדרה עדכנית נוספת פורסמה בשנת Association on Intellectual and Developmental Disabilities ). בהתאם להגדרה זו, מוגבלות שכלית מתאפיינת במוגבלות AAIDD( משמעותית, הן בתפקוד השכלי והן בהתנהגותמסתגלת, כפי שהן מבוטאות במיומנויותתפישתיות,חברתיותויישומיות. ביטויימוגבלותזומופיעיםלאורך .)Schalock et al., 2021( 22 שלבי ההתפתחות וניתן להבחין בהם לפני גיל

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5