shalem

744 מבוא הקמת תא משפחתי והולדת ילדים הם ערכים מרכזיים בחברה הישראלית. יחד עם זאת, תפיסות סטיגמטיות כלפי אנשים עם מוגבלות בכלל, וכלפי אנשים עם מוגבלות שכלית בפרט, מוציאה אותם מכלל זה. תפיסות אלה רואות באנשים עם מוגבלות שכלית כא-מיניים וכבלתי כשירים להורות .)Morris, 1991; Shakespeare, Gillespie-Sells & Davies, 1996( בעשורים האחרונים התפתחו גישות חברתיות ביקורתיות ביחס למוגבלות, השמות את הדגש על הסרת המחסומים הסביבתיים ומימוש זכותם של אנשים עם מוגבלות להכללה בחברה, כולל בתחום הנישואין והולדת ). ברוח Barnes et al., 2010; Carlton, 1998; Oliver, 2013( ילדים מגמה זו, נחקקו חוקים ותקנות, המקדמים שיח זכויות של אנשים עם ) ואמנת 1998 מוגבלות, ולראייה, חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות ( ) בדבר זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות, ובפרט סעיף 2006 האו"ם ( , הקורא להכיר בזכותם של אנשים עם מוגבלות להקים משפחה. יחד 23 עם זאת, מרבית המחקרים והפרקטיקות בנושא ההורות של אנשים עם מוגבלות שכלית, מציגים גישה אינדיבידואלית, הרואה במוגבלות בעיה ,)Llewellyn & Hindmarsh, 2015( רפואית טרגית של האדם עצמו ובהקשר להורות, גישה זו מתמקדת בהקניית מיומנויות, שיאפשרו לאדם עם המוגבלות לבצע את התפקיד ההורי, בהתאם לנורמות החברתיות .)Feldman et al., 1992 ;2019 ; שפיגלמן, 2018 (רוטלר, הפרק הנוכחי סוקר את הידע העדכני בנושא הורות של אנשים עם מוגבלות שכלית בארץ ובעולם. בהקשר זה, חשוב להתייחס להגדרת המושג "מוגבלות שכלית". מדינות שונות מגדירות אוכלוסייה זו באופן שונה, למשל, האגודה האמריקאית למוגבלויות התפתחותיות מגדירה מוגבלות שכלית כ"מוגבלות משמעותית בתפקוד השכלי ובהתנהגות המסתגלת כפי שהן באות לידי ביטוי במיומנויות תפיסתיות, חברתיות ומעשיות" ). בארצות אנגלוסקסיות ההגדרה רחבה יותר והיא AAIDD, 2011( כוללת גם לקויות למידה מורכבות ואוטיזם. בגרמניה, לעומת זאת, 70 ) נמוכה מ- IQ ההגדרה צרה יותר ומסתמכת על רמת אינטליגנציה ( ). בישראל ההגדרה האופרטיבית המנחה את עבודת Pixa-Kettner, 2008( מינהל המוגבלויות במשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, מבוססת על ההגדרה של האגודה האמריקאית, ומתייחסת לרמת .18 ולהופעתה של המוגבלות לפני גיל 70 ) נמוכה מ- IQ אינטליגנציה ( דורית ברק, דורית ושלר וכרמית-נעה שפיגלמן

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5