34_tochniya6

בריאת העולם 6 קונצרט | הסדרה הסימפונית | 34 עונה התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון

חוויות בדרכים: מוסיקה, אמנות וטיולים בניהולה של רוני צפריר ronizafrir@barak.net.il | 052-8635310 לפרטים, רוני צפריר www.caminos.co.il רוני צפרירבהדרכת 1-8.6.2023 באד צורצך מוסיקה, טיולים ונופש באתר הספא באד - צורצך בשוויץ קונצרטים בנגינת תזמורת טונהלה מציריך עם המנצחים פאבו ירבי ומייקל טילסון תומס. האופרה "דון פסקואלה"' טיולים לאי הפרחים, לסנט גאלן, למוזיאון האמנות בציריך ולעיירה הציורית וולדשהוט. ד"ר אסנת גולדפרב-ארזואןבהדרכת 3-10.7.2023 איטליה אופרה ובלט במילאנו ואופרות בפסטיבל הקיץ של ורונה הבלט "רומיאו ויוליה" והאופרה "מקבת" בכיכובה של אנה נטרבקו בתיאטרון הלה סקאלה והאופרות "ריגולטו" ו"לה טרוויטה" בפסטיבל הקיץ הגדול של ורונה. ביקורים במוזיאונים, באתרים מוסיקליים, במחוזות חייו של ורדי ובנופי אגם גרדה. ד"ר אסנת גולדפרב-ארזואןבהדרכת 10-16.8.2023 פסטיבל זלצבורג חגיגה מוסיקלית בפסטיבל היוקרתי בזלצבורג עירו של מוצרט. הרקויאם של מוצרט, הפילהרמונית של וינה, ריקרדו מוטי, אנדרש שיף, אמנות וטיולים. טיול לאזור זלצקמרגוט, סיורים בעיר ועוד. ליזה ברעם - בן משה בהדרכת 4-11.9.2023 גיאורגיה פסטיבל המוסיקה בציננדלי Radisson collection בטיולנו ״נטעם״ מנופי גיאורגיה, צליליה וטעמיה. בימי הפסטיבל נשהה במלון . נהנה מתכנית מוסיקלית מגוונת עם מיטב המבצעים. Tsinandali- מלון חמישה כוכבים ב בין האמנים: ליזה בתיישווילי, גוטייר קפוסון, דיוויד גארט, מנפרד הונק ועוד. יוליק גורביץ וד"ר אסנת גולדפרב-ארזואןבהדרכת 5-11.9.2023 וורצלב WRATISLAVIA CANTANS - הפסטיבל הבינלאומי של ורוצלב, פולין בקר בלודז' ונתרשם מהפסל שנעשה לכבודו של , בקר באתרים החשובים בורוצלב בקר בטירת "קסיאנז" ובאתרים מעניינים נוספים. . ארתור רובינשטיין יליד העיר בביצוע "העונות מאת היידן", Il Giardino Armonico בתכנית המוסיקלית: אנסמבל הבארוק הנודע בך. קונצרט של מוסיקת רנסאנס ובארוק ספרדי וקונצרט בניצוחו של כריסטוף אש מקומות אחרונים! למהירי החלטה! מקומות אחרונים! עקב הצורך ברכישת כרטיסים לפסטיבלים, למעוניינים אנו ממליצים לפנות בהקדם.

3 הבריאה היכל התרבות מאיר ניצן | ראשון לציון בית האופרה, המשכן לאמנויות הבמה | תל אביב ע״ש שלמה להט (צ׳יץ) בית העם - היכל התרבות | רחובות , מנצחיובל בן עוזר , סופרן (גבריאל, חווה)טלי קצף , טנור(אוריאל)רון זילברשטיין , בריטון (רפאל, אדם)יאיר פולישוק , קריין (בראשון לציון)תומר שרון , קריין (בתל אביב, ברחובות)אלי גורנשטיין האנסמבל הקולי הישראלי )1809-1732( יוזף היידן הבריאה, אורטוריה דקות ללא הפסקה) 75 (כ- )1803-1733( גוטפריד ואן סוויטןליברית: על פי "גן העדן האבוד" לג'ון מילטון ראשון לציון 21:00 בשעה | 13.5.23 | מוצ״ש 20:00 בשעה | 23.5.23 | שלישי תל אביב 20:00 בשעה | 16.5.23 | שלישי רחובות 20:00 בשעה | 17.5.23 | רביעי Rishon LeZion Saturday | 13.5.23, at 21:00 Tuesday | 23.5.23, at 20:00 Tel-Aviv Tuesday | 16.5.23, at 20:00 Rehovot Wednesday | 17.5.23, at 20:00 Yuval Ben Ozer, Conductor Tali Ketzef, Soprano (Gabriel, Eve) Ron Silberstein, Tenor (Uriel) Yair Polishuk, Baritone (Raphael, Adam) Tomer Sharon, Narrator (in Rishon Lezion) Eli Gorenstein, Narrator (in Tel-Aviv & Rehovot) The Israeli Vocal Ensemble Joseph Haydn (1732-1809) "The Creation", Oratorio (75 minutes, there will be no intermission) Text: Gottfried Van Swieten (1733-1803) Based on John Milton's "Paradise Lost" Rishon LeZion | Meir Nitzan Performing Arts Center Tel-Aviv | Performing Arts Center - Shlomo Lahat Opera House Rehovot | Beit Ha'am CREATION

