shalem

124 יש לבחון, האם אופני ההנגשה שעובדים עבורם יכולים לעבוד גם עבור אוכלוסיות נוספות המתמודדות עם מאפיינים קוגניטיביים או/ו תפקודיים דומים (בריאות הנפש, אוטיזם, לקויות למידה, עולים חדשים, אנשים מבוגרים, פוסט קורונה ועוד); וכן נחוצים מחקרים מקדימים פיתוח טכנולוגי, המתייחסים לבניית פלטפורמות טכנולוגיות שיוכלו לבצע הנגשה באופן אוטומטי. סיכום הנגשה קוגניטיבית מבקשת להפוך את הסביבה לנגישה, כלומר, לפשוטה, ברורה, מובנת וחד משמעית עבור כלל האנשים ובמיוחד אנשים עם מוגבלות קוגניטיבית. המודל להנגשה קוגניטיבית שהוצג בפרק זה הוא מודל תיאורטי ויישומי, שנועד לסייע במימוש זכותם של אנשים עם מוגבלות קוגניטיבית, לרבות אנשים עם מוגבלות שכלית, להשתתפות מלאה ושוויונית בכל תחומי החיים. המודל מבוסס על התפיסה של עיצוב ), המחייב שיתוף אנשים עם מוגבלות participatory design( משתף שכלית בכל השלבים של תהליכי ההנגשה הקוגניטיבית, החל מבחירת אמצעי ההנגשה ועד לבדיקת המובנות של תוצאות ההנגשה. לבסוף, מודל ההנגשה מבקש להתמודד עם הסטיגמה, אותה חווים אנשים עם מוגבלות קוגניטיבית ואשר מהווה חסם מרכזי להשתתפותם השווה והמלאה בחברה. לשם כך, יש להעלות את המודעוּת בקרב אנשים עם מוגבלות, אנשי מקצוע ובני משפחה, לקיומן של רמפות קוגניטיביות ולאפשרות לשימוש בהן. אנשים עם מוגבלות קוגניטיבית מהווים קבוצה גדולה בתוך הקהילה של אנשים עם מוגבלות. ולמרות שהמוגבלות שלהם בדר"כ גלויה הרי שהקושי הקוגניטיבי ובעקבות זאת גם צורכי הנגישות ). אי לכך, יש Yalon-Chamovitz, 2009( הנובעים ממנו לרוב סמויים לעודד ולתמוך בסנגור עצמי בקרב אנשים עם מוגבלות שכלית, לדעת מהן זכויותיהם וכיצד לממשן, ובכלל זה הזכות להנגשה. כיום, מרבית התאמות הנגישות הקוגניטיביות מחויבות, בעיקר, על־פי דרישת המבקש, אך אנו תקווה שבעתיד תיכלל בחקיקה החובה לשימוש ברמפות קוגניטיביות, התאמות נגישות קוגניטיבית, כחלק בלתי נפרד ממתן שירות נגיש. שירה ילון-חימוביץ, אורנית אבידן-זיו, מיכל טנא רינדה והילה רימון-גרינשפן

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5