shalem

714 רן נוימן במקביל, ובאופן חריג, מתארים מבוגרים עם מש"ה מסלול ייחודי נוסף בבגרותם, המתמקד בהתנסויות בקשרים זוגיים. כאן, בניגוד לתחומים האחרים, ניכר "חלון הזדמנויות" לביטוי אישי ואוטונומי. זוגיות נתפסת ע"י בוגרים עם מש"ה כקשר ייחודי ורב ממדי. תיאוריהם את הקשר דומים לתיאורים באוכלוסייה הכללית וניכר כי לקשר השפעה חיובית על איכות החיים והדימוי העצמי שלהם. במקביל, בכל הקשור לקשרי זוגיות, מביעים בוגרים עם מש"ה הסתייגות מפנייה לעזרה לנותני השירותים המלווים אותם ולהורים. חשש זה אינו מפתיע ותואם לעמדות שמביעים נותני השירותים וההורים בכל הקשור לזוגיות, מיניות והורות של בוגרים עם מש"ה ובכל הקשור לתפקידם בהתאם. בקרב נותני השירותים נתפסת זוגיות כאמצעי ללמידה של מיומנויות חיים ולא כחוויה מעשירה העומדת בפני עצמה. בוגרים עם מש"ה נתפסים ע"י נותני השירותים כמוגבלים בכל הקשור לתובנה ורגישות לצרכיו של האחר והם מתמקדים בתפקידם כנותני שירותים בהיבטים השליליים של הקשר (פתרון בעיות והתערבות במצבי משבר). בכל הקשור לתפיסתם את הנושא של מיניות ניכרת עמדה מבלבלת, המתארת תמיכה מחד וחשש מפגיעה וניצול, מאידך. בתחום זה מתמקדת המשימה של נותני השירותים במיומנויות תפקודיות ובהגבלות ואיסורים ולא בליווי תומך המעודד ביטוי אישי. בכל הקשור לאפשרות של הורות, מביעים נותני השירותים עמדה שלילית חד משמעית. עמדותיהם של ההורים מצטרפות לאלו של נותני השירות, משלימות את התמונה, ומתמקדות, כמעט, אך ורק במגע המיני בקשר ומתעלמות מהרב ממדיות המאפיינת זוגיות ככלל, כפי שתואר גם ע"י בוגרים עם מש"ה, החיים בזוגיות. בכל הקשור לתחום המיני, בדומה לנותני השירותים, ניכר מסר מבלבל בין תמיכה והכרה בזכויות, מחד, וחשש מפגיעה וניצול, מאידך.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5