shalem

37 מבוא, סיכום וכיווני עתיד תיאוריית "הגיל המפצה": פיתוח יכולות כולל את הפרקים הבאים: קוגניטיביות, רגשיות והתנהגותיות לקידום איכות החיים בקרב מבוגרים (חן, בוסתן, טל, ניסים וליפשיץ), עם מוגבלות שכלית התפתחותית העולם המורכב של הזקנה – הזדקנות מוצלחת אל מול האתגרים (בנד). מבוגרים עם מש"ה ויחסי אחאים במשפחות מזדקנות(דוד), ו- COVID-19 התמודדות עם לבסוף, מספר הערות לסיכום. ספר זה נכתב בחלקו בתקופה בה התמודד העולם עם שינויים ואתגרים רבים בשל וירוס הקורונה. תקופה זו אופיינה בסגרים, בהיעדרן של מסגרות חינוך, עבודה ופנאי ובמתח ואי-ודאות. אנשים עם מוגבלות שכלית נמצאו בארה"ב בסיכון גבוה יותר לחייהם ). כמו כן, בדומה Gleason et al., 2021( בהשוואה לכלל האוכלוסייה לכלל האוכלוסייה, הם נמצאו חשופים לא רק לסכנה הבריאותית, אלא גם לקשיים הרגשיים ולתחושת המצוקה והחרדה. מספר מחקרים עדכניים פורסמו לאחרונה בהקשרים אלו, תוך הדגשה, כי תחושות מצוקה וחרדה עלולות להיות מוגברות בקרב אוכלוסיות עם מוגבלות שכלית, בשל הקושי הקוגניטיבי להבנת הסכנה והשינויים הנדרשים, .)Adams, 2020( והקושי הרגשי להסתגל לשינויים בשגרת החיים במחקרים נדונו הקשיים של ההורים, שנדרשים מחד להוות מקור לתמיכה לילדיהם, לצד התמודדותם האישית עם חרדות בריאותיות וכלכליות ). סקירות אלו הדגישו את הצורך Coaston, 2020; Willner et al., 2020( בהנגשה של המידע על המגפה ודרכי התמודדות איתה, הצורך בתמיכה מוגברת בצעירים, במשפחות ובאנשי המקצוע, סיוע בהתמודדות עם בידוד, עיסוקים בזמן שהתפנה והגנה על הזכויות של אנשים עם מוגבלויות. כיווני עתיד בתהליך כתיבת הספר יצאנו לדרך מורכבת ומאתגרת. רצינו לשקף בספר זה את עושר המחקרים והידע של המומחים במדינת ישראל, בתחום ילדים ומבוגרים עם מוגבלות שכלית התפתחותית, משפחותיהם ואחריםם המקצועיים למסע החיים. אנחנו אסירות תודה למומחים מתחומי הדעת השונים, שהתלוו אלינו במסע זה, בכתיבה, בשיפוט ובהערכה, ובהשקעה רבה, המשקפת את המסירות שלהם והחשיבות של הנושא. תודה מיוחדת להנהלת קרן שלם שיזמה את כתיבת הספר ואפשרה את ביצועו.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5