694 מינה רז ). ממצאים מסוג זה, לצד Mazzotti et al,. 2020 ועצמאות בחיי היום יום ( ,2012 סקירת הספרות, שנעשתה על ידי ד"ר שרעבי ופרופסור מרגלית ב- ,)2012 על תכניות מעבר בחינוך המיוחד בארץ ובעולם (שרעבי ומרגלית, היוו את הקרקע לגיבוש מודל העבודה של תכנית המעבר הלאומית "יוצרים במסגרות החינוך המיוחד בארץ. 2014 עתיד" המופעלת משנת התכנית משותפת לאגף תעסוקה לאוכלוסיות רווחה במשרד הרווחה והבטחון החברתי ולאגף החינוך המיוחד במשרד החינוך. במסגרתה, רכזי 16-21 תעסוקה של מפעילים מטעם משרד הרווחה משלבים תלמידים בני בהתנסויות תעסוקתיות בהתאם להעדפותיהם, כחלק מתכנית הלימודים הבית ספרית. מודל התכנית מגדיר רכיבי תפיסה, ידע ומיומנויות, החשובים להצלחת המעבר לבגרות בתחום העבודה והקריירה. רכיבי התפיסה והמיומנויות מבוססי נתונים, כדי שניתן יהיה לעקוב אחרי התקדמות ושינויים ברמת הפרט וברמת התכנית כולה. להלן פירוט רכיבי המודל המקצועי: רכיב צמיחה אישית רכיב זה מתמקד בהיבטים התפיסתיים של התכנית. הנחת הבסיס היא, כי המפתח להצלחת תהליך המעבר הוא יכולתם של צעירים לבחור ולכוון את דרכם בהווה, מתוך חשיבה על העתיד. בהתאמה, רכיב זה מיועד לקידום בתחום הקריירה. מטרתו, הכוונה עצמית ואוריינטציית עתידוהערכה של לעודד את המשתתפים בתכנית לרכוש מיומנויות תעסוקתיות ולחקור אפשרויות למסלולי עתיד, בעודם תלמידים בבית הספר, מתוך הבנה שהשקעת משאבים אישיים בנושאים אלה יתרמו להם בעתיד בעולם העבודה. הערכת רכיב זה מתבצעת באמצעות שאלונים, שגובשו על בסיס שאלונים קיימים, ועברו פישוט לשוני והתאמות למשתתפי התכנית. השאלונים הם חלק אינטגרלי מתיק ממוחשב שפותח עבור התכנית והם מועברים בתחילת התכנית, כדי לבחור מקום התנסות שתואם את תחומי העניין והיכולות של התלמיד, ומועברים שוב בסופה, על מנת לאמוד שינויים. שאלון נחישות עצמית בתכנית נבנה על בסיס השאלון ) ואילו שאלון אוריינטציית Wehmeyer, 1995( של וימייר לנחישות עצמית עתיד בתחום הקריירה, מתבסס על שאלון אוריינטציית עתיד למתבגרים ). (לפירוט אודות השאלונים, התאמות שנעשו ומהימנויות, Seginer, 2009(
RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5