shalem

65 מוגבלות שכלית התפתחותית – הגדרה, אטיולוגיה, סיווג ודרכי אבחון חינוכית מתאימה. יש לתת את הדעת גם לצרכים חברתיים של הילד. יצוין, כי גם אם הילד ישולב במסגרות חינוכיות שאינן מיוחדות, ראוי לאפשר לו מפגש עם קבוצת עמיתים עם מוגבלות שכלית בשעות הפנאי, שכן החלק המרכזי של רצף השירותים המיועד לבוגרים עם מוגבלות שכלית איננו משלב. – מסגרות לחינוך מיוחד הינן לרוב מכילות וכוללניות. הורים בגיל הבגרות רבים מוטרדים מסוגיית "היום שאחרי". לקראת סיום גיל בית הספר מגיעים רבים לאבחון, שכן זהו הגיל בו עיקר הליווי והשירותים עבור האדם ניתן על- יש לקבל החלטה על מינוי אפוטרופוס, 18 ידי משרד הרווחה. לאחר גיל או, לחילופין, לתומך בקבלת החלטות לתחומים: כלכלי, אישי ורפואי. בסיכום האבחון תציין הוועדה האם האדם זקוק לאפוטרופוס, ואם כן, האם רק לעניינים כלכליים, או גם בהתייחס לעניינים הנוגעים לגוף (בריאות). בנוסף, הוועדה תעריך האם יוכל האדם לחוות העדפה אישית, בהתייחס לגורם שימונה כאפוטרופוס. כמו כן, חשוב כי האבחון יתמקד בכוחותיו של האדם, על מנת לסייע לו לגבש זהות המתמקדת במסוגלות, וכן על מנת לסייע לו ולמשפחתו לבנות חזון אישי לעתיד ההולם ליכולותיו. בגיל זה עולות סוגיות קיומיות רבות ובכללן – בחינת האפשרות של השתלבות בתכניות מותאמות להשתלבות בצבא, הצורך במעבר למסגרות מגורים עם תמיכות, היכולת להשתלב בתכניות לימודים מותאמות, תעסוקה, הצורך בהדרכה לחינוך חברתי-מיני, שירותים מותאמים לשעות הפנאי וצרכים אישיים נוספים. הורים רבים חוששים מהאפשרות של השתלבות בנם או בתם במסגרות תעסוקה מוגנות עד לגיל הפרישה, ואנו עדים ליוזמות של הורים וארגונים ליצירת תכניות מעבר, או חלופות, למפעלי עבודה שיקומיים (מע"ש). שנה 61 – תוחלת החיים של אנשים עם מש״ה בישראל היא בגיל הזקנה בממוצע, לעומת תוחלת החיים הממוצעת באוכלוסייה הכללית, שהיא ). תוחלת החיים של אנשים עם מוגבלות 2015 שנה (עמינדב ונסים, 81 ). לפיכך, Bigby, 2010; Heller, 2010( שכלית הינה בעלייה מתמדת, ביגבי תהליך האבחון של אדם עם מוגבלות שכלית צריך להתייחס למגוון הצרכים להם הוא זקוק למענה בגיל השלישי. בסקירת ספרות, שכתבו שפרלינג ,)2017 ועמיתותיו, בתחום הזקנה ומוגבלות שכלית (שפרלינג ואחרים, הם מונים מספר צרכים מרכזיים עבור אנשים עם מוגבלות שכלית בגיל השלישי, ובכללם: מענים מותאמים בתחום המגורים, באופן שבו אדם יוכל

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5