shalem

726 חששם של הצוותים התומכים דוחק הצידה את העיסוק במימוש זכויות, לטובת הגנה מפני פגיעה ומדיניות המדגישה פיקוח, הגבלה ומניעה .)Hawkins, Redley & Holland, 2011 Apell, 2010; Lyden, 2007( הלכה למעשה, בוגרים רבים עם מש"ה אינם זוכים לתמיכה ושירותים מספקים, בכדי שיוכלו לממש את זכותם לקשרי זוגיות, מיניות והורות ). במחקר שנערך לאחרונה, נבחנו עמדותיהם McBrien & Power, 2002( נותני שירותים בנוגע לזוגיות, למיניות ולהורות של אנשים עם מש"ה 40 של .)Neuman, 2021; Neuman, 2020( ותפיסת התפקיד שלהם בהתאם הנחת היסוד מאחורי המחקר הייתה, כי יש להעמיק בהבנת תפיסותיהם של נותני השירותים את עמדותיהם ותפקידם בנושאים אלה. – ממצאי המחקר הראו, כי נותני השירותים בכל הקשור לתחום הזוגיות התייחסו לקשר הזוגי של אנשים עם מש"ה בעיקר כמנוף "לנורמליות" ולא כצורך בסיסי וכחוויה מעשירה העומדת בפני עצמה. זוגיות של אנשים עם מש"ה תוארה בעיקר כאמצעי ללמידה של מיומנויות חברתיות ובין-אישיות: "הזוגיות מאפשרת להם ללמוד איך לראות את האחר ולהתאים עצמם אליו. זו הזדמנות בשבילם לראות את האחר מנקודת מבט אחרת ולהתנסות במערכת יחסים נורמאלית של ויתורים הדדיים". "זה כלי ללמוד מיומנויות חברתיות ותקשורתיות, התחשבות הדדית, ויתורים, ואיך לתת ולחלוק". בהתאם, תפקידם של נותני השירותים נתפס על ידם כממוקד בעזרה לבוגרים עם מש"ה "להשיג" סגנון חיים נורמטיבי: "הם מבינים שזו מוסכמה בחברה בה הם חיים. זה סוג של סטאטוס להיות מסוגל לומר יש לי חבר או יש לי חברה". "כך הם יכולים להתמודד עם הסטיגמה של החברה. אני אדם עם בעיה, אבל יש לי חבר או חברה. זו המשמעות של להיות נורמאלי". עוד הדגישו נותני השירותים את המוגבלויות של מקבלי השירותים שלהם בכל הקשור לקשרים בין אישיים ביניהם, בעיקר כמאופיינים בחוסר תובנה ורגישות לגבי צרכיו של האחר. בהתאם, למרות שבהתייחסותם לתפקידם הכולל כתומכים/מטפלים תיארו נותני השירותים רשימה ארוכה של תפקידים (ביניהם: תמיכה, מתן הדרכה, שיפור מיומנויות חברתיות, חיזוק האוטונומיה והגשמה עצמית), בהתייחסם ספציפית לתחום הזוגיות צומצם רן נוימן

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5