shalem

169 נוכחות משותפת של אוטיזם ומוגבלות שכלית התפתחותית או שמא יש רצף של התנהגויות אוטיסטיות אצל אנשים עם תסמונת דאון. השביר מצביעים, כי עדיף לתאר X נתונים ממחקרים על אנשים עם תסמונת השביר כרצף של התנהגויות אוטיסטיות ולא X את התכונות הנצפות ב- .)Clifford et al., 2017( " כקביעה דיכוטומית של "אוטיזם" או "לא אוטיזם עקרונות התערבות כאשר יש נוכחות משותפת של אוטיזם וליקויים אינטלקטואליים בקרב אנשים עם אוטיזם, כשליש הם בעלי מוגבלות שכלית התפתחותית (מש"ה), כאשר מרביתם אינם מפתחים יכולות תקשורתיות מילוליות ). האתגרים הייחודיים באוכלוסייה הזו minimally verbal מינימליות ( דורשים מודל ערכי ומקצועי, שיאפשר פיתוח ומתן שירותים באופן מקצועי ומעקב, כדי להעריך את הצלחתם. יתרה מזו, תכניות התערבות חייבות להתאים לאדם באופן אישי. )best practice( עקרונות התערבות מיטבית מסקירת תכניות התערבות עולה, כי ישנן תכניות מגוונות אך בעלות .)best practices( עקרונות דומים, המשמשים כבסיס להתערבויות מיטביות הידע המחקרי העדכני מאפשר לזהות דרכי התערבות יעילות, אשר מתאימות למאפיינים של אוטיזם ושל ליקויים אינטלקטואליים ). להלן יובאו מספר עקרונות של שיטות מיטביות. Shattuck et al., 2020( לעקרונות אלו יש השפעה חיובית על מבנה הפעילויות וההתערבויות ועל איכות חייהם של אנשים עם אוטיזם לאורך חייהם. עקרונות ההתערבות ) ההכרה בעובדה, שצרכיהם של בוגרים שונים 1 המיטביים כוללים: ( ) הצורך 2 מאלה של ילדים, מצריכה התאמה של מטרות ההתערבות; ( ) הצורך 3 בהפעלת כלים ייחודיים ותוכניות מתאימות לאוכלוסייה זו; ( באנשי צוות ממקצועות שונים, בעלי ידע שניתן לרכוש אותו דרך הכשרה )5 ) הכרה בהטרוגניות הרבה בקרב האוכלוסייה; ( 4 והדרכה מקצועית; ( )7 ) מבנה ודרכי הפעלה ייחודיים ומותאמים; ( 6 צורך בהערכה מתמשכת; ( .)individuation( התייחסות אישית המיקוד בהתערבויות אצל אנשים עם אוטיזם ומש"ה צריך להיות בפעילויות בעלות משמעות לפרט. במסגרת הפעילויות שבהן רוצים להגביר את השתתפות האנשים עם אוטיזם, יש לבחון את מרכיבי המשימה. המידע הנחוץ לשם כך כולל את הדברים שהפרט צריך לדעת או לבצע ואת החומרים הדרושים לשם ביצועה. לדוגמה, ניתן ללמד מישהו להבריג

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5