Digital Program Smith Gluzman MultiPiano

יצירה נדירה זו נכתבה במשותף ע"י שני מלחיני פסנתר וירטואוזים על בסיס יצירה של וירטואוז פסנתר שלישי. מקורה באירוע צדקה שנערך ע"י חצר המלוכה הבריטית. במרכז 1833־ ב האירוע עמדה הופעתם של שניים מהפסנתרנים ,19־ המפורסמים ביותר של ראשית המאה ה ושניהם יהודים: פליקס מנדלסון ומורו הנערץ, איגנץ מושלס, שפרסומו דעך עם השנים. השניים התבקשו להכין יצירה על בסיס ה"מארש הצועני" מתוך "פרציוזה" של ובר, שהיה פופולרי מאד בממלכה באותם הימים. שני המלחינים, העסוקים מעל לראשם, נפגשו אך ימים ספורים לפני האירוע ולכן היצירה התבססה על אילתורים שהם הכינו על גבי תוכנית שלדית משותפת (משהו בנוסח "ג'אם סשן" של נגני הג'אז בימינו). הצלחת האירוע הביאה לקיומו של אירוע חוזר, מספר חודשים לאחר מכן, שעבורו כבר נעשתה עבודת הכנה מפורטת יותר, על בסיס האילתורים המקוריים. כתב היד אבד זמן קצר לאחר ביצועי הבכורה, ומושלס החליט ליצור גרסה משל עצמו ליצירה, שנים לאחר מכן במהדורה 16 אותה פרסם מצומצמת. במשך דורות נחשבה בטעות גרסה זו כיצירתם המקורית של שני המלחינים. והנה, שנים לאחר ביצועי היצירה המקורית 170־ כ נטרפו שוב הקלפים, כאשר כתב היד המקורי של היצירה צץ מחדש בסנט פטרבורג של ראשית והיה אמור להתפרסם לראשונה 21־ המאה ה במסגרת הוצאה מחודשת של מכלול יצירותיו .)2009( להולדתו 200 של מנדלסון, במלאת לימים הסתבר כי כתב היד נשאר בידיו של פליקס מושלס, בנו של איגנץ, וניתן על־ידו במתנה לפסנתרן הרוסי־יהודי האגדי אנטון רובינשטיין. רובינשטיין הביא את כתב היד לרוסיה ושם הוא נעלם בנבכי ארכיונו האישי. תגלית מסעירה זו מאפשרת לנו הצצה לתופעה הנדירה של יצירות משותפות, שנוצרו ע"י שני מלחינים או יותר; והיא גם היחידה המאפשרת לנו ליהנות מכתיבתו הבוגרת של מנדלסון לשני פסנתרים (שני הקונצ'רטי ה"רשמיים" שכתב לשני פסנתרים ותזמורת נוצרו בימי נעוריו, וסגנונם בוסרי). היצירה בנויה ממבוא דרמטי ואחריו פנטזיה חופשית (מנדלסון). לאחר הצגת ה"מארש הצועני" של ובר (בעיבוד מושלס), מוצגות שתי וריאציות מאת מנדלסון ושתיים מאת מושלס. לאחר מעבר חלומי (מושלס) היצירה מגיעה לפינלה נרחב ומתוחכם, שרובו נושא את חותם "ידי הזהב" של מנדלסון, ובו משחקים וירטואוזיים לרוב, חטיבה פוגלית והתבוננות רטרוספקטיבית על הנושא המקורי, רגע לפני הסיום ה"צועני" הנמרץ. היצירה בוצעה בידי אנסמבל" מולטיפיאנו" בביצועי בכורה מחודשים עם התזמורת הקאמרית האנגלית בלונדון והתזמורת הסימפונית של קייב בקרנגי הול בניו יורק. היא אף הוקלטה ע"י האנסמבל בהקלטת בכורה עולמית עם תזמורת הרדיו של ברלין, שתצא לאור בקיץ הקרוב בהוצאת היפריון/ יוניברסל. זהו הביצוע הראשון של היצירה ע"י הפילהרמונית הישראלית. תומר לב דקות 16־ כ )1870-1794( ) - איגנץ מושלס 1847-1809( פליקס מנדלסון פנטזיה עם וריאציות על נושא מאת ובר לשני פסנתרים ולתזמורת

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5