shalem

86 שאלון אוריינטציה קוגניטיבית כולל מספר שאלות ולא רק שאלה אחת, כי כל התנהגות מותנית במספר מוטיבים. לגבי כל מוטיב יש לברר את התשובות מארבעת סוגי האמונות. השאלון של האוריינטציה הקוגניטיבית מיועד לספק תשובות שיאפשרו להעריך את מידת חוזק התמיכה של האמונות מארבעת הסוגים בהתנהגות שאותה מעוניינים לנבא. חוזק אמונות פירושו כמה מהאמונות מסוג מסוים, כלומר: אמונות לגבי עצמו, כלליות, לגבי נורמות ולגבי מטרות, תומכות בכיוון ההתנהגות המסוים אותו מעוניינים לבדוק. לא כל האמונות ברכיב האמונות המסוים צריכות לתמוך בהתנהגות, אלא לפחות מחציתן. מחקרים הראו, כי על מנת שתתרחש התנהגות מסוימת, הנטיה המוטיבציונית צריכה לכלול לפחות שלושה רכיבי אמונות, שבהם מספר האמונות התומכות הוא לפחות חצי מהאמונות בשאלון באותו רכיב. שאלונים של אוריינטציה קוגניטיבית בנויים בדרך כלל מארבעה חלקים – אחד שמתייחס לאמונות על עצמו, אחד לאמונות כלליות, אחד למטרות ואחד לנורמות – כשבכל חלק יש היגדים שמייצגים את המוטיבים הרלבנטיים, והנבדק מתבקש לציין באיזו מידה ההיגד מתאים לדעתו (מסכים מאד, מסכים, לא מסכים, לא מסכים כלל). ישנו גם דגם אחר של שאלוני אוריינטציה קוגניטיבית, והוא הדגם שנוצל במחקרים שתוצאותיהם יתוארו להלן. בדגם זה, מוצגים לנבדק סיפורים קצרים על דמות שקרובה בגיל ובמגדר לנבדק, והשאלות מתייחסות לדעות של אותה דמות על ארבעת סוגי האמונות בסדר רנדומלי. הנבדק מתבקש להביע את דרגת הסכמתו עם הדעה או לא. לעיתים מוצגות שתי דעות בינריות נוגדות, והנבדק מתבקש לבחור אחת מהן. כדי שתתרחשהתנהגות דרושה, בנוסף לנטיה המוטיבציונית, גם תוכנית התנהגותית. במקרה שמדובר במסגרת קבועה ומוכרת, ההתנהגויות הצפויות מוגדרות מראש ומוכרות. כשמדובר בשינוי התנהגות, יש לוודא מראש שקיימת אצל הנבדק תוכנית התנהגותית שמוכרת לו, כדי להתנהג בהתאם לצפוי, כלומר, בהתאם לנטיה המוטיבציונית שנרכשה באימון. אין בהכרח קשר קבוע מסוים בין תוכנית התנהגותית מסוימת ונטיה מוטיבציונית מסויֿמת, אך חייבת להיות התאמה בין התוכנית ההתנהגותית והנטיה המוטיבציונית, כי אחרת יכול, למשל, להיווצר מצב שבו תוכנית התנהגותית ששומשה בקשר עם נטיה מוטיבציונית של נסיגה מפעולה, תשומש כשהנטייה המוטיבציונית מכוונת לעירור פעולה. שולמית קרייטלר

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5