4 תודה לכל השותפים לעשייה! עופר סלע - מנהל כללי | התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון – מפקחתאלכסנדרה שויפר | - מנהל פעילות הנגנים דותן טל | – עוזר מנהל מוסיקלי מיכאל גורפינקל - עוזרת מנכ״לתמר אומנסקי | - מנהלת פרסום ומכירות אניטה עפרוני - מפיקה, מתאמת אמנים וקשרי חוץבלה פיינהולץ | - ספרן ועורך תוכניות גלעד ישראלי - הנהלת חשבונותלריסה דיינקו | - חשב רו״ח מנחם יצחק – מנהל הסושיאלמור דיעי-חנני | - שירות לקוחות ליאל יעקובי, סימה טיטו | - מזכירה מלכה נוסנבלט - עובדי במהיפים לפשין, טימופיי פונומריוב | - מנהל במה לאון סולובייצ’יק - מנהל ״צליל תיכון״גל אלתרוביץ׳ | - ע. מנהלת צליל ראשון מיטל עקיבא בן מלכי | ” - מנהלת “צליל ראשוןמעיין אמיר הקרן למוסיקה ראשון לציון כדי לסייע לנגנים, מהם עולים חדשים לישראל וכן אחרים, ובמיוחד תושבי העיר ראשון 1991 הקרן הוקמה בשנת לציון, לעודד, לסייע, לתמוך ולטפח בנגינה או מחקר של מוסיקה יהודית או ישראלית. לרכוש או לסייע לרכוש, כלי נגינה, אביזרי במה ואמצעי המחשה שיש בהם צורך לנגנים בעיר ראשון לציון, להפיק, להדפיס ולשווק תקליטים, תכניות טלויזיה, קלטות וידאו וכל חומר אחר בקשר לפעילות מוסיקלית בעיר ראשון לציון, לסייע לארגן, לקיים ולנהל מסעי הופעות בארץ ובחו"ל, להפיק קונצרטים מיוחדים ומופעים מוסיקליים ולארגן אירועים תרבותיים, לסייע בהבאת נגנים, סולנים, מנצחים ואנשי מוסיקה לארץ לקידום ענייני תרבות המוסיקה בעיר ראשון לציון. - יו”ר ועדת הכספיםשרה לוין | - רואה חשבון אריה אנגלר | - יו”ר הקרן יעקב גינדי | - נשיא הקרן רז קינסטליך אביבה עטרי* | נמרוד בן-יעקב | * יחיאלה טורק | אליעזר אלקון *ועדת ביקורת עמותת התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון חברי האסיפה הכללית , מ"מ יו"ר הוועד המנהלליאל אבן זוהר עו״ד | , ראש העירייה, יו"ר הוועד המנהל רז קינסטליך יבגני ברחמן | מקסים בביצקי | מיכאל רייף | שרה לוין | נורית בנדורי שם טוב עו״ד | ברכה צויליך יעקב גינדי | דינה לוין | לימור גור | מושיקו ארז | דורית ציונית סיון | דניאלה פייגרסון חנניה גיבשטיין | קרן ברק | דורון מילברג | קרן משלניק | נמרוד בן יעקב | רות מקבי | דלית אבישר-דורון ועד מנהל , מ"מ יו"ר הוועד המנהלליאל אבן זוהר עו״ד | , ראש העירייה, יו"ר הוועד המנהל רז קינסטליך יבגני ברחמן | מקסים בביצקי | מיכאל רייף | שרה לוין | נורית בנדורי שם טוב עו״ד | ברכה צויליך מושיקו ארז | דינה לוין | לימור גור | דורית ציונית סיון | דניאלה פייגרסון ועדת ביקורת , מבקר פניםרו״ח אריה חנן | קרן משלניק | רות מקבי | דלית אבישר-דורון , יוע"מש עופר שפיר עו"ד | רו"ח עקיבא זינגר התזמורת נתמכת ע”י משרד התרבות והספורט ועיריית ראשון לציון www.isorl.co.il sales@isorl.co.il 03-9484840

5 התכנייה: ,גדי רוזמריןמפיק ומו”ל: רותם פרסום והפקות בע״מ עיצוב גרפי: דאלי פרסום עריכה: אניטה עפרוני כתיבה: יוסי שיפמן יח"צ: דולפין פרסום ויחסי ציבור בע"מ כינור ראשון אקרט לורנצן נגן ראשי גנריך גופין נגן ראשי עמית ויקטוריה לואיס משנה לנגן ראשי יאנה מרינג ** נטליה קפרוב אלכסנדרה שויפר אירנה ברנשטיין יאנג ליו איגור פרוג נחמה ניפלוך 0 אמינה קובלנובה כינור שני דותן טל* דינה הוכמן** אירינה קולין-גופין *** דימיטרי גורמן אנדריי טישין אירנה מאייביץ לנה מטיושנקו ריקרדו פרארה ויולה לאוניד שפיר* סימון למברסקי ** עמית לנדאו*** גרדה מורסקוי דורון אלפרין ראלף אלן סופי קרן ולדימיר ארשוב צ'לו דורון טויסטר* אנדראה מרקוש*** רז כהן עידו גל >< מאי אנדי קונטרבס הדר קדוש* גיא תובל** מיכאל ברגר כפיר דקל חליל מרגלית גפני* עדי מנצל *** מיכאל ליטבין פיקולו/חליל אלט עדי מנצל מיכאל ליטבין אבוב גבריאלה בוקובסקי * אמיר בקמן ** מייקל ג'וזף דרסלר קרן אנגלית מייקל ג'וזף דרסלר קלרנית מיכאל גורפינקל * קרן דביר שטקלר ** מיכאל מרינג קלרנית בס קרן דביר שטקלר בסון יונתן גלזר* עידו דיגה*** ורד ייבין קונטרה בסון עידו דיגה קרן שרון פולק* גל גוטמן *** נועם פרסקו בן דיוויס חצוצרה ניר צמח* אריק זינגרמן** מיכאל בונין טרומבון לירון רינות* קוסטנטין מדבדב** נועם גרינפלד >< דיוויד קורץ טובה אביטל הנדלר* טימפני תום בצלאל* אמיר לביא כלי הקשה אמיר לביא* רפי פייגלסון דימיטרי שכלקין נבל דנה חולדאי* נגני התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון דן אטינגרמנהל מוסיקלי: נגן בתזמורת מיום הקמתה ° | נגן אורח >< | בחופשה 0 | *** מחליף לנגן ראשון | ** נגן ראשון עמית | * נגן ראשון

