756 דורית ברק, דורית ושלר, כרמית-נעה שפיגלמן נערכו סקירות אחדות 20 במקביל, החל משנות התשעים של המאה השל מחקרי הערכה על התערבויות עם הורים עם מוגבלות שכלית; אלה לא העלו ממצאים חד משמעיים. מחד גיסא, חלק מן הסקירות הראו כי עם סיוע מתאים, יכולים הורים עם מוגבלות שכלית ללמוד כישורי הורות טובים. ) החשיבות 1 סקירות אלה זיהו מספר מרכיבים יעילים בתכניות ההתערבות: ( כי הלימוד ייעשה במצבים בהם ההורה יישם את הכישורים הנלמדים, על מנת שיוכל לתרגל אותם במצבים אמיתיים (עבור הורים לילדים צעירים, ) על ההנחיות להיות פרקטיות 2 המשמעות היא שהלימוד ייעשה בביתם); ( ) התהליך החינוכי חייב לשלב מודלים 3 ככל האפשר ולהינתן בסדר שיטתי; ( )4 ), ביחד עם צורות הדגמה רגילות והוראות מילוליות; ( modelling לחיקוי ( על ההורים להיחשף לצפייה באחרים בהזדמנויות רבות, לתרגל את הכישורים הנדרשים ולקבל משובים בשילוב עם חיזוקים חיוביים לגבי הביצועים שלהם, בכדי לשמר עניין, מוטיבציה ולמידה. כמו כן, הורים רבים זקוקים למפגשי הדרכה חוזרים לרענון ושימור החומרים שנלמדו, בעיקר כשהנסיבות משתנות Feldman, 1994;( ) (שלבים בהתבגרות הילדים, שינויים במצב המשפחתי .)IASSID, 2008; Wade et al., 2008 מאידך גיסא, סקירות אחרות, שנערכו בעשור האחרון, התייחסו לבעיות המתודולוגיות שאפיינו חלק ניכר מהמחקרים שנעשו בתחום, כמו, למשל, היעדר דגימה מקרית של קבוצות ניסוי וביקורת, וחסרונם של מחקרים .)Coren et al., 2010, 2018; Wilson, et al., 2013( בקנה מידה גדול חוקרים אלה טענו, כי הבעיות המתודולוגיות מקשות על הסקת מסקנות לגבי יעילות ההתערבויות. ) זיהתה במחקרים בעיה מרכזית נוספת, הנובעת Starke, 2011( סטרק מדיווחי ההורים על חוסר שביעות רצון או התנגדות לחלק מההתערבויות שקיבלו מאנשי המקצוע; ולחילופין, דיווחי אנשי המקצוע על קושי בשיתוף פעולה עם ההורים. למרות שהעדויות המחקריות אינן חד משמעיות, הן מפלסות את הדרך להמשך פיתוח תכניות הכשרה עבור הורים עם מוגבלות שכלית, ומאלצות את אנשי המקצוע לחפש פתרונות חלופיים להוצאת הילד מהבית. מערכות תמיכה להורים עם מוגבלות שכלית בשנים האחרונות, ברוח הגישות הביקורתיות למוגבלות המדגישות את התנאים הסביבתיים של משפחות בהן ההורים עם מוגבלות שכלית, מתגבשת ההבנה של חוקרים ואנשי מקצוע לכך, שנגישות לתמיכות
RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5