shalem

106 א. מרחב מאפשר מרחב מאפשר הוא מרחב שבו ניתן לנווט ולהתמצא, לחוש תחושת שליטה ולהתנהל ללא תלות בניסיון, בידע, בכישורי השפה או ברמת הקשב והריכוז. בדומה לעיצוב מכליל, מרחב מאפשר מבקש גם הוא לייצר סביבה פיזית, וירטואלית וחברתית, המאפשרת לאנשים עם יכולות שונות לתפקד .)2017 ולהשתתף יחד במרחב אחד (גייגר, העקרונות המרכזיים של עיצוב מרחב מאפשר הם עיצוב אינטואיטיבי, כלומר: עיצוב המאפשר הבנה מיידית של המרחב הפיזי והתמצאות מיטבית בו; סביבה עקבית, נעימה ונטולת הסחות דעת המשרה תחושת פרטיות, נינוחות וביטחון; אמצעים חזותיים להעברת מידע ברור; סימני דרך בולטים, יציאה ברורה ובולטת ושימוש בקוד צבעים. ביצוע שינוי במרחב, גם אם קטן, יכול לעיתים להשפיע מאוד על יכולת התפקוד וההשתתפות של אדם עם מוגבלות שכלית. לדוגמה, בפרויקט "עיר נגישה" באחד הבניינים הציבוריים בשוהם, כל קומה "קודדה" בצבע שונה. הצבע מופיע בצמוד לרצפה ומהווה אמצעי הבחנה בין הקומות ובכל שילוט שמפנה אל קומה מסוימת מופיע הצבע המשויך אליה. דוגמא נוספת היא שימוש בקוד צבעים דומה, בחלוקה לפרקים בתוך חוברת למידה. יש חלוקה זהה בתוך הפרקים, באופן כזה שמי שלומד להבין פרק אחד יכול להעתיק את התובנות גם לפרק אחר, ובנוסף, המבנה הקבוע של הפרקים מאפשר תחושה של ביטחון והתמצאות. : "מרחב מאפשר - עיצוב סביבות 3 ראו פירוט על מרחב מאפשר בסעיף המקדמות עצמאות והשתתפות. ב. תקשורת מוּבנת תקשורת מוּבנת משמעה העברת מסרים בדרך פשוטה להבנה. מובנות זו צריכה להתקיים בכל ערוצי התקשורת: תקשורת כתובה, חזותית, מילולית ועוד, ובכל סביבה – אנושית או אחרת, למשל, מִכשור או שילוט. על מנת שנוכל להגיע לתקשורת שהיא ברורה יש לוודא שהמידע הוא פשוט. אם המידע לא פשוט דיו, ככל שהתקשורת תהיה אפקטיבית ומותאמת, המידע עדיין לא יהיה ברור. העקרונות המרכזיים בתקשורת מובנת הם תקשורת הדדית והעברת מסר פשוט וברור המספק את המידע הדרוש בלבד. למשל, מומלץ לוודא שהנמען מבין את המסר באמצעות שאילת שאלות הבנה הנוגעות לתוכן, וידוא קשב, יצירת קשר עין ומתן זמן לתגובה מושהית לאחר שאלה או בקשה. כשהתקשורת דבוּרה חשוב לדבר באופן שירה ילון-חימוביץ, אורנית אבידן-זיו, מיכל טנא רינדה והילה רימון-גרינשפן

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5