shalem

67 מוגבלות שכלית התפתחותית – הגדרה, אטיולוגיה, סיווג ודרכי אבחון מהווה בסיס לתקשורת בין אנשי המקצוע וכן זרז להקמת שירותים, ובעיקר, בסיס להתאמה של תכניות תמיכה וקידום אישי. סיבותיה של התופעה לא תמיד ידועות, וחוסר הידע משאיר מרווח גדול מאד לחדירה של אמונות טפלות, דעות קדומות, אלמנטים מיסטיים ומידע שגוי, הן לגבי התופעה והן לגבי הדרכים "לריפויה". בכל הגדרה יש תווית ושיום, שמיוחסים לפרט ולנמצאים במעגלים הקרובים אליו. תהליכי תיוג מקשים על התמודדות הפרט עם מוגבלות שכלית ומשפחתו, הם מגבירים הדרה ומקשים על תהליכי מימוש זכויות וזכאויות. יחד עם זאת, יש לזכור, כי על אף התיוג הנובע מהאבחנה, היא מאפשרת לאדם הגנה ומזכה את האדם בתמיכות הנחוצות לו, בסביבות השונות בהן הוא חי. המחקר אודות הפלסטיות של המוח מלמד, כי מש"ה הינה מצב דינמי. יש בכוחם של למידה לאורך מעגל החיים, גרייה ומתן תמיכות, לאפשר לאנשים עם מוגבלות שכלית לצמצם את תלותם בסביבה, להעצים ולממש את הכוחות של הפרט ולאפשר לו עצמאות רבה יותר בקבלת החלטות במגוון תחומי חיים. לפיכך, יש מקום להעמיק את המחקר אודות השתנות הממד האינטלקטואלי, כתוצאה מלמידה וסגנונות חיים שונים, של אנשים עם מש"ה. במשך השנים נכללו ממדים חדשים ומשמעותיים בתהליך האבחון ולכך השלכות על תהליך קבלת ההחלטות והתוויית דרכי התערבות עבור הפרט ועבור אנשים בסביבתו הקרובה והרחבה. ראוי, כי תהליך האבחון יראה את הפרט לאורה של גישת האינטליגנציות המרובות, ובעיקר, בהתייחס לאינטליגנציה הרגשית, שהינה גורם חשוב בהסתגלותו של הפרט לסביבות חיים שונות. כמו כן, נכון להבנות תורת עבודה ברורה ומוגדרת להתמודדות עם מצבים, בהם נדרשת אבחנה מבדלת. נראה, אם כך, כי לאור התמורות בהתייחסות למוגבלות שכלית והידע המתפתח בתחום, הגדרת המוגבלות השכלית הינה תחום שיעסיק את שדה המחקר גם בשנים הבאות. זאת מתוך כוונה לראות את האדם כשלם, להתחקות באופן מדויק יותר אחר צרכיו הקיומיים, להתאים לו מענים באופן מיטבי, וכפועל יוצא, להגביר רווחה אישית ונפשית בחייו.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5