6 התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון נוסדה על ידי עירית ראשון לציון והינה הגוף 1988 בשנת היא פועלת 1989 היוצר הגדול והחשוב בעיר. משנת כתזמורת הבית של האופרה הישראלית. התזמורת התמקמה בקצה העליון של הפירמידה האמנותית בישראל כגוף מוסיקלי, מוביל ומחדש. התזמורת זוכה למוניטין רב בארץ ובחו"ל הן כתזמורת האופרה והן כתזמורת סימפונית עצמאית. במספר, החלה במפגש שיא 34 העונה הקרובה, המוסיקלי של הערים התאומות לובלין-מינסטר-ראשון לציון: הסימפונית של מינסטר, מקהלת האוניברסיטה הקתולית של לובלין, בפרויקט מיוחד, במסגרתו שלושת הגופים יבצעו את הסימפוניה השניה של מוסיקאים על במה אחת 170 מאהלר, התחיה. כביצירה מונומנטאלית שאין מרבים לבצעה. התזמורת הסימפונית הישראלית רואה חשיבות רבה בחינוך מוסיקלי, וכפועל יוצא יזמה את התוכניות התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון, צילום: אלי כץ התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון דן אטינגרמנהל מוסיקלי ומנצח: עופר סלעמנכ״ל:

7 המוסיקליות "צליל ראשון" "וצליל תיכון", הפועלת שנה ובמסגרתן מקיימת 20 בראשון לציון מזה התזמורת קונצרטים קאמריים בין כתלי בתי הספר והגנים. כמו כן, ממשיכה התזמורת את הקשר עם תלמידי הקונסרבטוריון העירוני והוריהם, עם תלמידים מבתי הספר שונים גם מחוץ לעיר והשנה הם השתלבו בתוכנית הקונצרטים הסימפוניים והקאמריים ובאופרה וזכו לחוויה מיוחדת. בכך ממצבת התזמורת את העיר כגורם חינוכי-מוסיקלי משמעותי במישור הכלל ארצי. מדי שנה פורשת התזמורת את חסותה על פרויקט תל חי ומארחת את "זוכי תחרות הקונצ'רטו בתל חי כיתות אמן לפסנתר" בקונצרט חגיגי. קהל המנויים ולקוחות התזמורת נהנים מרפרטואר מגוון של יצירות מכל התקופות בסדרות קונצרטים בערים ראשון לציון, תל אביב ורחובות ובערים נוספות. והיא מציעה לקהל מאזיניה סדרה סימפונית, סדרה קאמרית בצהרי שישי וסידרה לכל המשפחה שבעונה הקרובה תתקיים במוזיאון אגם כחלק מתוכנית לשילוב אמנויות בעיר ראשון לציון. עם נגני התזמורת נמנים מיטב הנגנים הצעירים בישראל ומיטב הנגנים מקרב העולים החדשים . הצליל המיוחד 80 שהגיעו לארץ בשלהי שנות השל נגינת התזמורת שבה את אוזנם של מיטב מבקרי המוסיקה בארץ והם זכו לתשבחות מהמבקרים ולתשואות מהקהל. בין מנהליה המוסיקליים של התזמורת נמנו שמעון כהן, נעם שריף, אשר פיש, מנדי רודן, ג'יימס ג'אד וכמובן מנהלה המוסיקלי הנוכחי של התזמורת, מאסטרו דן אטינגר. מקים ומייסד: מאיר ניצן ראש העיר דאז.

8 מחולות סימפוניים 7 קונצרט סימפוני | 22-23 עונה מנצחדן אטינגר, כלי הקשהאנסמבל טרמולו, – סויטה ליריתצ'יק קוריאה – מונוכרוםמאקי יישי – ״תולדות התעופה״ –תומר יריב תיזמור: דור פישר | קונצ׳רטו לכלי הקשה ותזמורת רחמנינוב – מחולות סימפוניים אנסמבל טרמולו, מיכאל פאביה | צילום: דן אטינגר, באדיבות הפילהרמונית של שטוטגארט 03-9484840 WWW.ISORL.CO.IL קונצרט סוף עונה ראשון לציון, היכל התרבות 20:00 בשעה 5-6.7.23 תל אביב, בית האופרה 20:00 בשעה 9.7.23 קונצרט בחירה למנויי הסידרה ברחובות כרטיסים באתרים: התזמורת, האופרה, , דיגיתל ובוועדי עובדים bravo!

9 יובל בן עוזר, צילום: דורון עובד יובל בן עוזר, המנצח והמנהל המוסיקלי של האנסמבל הקולי הישראלי, הוא מהבולטים שבמנצחי המקהלה בישראל. כמנצח אורח ניצח על כל התזמורות החשובות בישראל ועל תזמורות ומקהלות באירופה ובדרום אמריקה. כמנצח המקהלה עבד בקונצרטי הפילהרמונית תחת שרביטיהם של גדולי המנצחים בעולם: זובין מהטה, ג'יימס לוויין, דניאל ברנבוים, אנטוניו פפאנו, יובל בן עוזר מנצח דניאל אורן וג'וזפה סינופולי. יובל בן עוזר משמש גם כמנהלה המוסיקלי ומנצחה של מקהלת הקיבוץ הארצי. בעבר ערך והגיש את התוכנית "מקהלות" בקול המוסיקה, ולאחרונה עורך ומגיש את התכנית האישית "חמישי מנצח". בנוסף לאלה, הוא יועץ ומרצה מבוקש בארגונים עסקיים בנושאי מנהיגות ועבודת צוות כחלק מתוכנית ייחודית המשלבת מוסיקה וניהול.

