718 מילדות לבגרות. שוב ושוב, עומדת כשירותם התפקודית של בוגרים עם מש"ה והתנהלותם העצמאית לסוג של "מבחן קבלה לבגרות", כאשר השאלה המרכזית היא: "האם הפרט עם המגבלה מסוגל לעמוד בציפיות ממנו כבוגר, והאם הוא ניחן בבשלות מספקת בכדי שיוכל להיחשב למבוגר ). אנשים רבים עם Benomir, Nicolson & Beail, 2016( ?" אחראי מוגבלויות אינם עומדים בקריטריונים להצלחה במבחן זה, מאחר שהמבחן מבוסס על אמות המידה של מסלול החיים שנחשב לנורמטיבי בכל חברה וחברה. תפקוד עצמאי הינו קריטריון חשוב לניהול החיים, אך הוא אינו קריטריון יחיד במעבר מילדות לבגרות. יכולת בחירה אוטונומית, או במילים אחרות, האופן שבו מקבל הפרט החלטות משלו, היא דרך נוספת להתבונן על המעבר מילדות לבגרות. היכולת לקבל החלטות אישיות, על סמך מערכת ערכים וקדימויות ברורה, היא ביטוי לנפרדות של הפרט מאחרים משמעותיים בחייו. יכולת זו רלוונטית לא פעם גם במצבים בהם זה האחרון אינו עצמאי .)Neuman, 2020( מבחינה תפקודית תקופת הבגרות בחייו של האדם מספקת הזדמנות למסע התפתחותי וייחודי בדרך לבניית זהות, משמעות אישית ונפרדּות. היא מאפשרת לו לעצב מחדש את דרכו ולנסות לִבנות, בכל שלב בבגרותו, את היסודות הדרושים לו, כדי ליהנות מאיכות חיים ומתחושת מימוש עצמי (נוימן, ). התמודדות יעילה עם אתגרים בתקופת הבגרות יכולה לסייע 2021 במעבר מחיים הנקבעים ומנוהלים מבחוץ, לחיים המבוססים על התבוננות פנימית, על תובנות אישיות ועל גיבוש זהות עצמית אוטנטית ומאוזנת שנה, טען אריקסון 60 ). כבר לפני קרוב ל- Sneed et al., 2012( ), כי האדם מתפתח ומשתנה במשך כל חייו, ולא רק עד Erikson, 1963( להגעתו לבגרות, וכי התמודדות של האדם עם צמתים ומשברים לאורך חייו משפיעה על אישיותו ומחוללת שינויים בתפיסת עולמו. בצמתים בחיים לא פעם מתערער האיזון בין האדם לסביבתו (הפיזית והחברתית) והפרט מוצא עצמו מתמודד עם אתגרים התפתחותיים חדשים. הצמתים בבגרות מתאפיינים לא פעם בקושי, באובדן ובמשבר, אך הם גם הזדמנות להיפרד ), להתנסות בחוויות ובתמורות חיוביות Jung, 1933( מהתלות בבית ההורים .)Gambhir & Chadha, 2013( ומעשירות ולהגיע לשיאים תפקודיים חדשים גם בחייהם של אנשים עם מש"ה תקופת הבגרות יכולה לספק הזדמנות למסע התפתחותי, שיאפשר מעבר מהתלות החד-צדדית באחרים, לחיים אוטונומיים יותר. בשנים האחרונות מתחזקת ההבנה, כי רן נוימן
RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5