723 זוגיות, מיניות והורות של אנשים עם מוגבלות שכלית המציאות, בוצע בשנים האחרונות מחקר, שבחן את המאפיינים, המשמעויות וההשלכות של זוגיות, מנקודת מבטם של אנשים בוגרים עם .)Neuman & Reiter, 2017; 2015 מש"ה, שחיים בזוגיות (נוימן ורייטר, באופן כללי, מרבית הידע הקיים בנושא יחסים בין-אישיים בקרב אנשים עם מש"ה מעוגן בהסברים ובפרשנויות שמספקים אחרים בחייהם. מעטות הן ההתייחסויות למשמעויות שמייחסים לקשר אנשים עם מש"ה ). המחקר המתואר כאן בקש לשמוע את קולם Knox & Hickson, 2001( והתמקד באופן שבו תארו בוגרים עם מש"ה את קשרי הזוגיות שלהם. ממצאי המחקר העיקריים הצביעו על: • ייחודיותו של הקשר הזוגי כפי שנתפס ע"י אנשים עם מש"ה, בהשוואה לקשרים אחרים בחייהם, הינו בכך שהקשר הזוגי התאפיין בבחירה של בני הזוג בחיים ובגורל משותפים: "אני אומרת לו שאנחנו תמיד נהיה ביחד. אם אתגרש ואחזור להורים זה יהיה האסון. אנחנו ביחד כי עם חברים לא תמיד ביחד ומתי שנוסעים עם בן זוג תמיד ביחד. בזוגיות משתדלים תמיד להיות ביחד". • הרב ממדיות של הקשר, אשר כולל, לצד מגע ומיניות (הנתפסים לעתים כהסבר יחיד לצורך של אנשים עם מש"ה בקשר זוגי) גם ממדים רבים נוספים. מסיכום התכנים והתמות המרכזיות, שהועלו ע"י המרואיינים, עולה תמונה הכוללת את התמות הבאות: אהבה, עשייה משותפת ובילוי בצוותא, הרגשה שאתה לא לבד, שיתוף, שאיפה לקשר שיימשך כל החיים, מגורים משותפים, נאמנות, משהו להישען עליו ולהרגיש מוגן ודאגה לבן/בת הזוג במצבי קושי ומצוקה. ממצאים אלה חשובים, כעדות לעושר הרב המאפיין את הזוגיות, כפי שחווים ומתארים אותה אנשים עם מש"ה ודומים לממצאים במחקרם של נוקס והיקסון .)Knox & Hickson, 2001( • דמיון בין תיאוריהם של אנשים עם מש"ה את הקשר הזוגי, לבין התיאורים המקובלים באוכלוסייה הכללית. הדבר מצביע על כך שאנשים עם מש"ה תופסים ומבינים מה היא זוגיות, בדומה לדרך שבה מתארים זאת אנשים ללא מוגבלות: "הבנתי שהוא צריך לחזור ומרוב התרגשות הייתי באי-שקט. הוא , אמרתי, מה קרה? הוא לא חוזר. 8:00 ולא חוזר ב- 7:00 לא חוזר ב-
RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5