10 טלי קצף, צילום: רן יחזקאל טלי קצף, ילידת ישראל, בוגרת בהצטיינות של בית הספר למוסיקה ע"ש בוכמן-מהטה באוניברסיטת תל אביב, היתה חברה במיתר אופרה סטודיו של האופרה הישראלית. הרפרטואר האופראי שלה כולל את הנער והקסמים, האלמנה העליזה, אריאדנה בנקסוס, ריגולטו, העטלף, הנזל וגרטל, חליל הקסם, נישואי פיגארו, כך עושות כולן, האימפרסריו, הקפולטים והמונטקים, אידומנאו, לה בוהם, כרמן, לה טראויאטה ועוד. הרפרטואר הקונצרטי שלה כולל את המיסה הגדולה בדו מינור ורקוויאם (מוצרט), מגניפיקט (באך), מגניפיקט וגלוריה (ויוולדי), רקוויאם (פורה) רקוויאם גרמני (ברהמס), מגניפיקט (ראטר), גלוריה (פולנק) ועוד. טלי זכתה בפרס השלישי בתחרויות האקדמיה למוסיקה ע"ש בוכמן מהטה, פרס ראשון ופרס הקהל בתחרות סדנת האופרה הבינלאומית בתל טלי קצף סופרן אביב, פרס בוכהולץ, מלגות אלי ליאון, קרן רונן, בסר וברקוביץ'. היא הופיעה לראשונה באופרה הישראלית בשנת בתפקיד קלורינדה (לה צ'נרנטולה) ומאז 2016 שרה את טיטניה (חלום ליל קיץ), מכשפה ראשונה (דידו ואניאס) פרסקיטה (כרמן), הנזירה רוז (איש מת מהלך), ברטה (הספר מסביליה), גבירה ראשונה (חליל הקסם) ואלצ'ינה (אלצ'ינה). בעונה הנוכחית מופיעה בתפקיד לואיז בביצוע הבכורה לאופרה תאודור מאת יונתן כנען והשתתפה בתפקיד ג'ינברה (אריודנטה). טלי מופיעה בקביעות עם תזמורות שונות ברחבי הארץ. לפני כשנתיים הופיעה לראשונה עם התזמורת הפילהרמונית הישראלית בתפקיד קונגונדה בסצנות מתוך קנדיד, בקונצרט מיוחד ללאונרד ברנשטיין.

11 רון זילברשטיין, צילום: ירדן ביידר רון זילברשטין החל את הקריירה המוסיקלית שלו כנגן טרומבון והופיע לצדם של נגני ג'אז נחשבים בישראל ובחו"ל ועם אפרת גוש, מתי כספי, מרינה מקסימיליאן, דני סנדרסון, שלומי שבת ואחרים. רון הוא בוגר האקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים ומיתר אופרה סטודיו ונמנה עם תלמידיהם של אפרת בן-נון, ג'פרי פרנסיס, צבי זמל ועידו אריאל. מופיע בקביעות באופרה הישראלית ועם הסימפונית ירושלים, הסימפונית חיפה, התזמורת 21 הקאמרית הישראלית, אנסמבל המאה הואנסמבל סולני ת"א. עוד הופיע עם הסימפונית ברלין, תזמורת אקדמיית בטהובן ובבית האופרה של ויסבאדן. בין האופרות שבביצוען השתתף: חליל הקסם, אידומנאו, נישואי פיגארו (מוצרט), דידו ואניאס (פרסל), ליצנים (לאונקוואלו), אלצ'ינה (הנדל). הרפרטואר הקונצרטי והאורטורי שלו כולל את יהודה המכבי ומשיח (הנדל), רקוויאם (מוצרט), מגניפיקט (באך), מיסה חגיגית קטנה (רוסיני) ומחזורי השירים אהבת המשורר (שומאן) והטוחנת היפה (שוברט). לאחרונה השתתף בהקלטת הבכורה לאופרה "הנביא" מאת אנטל דוראטי לליברית מאת מרטין בובר, בניצוח מרטין פישרדיסקאו (בהפקת חברת נקסוס). רון זילברשטיין טנור

12 נולד בישראל. השלים לימודי שירה וניצוח לתואר ראשון באקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים ולימודי תואר שני במכללת טריניטי למוסיקה, לונדון. היה חבר באנסמבל סולני באך הישראלים ובמיתר אופרה סטודיו. שותף להקמת אנסמבל אופרה אורפיאוס. פולישוק שר כזמר סולן (בריטון) בקונצרטים ברחבי הארץ ובאירופה. הרפרטואר האופראי שלו כולל את דון ג'ובאני, כך עושות כולן, נישואי פיגארו, העטלף, האיטלקיה באלג'יר, דידו ואניאס וסודה של סוזנה. הרפרטואר האורטורי שלו כולל את 'המתיאוס פסיון' ו'המיסה הגדולה' (באך), 'סאן ג'ובאני בטיסטה' (סטרדלה), סימפוניה תשיעית (בטהובן), רקוויאם (ורדי), (פורה), (ברהמס) ועוד. פולישוק הוא זמר הבית באופרה הישראלית וכן שר עם אנסמבל הבארוק 'לה טלאן ליריק' (פריז), (לונדון), התזמורת Co. Opera-co אנסמבל הפילהרמונית הישראלית, הסימפונית הישראלית ראשון לציון, תזמורת הבארוק ירושלים, אנסמבל בארוקדה ואנסמבל זמרי מורן. פולישוק זכה במלגת לימודים מטעם מכללת טריניטי למוסיקה בלונדון; במלגת אלי ליאון לזמרים צעירים (פעמיים); מלגות שרת של קרן התרבות אמריקה-ישראל ובמלגת קרן רונן. כמנצח הופיע עם סימפונט רעננה, עם קבוצת האופרה הרובין השחור (לונדון), הפקות קהילתיות באופרה הישראלית וכן משמש כמנהל מוסיקלי של אנסמבל הזמרים 'ססיליה', מיסודה של מקהלת מורן. יאיר פולישוק בריטון יאיר פולישוק, צילום: פרג׳ פרי

