shalem

691 המעבר לבגרות של צעירים עם מוגבלות שכלית התפתחותית לצעירים עם מוגבלות, בדומה תקוות וחששות של צעירים עם מוגבלות. .)Nota et al., 2010( לצעירים בלי מוגבלות, יש שאיפות ותקוות לעתיד למשל, מחקר שבדק את תפיסת העתיד של מתבגרים אוסטרליים עם שיתוק מוחין מצא, כי למשתתפי המחקר היו שאיפות בתחומי ההשכלה, העבודה, והפנאי, כאשר התכנים המרכזיים שעלו בהקשר זה, נגעו בצורך לשמור על יחסים קרובים ומשמעותיים ולקבל החלטות לגבי העתיד ). גם בשני המחקרים שבדקו אוריינטציית Cussen et al., 2012( בעצמם ) צעירים עם 1 עתיד בקרב מתבגרים עם מוגבלות בישראל נמצא, כי: ( מוגבלות שכלית מהחברה הערבית, חושבים על עתידם בתחום הקריירה, ביחסים חברתיים ובזוגיות, וציינו כי תחומים אלה חשובים עבורם והאמינו ) תלמידי 2 ), ו-( Arslan, 2013( שהשאיפות שלהם בתחומים אלה ימומשו חינוך מיוחד, עם לקויות למידה מורכבות, דיווחו על רצונם לעבוד בעתיד, הם האמינו שיצליחו למצוא עבודה, ויותר ממחציתם דיווחו שבחרו בכיוון .)2019 מקצועי (רז, עם זאת, לאורך השנים נמצא, כי מתבגרים עם מש"ה מציגים יותר תפיסות שליליות וחסרות תקווה לגבי חייהם בעתיד, בהשוואה ). פערים Palmer & Whemeyer, 1998 , לצעירים ללא מוגבלות (למשל מסוג זה בתפיסת העתיד, שעליהם הצביעו מחקרים מוקדמים, שיקפו תקופה בה עדיין שוויון זכויות לתלמידים עם מוגבלות לא מוסד בחקיקה ). ממצאים מאוחרים יותר, משקפים חשיפה Garberoglio et al., 2014( מצומצמת של תלמידים עם מוגבלות למודלים של הצלחה בקריירה של אנשים עם מוגבלות, ובהזדמנויות להשתתף בפעילויות של חקירה והתנסות במגוון תפקידים ומסלולי חיים בהתאם לתחומי העניין האישיים .)Nota et al., 2010( על אף הדמיון בתחומי החיים, בהם מתגבשות הציפיות והתקוות לעתיד, בבדיקת חששותיהם של צעירים עם מש"ה בהשוואה לאלו של צעירים ללא מוגבלות, נמצא, כי תחומי הדאגה לגבי העתיד של שתי הקבוצות שונים ) נמצא, כי תחומי הדאגה Forte et al., 2011( זה מזה. במחקר בריטי )2 ) התעללות ובריונות כלפיהם בעתיד, ( 1 של תלמידים עם מש"ה היו: ( ) כישלון כללי בכל מה שיעשו 3 אובדן ומוות של אדם שבו הם תלויים, ( ) בדידות וחוסר יכולת להתחבר ולשמור על חברויות. לעומתם, 4 בחייהם ו-( ) כישלון במציאת עבודה וביכולת 1 החששות של צעירים ללא מוגבלות היו: ( ) כישלונות עתידיים באירועים ספציפיים, כגון: בחינות 2 לפרנס את עצמם, ( ) הצורך לקבל הרבה החלטות לגבי העתיד. למרות ששתי 3 ומבחן נהיגה, ו-(

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5