747 הורים עם מוגבלות שכלית וילדיהם למרות השינוי המהותי שחל במרוצת הזמן ביחס המחוקקים כלפי אנשים עם מוגבלות שכלית בכלל, ולסוגיית ההורות שלהם בפרט, ניכר, כי הם חשופים למחסומים חברתיים המונעים מהם את הזכות להורות, למשל, עדיין רווחות במדינות רבות פרקטיקות של עיקור בכפייה, והחינוך המיני (באם ניתן) לאנשים עם מוגבלות שכלית, מתמקד בסכנות ובמניעה. ואכן, נשים רבות עם מוגבלות שכלית נכנסות להריון בשל חוסר מידע, פגיעות מיניות, ובכללן כפייה ושליטה של בן משפחה, ולא מתוך בחירה .)Llewellyn, 2013; McCarthy, 2000( כחלק מהיעדר השיח על אודות אוכלוסייה זו של הורים עם מוגבלות שכלית, לא קיים מידע רשמי על היקף אוכלוסיית ההורים עם המוגבלות השכלית וילדיהם. הקושי בהערכה של שיעורם של הורים עם מוגבלות שכלית באוכלוסייה הכללית נובע מהיעדר הגדרה מוסכמת ואחידה של מוגבלות שכלית, מיעוט השירותים, דיווחים חלקיים, וחוסר נראות של אוכלוסייה זו בקרב הרשויות, הנובע פעמים רבות מן הפחד שילדיהם ). מרבית הנתונים Booth, Booth & McConnell, 2005( יוצאו מרשותם שהתפרסמו נשענים על הערכות המבוססת על סקרים, על מדגמים ונתונים ). גם בישראל Anderson et al., 2005 שנאספו אודות מקבלי שירותים ( לא פורסמו עד היום נתונים שכאלה, למעט נתוני הביטוח הלאומי , שהתפרסמו לראשונה בעבודת הדוקטורט של ושלר 2017 משנת .)Weshler, 2019( ) מרכזת את הנתונים שהתפרסמו על היקף 1 הטבלה הבאה (ראה טבלה אוכלוסיות ההורים עם מוגבלות שכלית במדינות שונות בעולם. הטבלה נותנת אינדיקציה על היקף האוכלוסייה, ובד בבד מדגימה את הקשיים שתוארו לעיל. על בסיס הטבלה, ניתן להבחין כי ההערכות במדינות שונות מתבססות על קריטריונים וסוגי מדגמים שונים – יש המתייחסות לשיעור ההורים עם מוגבלות שכלית בקרב הורים בכלל האוכלוסייה, לעומת אלה המתייחסות לשיעור ההורים בקרב האוכלוסייה עם מוגבלות שכלית בכלל, או ביחס להורים עם מוגבלות שכלית בגילאי הפריון; אחרות מתייחסות למספר הילדים להורים עם מוגבלות שכלית. חלק מההערכות מבוססות על נתונים של הביטוח הלאומי או מוסדות בריאות ברמה הארצית ), ואחרות מתבססות Tøssebro et al., 2017; Wing Man et al., 2017( Mc Hugh, 2015; Pixa-Kettner, 2008;( על מדגמים של מקבלי שירותים ). חשוב להדגיש, כי בישראל אוכלוסיית ההורים עם Willems et al., 2007 מוגבלות שכלית גדולה מן הנתונים הרשמיים, מכיוון שעדיין רבים מהם
RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5