13 אלי גורנשטיין, יליד תל-אביב, מנגן בצ'לו מגיל צעיר. הוא סיים לימודי תואר שני במדעי החינוך באוניברסיטת תל-אביב והשתלם בתיאטרון בניו יורק ובאופרה, בסדנאות האופרה של המכון הישראלי לאמנות הזמרה והאופרה הישראלית. זכה בפרס רוזנבלום לאמנויות הבמה, 2012 בבפרס הראשון בפסטיבל תיאטרונטו על הצגת היחיד שלו "איטרוף" על פי נובלה מאת דויד גרוסמן. בקאמרי, זכה בפרס "מצטיין הקאמרי" על הופעתו במחזמר "המפיקים" ובפרסי התיאטרון על הופעותיו ב"ריצ'ארד השלישי", "מפיסטו", "אניהו" ו"מעשייה מגונה". בין תפקידיו לאורך השנים: טוביה החולב ב"כנר על הגג", א' ד' גורדון ב"אחרון הפועלים", האב ב"שש נפשות מחפשות מחבר", ווירשינין ב"שלוש אחיות", השופט ב"צייד המכשפות" והפרופסור ב"וניה". שיחק את אדגר בתיאטרון ּבּורג בווינה בהצגה "ציפורים נודדות", בב"ש ב"נופים קסומים". שיחק בסרטים: "הלהקה", "חמש חמש" , "המסע הארוך", "גט", "בשורות טובות" ובסדרת הטלוויזיה "אימא'לה". הוא ביים ומשתתף בהפקת אופרת הילדים "איתמר פוגש ארנב." ביים את "קנטטת הקפה" (באך), "השפחה הגברת" (פרגולזי) ו"הנזל וגרטל" (הומפרדינק). הוציא את אלבום הבכורה שלו 2011 בשנת "ונחיה". באופרה הישראלית הופיע בין היתר כדון בזיליו ב"הספר מסביליה". גורנשטיין שר את שיריו של סינטרה ומספר על חייו ומופיע ב"דואט עם אקורדיון" עם איתן שפירא. הוא מוכר בדיבוביו למיטב סרטי וולט דיסני. אלי גורנשטיין שחקן אלי גורנשטיין, צילום: יוסי צבקר

14 תומר שרון שיחק בתפקידים ראשיים בהפקות בתיאטראות שונים: "ללכת עד הסוף", "לוקאס הפחדן", "לבד בברלין", "פתאום הגיע סתיו", "זרים מושלמים", "הכבש הששה עשר", "סקאפינו", "חלום ", "מדריך למטייל בוורשה" ועוד. 201 ליל קיץ", "חדר בטלוויזיה הופיע בין היתר בתכניות הקומיות "פלטפוס", "של מי השורה הזאת?", "משחק מכור", "גב האומה" ובתכניות הילדים "הקלמרים", "צוות הצל", "החיים על פי איגי". תומר הופיע בסדרות ובסרטים: "צומת וולקן", "מר באום", "מרס טורקי", "דני הוליווד", "המוסד", "חצויה" ואחרים. הוציא שני אלבומים משיריו. מופיע בסטנדאפ "תומשבע"פ", במופע "ענן על מקל." תומר שרון (תומש) שחקן, קומיקאי, זמר ומוזיקאי תומר שרון, צילום: יגאל פליקס

15 2023-2022 האנסמבל הקולי הישראלי מציין בעונת שלושים שנה להיווסדו. מאז נוסד בידי יובל בן עוזר, היה ההרכב לַגוף הקולי המקהלתי הקאמרי המוביל בישראל ואף זכה בפרסים ראשונים בתחרויות בינלאומיות למקהלות במלטה, בספרד ובבלגיה. האנסמבל מופיע במיטב האולמות והפסטיבלים בארץ בסדרת קונצרטים משלו ועם התזמורות המובילות בארץ, כשהוא זוכה להצלחה אצל הקהל ובקרב מבקרים ומוסיקאים. רפרטואר המוסיקה הקאמרית הקולית של האנסמבל משתרע ממוסיקת ימי הביניים ועד למוסיקה בת זמננו, לרבות יצירות אוונגרדיות ופסי-קול לסרטים. האנסמבל מופיע עם התזמורת הפילהרמונית הישראלית, הקאמרטה הישראלית ירושלים והתזמורת הסימפונית ירושלים רשות השידור. לצד ההופעות תחת שרביטו של בן עוזר, ניצחו על האנסמבל פרידר ברניוס, ג'ון פול, אנדרו פארוט, האנסמבל הקולי הישראלי אנתוני רולי ואחרים. האנסמבל משתתף באורח קבוע בסדרות קונצרטים בערים הגדולות בארץ והוא נטל חלק בשלושה ביצועי בכורה בפסטיבל ישראל. עוד השתתף בפסטיבלים בינלאומיים בפורטוגל, גרמניה, צרפת, לוקסמבורג, סרדיניה, סלובניה, קוריאה ועוד. לאנסמבל מיזם שנתי קבוע "תוצרת הארץ" המוקדש לביצועי בכורה של עיבודים ויצירות ישראליות על ידי מנצחים צעירים. באנסמבל הקולי תומכים מינהל התרבות במשרד התרבות והספורט, עיריית תל אביב-יפו, מפעל הפיס, קרנות, חוג ידידי האנסמבל הקולי הישראלי ואנשים פרטיים. מנהלת כללית: טלי | מנהל מוסיקלי: יובל בן עוזר מנהל | זמרים: ערה גבעוני | צ'יטיאט, מתאמת שיווק: טל רוזן. האנסמבל הקולי הישראלי, צילום: צור קוצר

