Digital program - Mehta-Abaeva

)1901-1813 ( ג'וזפה ורדי בתקופה שבה ז'אנר אופרות הבל קנטו חלף מהעולם והאופרות החדשניות מאת וגנר החלו לטלטל את עולם המוזיקה כתב ורדי את האופרה "כוחו של גורל", שאותה כינה "הראשונה מהאופרות המודרניות" שלו. זו האופרה היחידה מפרי עטו של ורדי שכותרתה היא רעיון מופשט. הרעיון המרכזי השולט ביצירה הוא חזונו של ורדי לאופרה של העתיד. ביצירה זו בא לידי ביטוי כוחו של הגורל, הפוגע בגיבורי העלילה באופן מיקרי. הקללה העומדת במרכזה של העלילה היתה מקור למסורת של אמונה תפלה בקרב זמרים ובמאי אופרה. הטנור לוצ'נו פברוטי נמנע מלשיר את תפקיד הטנור הראשי באופרה - דון אלברו. הבריטון היהודי־אמריקני הידוע לאונרד וורן מת במהלך הופעה של "כוחו של גורל" , בדיוק לפני 1960 במטרופוליטן אופרה בשנת שעמד לשיר את הקבלטה מהמערכה השלישית, הנפתחת במילים "למות, דבר גורלי". "כוחו של גורל" נכתבה בהזמנת התיאטרון לליברית 1861-2 הקיסרי של סנט פטרבורג בשנים מאת פרנצ'סקו־מריה פּיאַבֶה, המבוססת על מאת הדוכס 1835 המחזה "דון אלברו" משנת הספרדי אנחל דה סַאבֶדְרָה. ההופעות הראשונות , כמו גם ההופעות 1862 בסנט פטרבורג בנובמבר הראשונות באיטליה, זכו להצלחה מועטה, וזאת בעיקר משום אורכה יוצא הדופן וכן סופה העקוב מדם של האופרה. בניסיון להקנות לה את המקום הראוי, שיכתב . בגירסה השנייה 1868-9 ורדי את האופרה בשנים נערכו מחדש תמונות רבות. בנוסף, נכתבה הפתיחה הארוכה המוּכּרת, זו המנוגנת בקונצרט זה. בתקופה שחלפה בין שתי הגירסאות של "כוחו של גורל" כתב ורדי את האופרה "דון קרלו". ההתפתחות בסיגנונו של ורדי בזמן זה מורגשת בפתיחה המרשימה, שהיא הידועה ביותר מפרי עטו של ורדי. בתחילת הפתיחה מופיע נושא מהיר וסוער, המזוהה כנושא הגורל או הקללה בשל אופיו ה"מאיים". בהמשך מופיעים שני נושאים מרכזיים מהאופרה: הראשון מלנכולי בסולם מינורי בכלי נשיפה מעץ, הלקוח מאריה של דון אלברו, והשני אופטימי ומז'ורי, המזוהה עם תפקיד הסופרן - לאונורה. בשני נושאים אלו מופיע גם נושא הגורל כקונטרפונקט: בנושא של דון אלברו כאיזכור לגורל ובנושא של לאונורה כגורם המשנה בהדרגה את אופייה של המוזיקה - משלווה ואופטימית לסוערת וטרגית. גלעד ישראלי דקות 7־ כ הפתיחה לאופרה "כוחו של גורל"

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5