734 בעולם ערכים, נורמות תרבותיות וניסיון אישי. השאלה לא צריכה להיות כיצד להביע את ההתנגדות למתן אפשרות לאנשים עם מש"ה להתנסות בזוגיות, מיניות וחיי משפחה, אלא, כיצד להחליף את ההסתייגות, ולעתים ההתעלמות, בשיח פתוח המאפשר דיאלוג הדדי. שיח שכזה נחוץ בכדי לאפשר להורים, לנותני השירותים ולמקבלי השירותים, להביא את תפיסת עולמם והשקפתם אל תוך רב שיח בנושאים אלה. השיח לא בהכרח יוביל להסכמה וגם לא תמיד למימוש הרצונות והשאיפות של כל משתתף, אך הוא יאפשר: להורים לבטא את תפיסותיהם וציפיותיהם; לנותני השירותים להתבונן באופן הוליסטי יותר על משימת הליווי שלהם בתחומים של זוגיות, מיניות והורות; ולבוגרים עם מש"ה לבטא את הדעות, הרצונות והשאיפות שלהם (ללא קשר לאתגרים, לקשיים ולשאלות המורכבות המתלוות לנושאים של זוגיות, מיניות והורות). במובן זה, מטרת העל של התמיכה לא תהיה אך ורק מציאה של איזון שבין סיכוי לסיכון, אלא עידוד של כל השותפים בדיאלוג לחפש דרכים להשגת משמעות אישית ונפרדת, תוך כדי מפגש זה/זו עם זה/זו. )Neuman, 2021; 2021 נמצא בזה מודל לתמיכה הוליסטית (נוימן, שנועד לסייע ביצירת שינוי פרדיגמטי, אשר יאפשר רב שיח בין בוגרים עם מש"ה, הוריהם ונותני השירות שלהם. המודל עובד על בסיס התפיסה ההומניסטית ומציע תמיכה הוליסטית לפרט עם המוגבלות. יישום המודל במערכי הליווי והתמיכה בבוגרים עם מש"ה, יוכל לשמש כמתווה למחקרי המשך, שיבחנו את תרומתו לשינוי בעמדות ובהתייחסות לגבי זוגיות, מיניות ומשפחה של בוגרים עם מש"ה. רן נוימן
RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5