16 עשתה כרכרה במהירות את 1800 בערב חג המולד של שנת דרכה ל"תֵיאטְר דֶז'אַר" (תיאטרון האמנויות) בפריז. שם עמד להתקיים ביצוע הבכורה הצרפתי ליצירתו החדשה של היידן "הבריאה". ברחוב נִיקֶז הצר, נתקלה הכרכרה במרכבה ללא נהג שחסמה את הרחוב. הנוסע והנהג בכרכרה ניסו לפנות את המרכבה הנטושה כשלפתע רעם הרחוב. קולות נפץ, עמוד אש, עשן ורסיסים מילאו את האוויר. המרכבה היתה ממולכדת. הנוסע בכרכרה לא נפגע. הוא המשיך בדרכו לתיאטרון והגיע לשם חיוור יותר מתמיד. לאחר שבקושי הצליח להימלט מניסיון ההתנקשות קבלו את פניו צלילי הפתיחה המתארים את ה"תוהו ובוהו" ואת "החושך על פני התהום" ששררו בארץ עד לבריאת האור. האיש שחייו ניצלו אך בנס, היה הקונסול הראשון, נפוליאון בונאפרטה. הפתיחה שאת חלקה הגדול נפוליאון הפסיד, היתה מוסיקה מאד תכניתית בתחושותיה. למעשה, המבוא הזה ליצירה היה אחד הניסיונות הראשונים ליצור מוסיקה אקספרסיוניסטית. היידן תיאר בה בצלילים את הלילה הממושך, את המבוכה והאנדרלמוסיה שהיו בעולם של ערב מעשה הבריאה הראשון, בריאת האור. מאותו רגע ואילך סיפור מעשה הבריאה מסופר על ידי שלושה מלאכים רפאל (בריטון), אוריאל (טנור) וגבריאל (סופרן), אליהם מצטרפת המקהלה המייצגת את מלאכי השמים המברכים את מעשי הבריאה ומובילים את סיפור המעשה מיום ליום. הסיפור נפתח, כאמור, בתיאור של רפאל השר את הפסוקים הראשונים מספר בראשית. תיאור המקפיד לתאר את החושך, את העולם נטול הצורה שקדם לבריאת האור. התיאור המוסיקלי לבקיעת האור הראשון על פי צו האל, היה לאקורד ה"דו מז'ור" הבהיר ורב העוצמה ביותר בתולדות המוסיקה. ל"דו מז'ור" הזה, אות ראשון לסדר בתוך הכאוס, המתאר את האור הבראשיתי, היו חיקויים רבים ובולטים בהם השימושים שעשה וובר בפתיחה ל"קלע החופשי" ובתמונות הים ב"אוברון", ב"מייסטזינגר" של וגנר, באקורד הפותח של "כה אמר זרתוסטרא" של ריכרד שטראוס ובעוד יצירות רבות. )1732-1809( יוזף היידן הבריאה, אורטוריה )1733-1803( גוטפריד ואן סוויטןליברית: יוזף היידן, צילום: ויקיפדיה גוטפריד ואן סוויטן, צילום: ויקיפדיה

17 אבל גם מעבר לאותו רגע ייחודי בתולדות המוסיקה, בעצם כתיבת האורטוריה היידן הוכיח שהוא היה האיש הנכון בזמן הנכון. שנים לאחר שהאורטוריות של הנדל יצאו מן האופנה והיצירות הגדולות למקהלה של באך לא זכו לביצועים פומביים, יצר היידן תמונה מוסיקלית המתארת את האל ואת מעשה הבריאה. תמונה שתאמה לחלוטין את זרמי החשיבה הפילוסופיים והתיאולוגיים של זמנו שעסקו בשאלה הנצחית של "כיצד נברא העולם". המקורות הספרותיים ליצירה היו שלושה: האל הבורא, אדריכל העולם כפי שהוא מתואר בספר "בראשית". האל בעל המלה הקדושה, היכול לצוות על הבריאה, המתואר בחזון יוחנן, בברית החדשה, וכן מעשה הבריאה כפי שהוא בא לידי ביטוי ב"גן העדן האבוד", יצירתו ). ראשון 1674-1608 הגדולה של המשורר האנגלי ג'ון מילטון ( לעשות שימוש בשלושת המקורות היה מחבר הליברית האנגלי לידלי, שהכין תמליל ראשון והציע אותו להנדל, שככל הידוע דחה את הרעיון לחבר לו מוסיקה. את הטקסט הזה תרגם לגרמנית וערך מחדש הברון ואן סוויטן ולאחר מכן שב ותרגם אותו לאנגלית. תפיסת האל ב"בריאת העולם" חיברה את היסוד התנ"כי הרואה באל את אדריכל העולם עם הרעיונות של הפילוסופיה שהאמינה בטבע. האל של היידן היה האל האידיאלי לעידן ההארה באירופה. המשכילים באותו זמן ראו באל שילוב של דמות "טֶקטון" חרש העץ, הבונה את העולם במיתולוגיה היוונית, עם האל של ספר בראשית. מה שעניין את המשכילים היה תהליך הבריאה. האל נראה כאדריכל המתכנן היטב את צעדיו. יוצר המתקדם צעד אחר צעד באורח רציונאלי מצורת חיים פשוטה לצורת חיים מורכבת יותר ומשם לצורה מורכבת ומפותחת עוד יותר. "לבסוף יצר האל את האדם כדי שיהיה מי שיעריץ את הבורא וכדי שיהיה מי שיתחזק את העולם בהמשך, כפי שניסח זאת הפילוסוף האנגלי ורנר סֹומּבַארט. סוג כזה של "אל" התקבל ברצון על ידי הדור שזה עתה החל להחלים מן המהפכה הצרפתית. דור שקיבל בברכה את האל יוצר הטבע, האל כיישות עובדת, היוצרת על פי הגיון. האל כאן הוא בבואה לחשיבה הקלאסית, מי שהוכיח את קיומו על ידי פעילות ועבודה, וממשיך את הרעיון שהעולם נוצר בתהליכים מדעיים וטכניים. היידן יצר יצירה תואמת גם לרוחם של "הבונים החופשיים" שמספרם הלך ורב באירופה באותה תקופה. הליברלית 19 "בריאת העולם" של היידן מצאה במאה הוהמשכילה, קרקע פוריה ביותר. היצירה הושרה בכל מקום. מקהלות הוקמו אך ורק כדי לבצע את "בריאת העולם". העולם שקיבל את היצירה לא כלל את האורתודוכסיה הקתולית. היא לא יכלה לקבל את הגישה הפנתיאיסטית, את יחסי אל-עולם-אדם שהיו רחוקים מעיקרי האמונה שהיא הציעה למאמיניה. לאל ב"בריאת העולם" אין בן שבא לגאול את האנושות מחטאיה. העולם שמצייר היידן, בחלק השלישי של היצירה הוא עולם אנושי, שבו אדם וחווה מביעים את אהבתם האחד לשני ואת אהבתם ההדדית לאל, אבל הם לא זקוקים לגאולה כי הם עוד לא הספיקו לחטוא. למרות שהאורטוריה היתה יצירה מרשימה, חדשה בתפיסתה המוסיקלית, יצירה שבה היה מקום רב לביטויי הרגש האנושי שבה היידן עושה שימוש במוסיקה כדי להאיר את הטקסט ולהוסיף לו את הממדים הדרמטיים הנחוצים, וכאמור, למרות שהיצירה פיארה את מעשי האל, היא לא התקבלה על ידי הכנסייה הקתולית בזמנה. תחושת ההסתייגות נעשית חריפה עוד יותר כאשר זוכרים שהיידן עצמו היה קתולי מאמין וכשהוא תיאר את תהליך חיבור היצירה הוא אמר: "עד שלא הגעתי לכדי הלחנת מחצית היצירה שלי, לא הבחנתי מה נוצר כאן. ובכלל, מעולם לא חשתי כה דתי באמונתי כמו בשעה שעבדתי על 'בריאת העולם'. יום יום כרעתי על ברכי ובקשתי מאלוהים שייתן לי כוח להביא את היצירה לכלל סיום מוצלח". הצלחתו של היידן היתה גדולה. קטעי מוסיקה רבים היו לנכסי צאן ברזל בכל בית גרמני פרוטסטנטי, בעיקר באזורים של צפון גרמניה ושוויץ. בדרום גרמניה הקתולית מצב הדברים היה כאמור שונה. ובכל זאת, "בריאת העולם" היתה לאורטוריה המבוצעת ביותר ברחבי פרוסיה. המספרים הבאים יעידו יותר מכל על הפופולריות שהיצירה זכתה לה מיום שנכתבה. בסוף שנות התשעים של המאה השמונה עשרה השתתפו בביצוע

18 "בריאת העולם" כארבעים נגנים וכשלושים ושניים זמרים. נגנים 75 בקונצרט הראשון של האורטוריה באמסטרדם נמנו זמרי מקהלה ובאמצע המאה שעברה נרשם כבר 225 ועוד בווינה מספר של כשמונה מאות נגנים וזמרים המבצעים את "בריאת העולם". היידן בנה את היצירה בחלוקה סימטרית שמסתייעת על פי החלוקה לששת ימי המעשה המתוארים בתהליך הבריאה. המבנה הארכיטקטוני הזה הביא לדחייתו של המבנה הישן, הלמדני והמסורתי של האורטוריה שבו הובלט יסוד החזרה. השינוי שהציע היידן קסם למוסיקאים במאה התשע-עשרה. הקפדנות הבית-ספרית של אריות ה'דה-קאפו', הלמדנות הכבדה של הכוראלים דמויי הפוגה, הרצ'יטטיבים הנועזים והצירופים הכפייתיים שביחסי קטעי-סולו ומקהלה שאפיינו את המוסיקה של הנדל, נדחקו הצידה. את מקומם תפסו תחושות של רעננות וחידוש העטופות בניחוח הרומנטיקה. ישנה אווירה שוברטית מובהקת במקצב שש-השמיניות let the earth bring forth באריה "לבשו ירוק, עטו כרים" ), ובנסיון לצייר תמונה ריאליסטית בתיאור 8 (מס' grass ), כך גם 15 הציפורים באריה "פרוש אֶברָה (כנף)" (מס' on mighty pens uplifted soars ב"שאגת גלי הקצף" softly purling glides on וב"פלג צח במלמול רך" .)6 (אריה מס' through silent vales כאשר היידן נזקק לזמרת קולורטורה, הוא עושה זאת כדי להמחיש את השמחה האנושית הפנימית ולא כדי לפאר את היכולת הזמרתית עצמה, כמו שהיה מקובל בזמרת ה'דה קאפו' בצורתה הישנה. כמוצרט לפניו, יצר כאן היידן הבנה חדשה, פסיכולוגית, של שירת הקולורטורה. יש באורטוריה דרישות יכולת לא פשוטות מן הזמרים הסולנים, אבל תביעות אלה לא באות אלא כדי להעניק למשמעות המילולית יתר תוקף. וכך כבר בתחילת היצירה זמר הטנור צריך לכסות מתחם של אוקטבה וחצי בתוך שלוש תיבות, וזמר הבריטון נדרש לדלג, תוך שמירה על איכות מאיירת, בין רגיסטר נמוך לרגיסטר גבוה. אריות רבות נשמעות כשיר פשוט, שממדיו הורחבו. זוהי אמנות פשוטה הפונה לכל אדם, משוחררת מן המסעות הצליליים אל אתרי הטכניקות המורכבות של האריות המסתלסלות והמנופחות לא פעם, של תקופת הבארוק. מנדלסון בשתי האורטוריות שלו "אליהו" ו"פאולוס", אמנם לקח מהנדל את המבנה הצורני, אבל בה בעת נטל מהיידן את הישירות הקולית. הלרגו הפותח את החלק האחרון באורטוריה אותו מנגנים חלילים וכלי קשת יוצר אווירה שווגנר יחזור עליה במבוא ל"לוהנגרין" בהרמוניות השמימיות שהוא מנסה לצייר. סולם המי מז'ור שהיידן מקדים להופעות הזוג האנושי הראשון, יהיה סולם האוהבים באופרה "אביר הוורד" של ריכרד שטראוס. השילוב בין הקטעים התזמורתיים והרצ'יטטיבים מגלה הבנה מעמיקה יותר של תפקיד המספר, הוא הופך לחלק אורגני של המבוא. התיזמור באורטוריה מספק תשתית בסיסית לעידן הרומנטי שתשמש מלחינים עד להופעתה של תיאוריית התיזמור של ברליוז, באמצע המאה התשע-עשרה. היידן הראה שניתן להגיע לאיכויות של הבעה ושל גיוון גם באמצעות תזמורת קטנה יחסית שמנתה שלושה חלילים, צמדי אבובים, קלרניתות, באסונים, קרנות וחצוצרות, שלושה טרומבונים, טימפני וחמישיית כלי קשת. התוספת היחידה כדי להשיג אפקט היא של הקונטרה-באסון בתיאור "חיות תדרוכנה עוז". אחרי היידן היה הקונטרה-באסון לכלי מקובל כמו ב"פידליו" של בטהובן או ב"הקלע החופשי" של וובר. היידן, כמי שהכיר היטב את הטבע, ניסה לתפוס את החי והצומח באמצעים שלדידו הם ריאליסטיים. באריה "פרוש אברה" שהוזכרה כבר, הוא תיאר את המראת הציפור בעזרת ארפג'ו (אקורד שצליליו מנוגנים זה אחר זה), התנועה המעגלית של העפרוני בשמיים קיבלה דימוי תנועתי בנגינה חוזרת, בדפוס מעגלי, של הקלרנית, וציפורים מחזרות מצויירות ב"טריל" (עיטור שבו שני צלילים סמוכים מנוגנים האחד אחרי השני במהירות). חלק מן הרעיונות העיצוביים האלה כבר היו בשימוש במוסיקה של מלחיני הבארוק הצרפתיים, ראמו וקופרן, אבל אצל היידן הם מקבלים תוכן וגוון רומנטי. בפתחה של אריית הבריטון המדברת בשבחי הבריאה, מתוארים מיני החי והיידן צובע כל אחד בגוון מוסיקלי משלו; נהמת האריה מתוארת בטריל של אוקטבה שלמה, זינוקי הנמר בפרסטו מהיר, הסוסים הדוהרים בקפיצות של סטקאטו, הצאן הרועה במקצב משולש איטי ופסטורלי, וזמזום החרקים בחילופי צלילים מהירים. עולם החי מתואר בהבזקים צליליים שהיידן יצר. היידן הסתפק בהבזקים מתוך ידיעה שתיאורים מורכבים וארוכים עשויים לייגע. אמנות היצירה המיניאטורית של תיאור ייצור חי או פעולה, בפרקי זמן קצרים, מצאה לעצמה ממשיך נלהב בדמותו של מנדלסון שעשה בה שימוש רב באורטוריות וגם ב"שירים ללא מלים" ואחריו כל מחברי הפואמות הסימפוניות. תיאור סערת הים באורטוריה ישמש את וגנר כמודל לים שהוא תיאר ב"הולנדי המעופף". גם השימוש במקהלה שעושה כאן היידן הוא מהפכני לעומת המסורת האורטורית: השימוש גמיש יותר. המקהלה שרה ברצ'יטטיב כמו ב"ויאמר אלוהים: יהי אור", בשירת הלל מאופקת מסורתית; לעתים בהענקת עוצמה קולית בסיסית למעמד מסוים, ולעתים בזמרה רב-קולית בפוגות מסוגים שונים. היידן משתמש במקהלה לפי דרישות התמליל של האורטוריה ואלה באות בעיקר לידי ביטוי בשילובים שבין הקול היחיד, האנסמבל והמקהלה.

להתרשמות מספרים שהפקנו, המלצות ופרטים על התהליך: rotemltd.vp4.me/books www.rotemltd.co.il ravit@rotemltd.co.il 077-5401053 פנו אלינו להצעת מחיר מותאמת גם בכמויות קטנות ופורמטים מיוחדים הוצאת ספר הינה תהליך מרגש בתוכו נאספות פיסות חיים ומתחברות יחד לכדי סיפור ייחודי ונוגע ללב. בתהליך ליווי אישי ויסודי נסייע לך לספר את אליהו "חיי" הוא סיפורו של , שנולד בירושלים בשנת ניר וסיפור חייו הוא בעצם 1922 סיפורה של ארץ ישראל וירושלים בפרט. מילדות ונערות בעיר העתיקה, הגנה על ירושלים במלחמת השחרור, חברות ב"המקשר" ו"אגד" ועד סיפור המשפחה שלנו. רותם נתקלנו בפרסום של " ", ופנינו פרסום והפקות אליהם. דבורה וגדי הצליחו לשזור את הסיפורים ברגישות ובצורה מקסימה, עם ידע רב ומקצועי. קיבלנו ספר שהוא ממש ספר היסטורי, ובעיקר מזכרת נהדרת מאבא יקר, שסיפור חייו הוא סיפור הארץ הזאת. נכנסתם לליבנו - ולא נותר אלא להודות לכם על מזכרת מיוחדת שהותרתם לנו, לאשתו, לילדים, לנכדים ולנינים. משפחת ניר " " הליווי כולל: מפגש ראשוני ותיאום ציפיות (ללא התחייבות) הקלטה, תמלול, איסוף חומרים והקלדה שיכתוב ומיון, הגהות ועריכה לשונית תחקיר היסטורי מקיף בחירה, עיבוד וחידוש התמונות והמסמכים עיצוב גרפי הבאה לדפוס, הדפסה וכריכה המרה לספר דיגיטלי, שזמין לקריאה מכל מחשב הסיפור שלך

03-9484840 WWW.ISORL.CO.IL

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5