689 המעבר לבגרות של צעירים עם מוגבלות שכלית התפתחותית זה יעסוק באוריינטציית ובמודל שלושת הרכיבים באוריינטציית עתיד ), ויתאר כיצד צעירים עם מוגבלות שכלית מבנים Seginer, 1995, 2009( את תמונת עתידם, ואת השפעתה של הגנת יתר על תהליך זה. אוריינטציית עתיד אוריינטציית עתיד היא מונח כללי, המתייחס לנטייה האנושית לחשוב .)Seginer, 2009( על העתיד ולייצוגים אשר בני האדם מפתחים אודותיו ייצוגים אלה מהווים את תמונת העתיד של האדם וזו, בין אם היא נכונה וקשורה למציאות חייו ובין אם לא, משפיעה עמוקות על מצב רוחו ). לאוריינטציית עתיד יש תפקיד חשוב Lewin, 1942( והתנהגותו בהווה בכל שלבי החיים, אך היא הופכת משמעותית במיוחד בשלב המעבר לחיים ) בין תמונת to integrate בוגרים, בו נדרשת היכולת של הצעירים לשלב ( .)Seginer & Mahajna, 2016( העתיד לבין העצמי שלהם וחייהם בהווה אוריינטציית עתיד מתפתחת ומתגבשת בהקשרים חברתיים, תרבותיים ומוסדיים, בהם הנורמות והידע המועברים הופכים להיות אבני הבניין של תחומי העניין והתכניות של הצעירים לעתיד. היא נלמדת תוך כדי אינטראקציה עם אחרים משמעותיים, כמו: הורים, חברים ומורים, בשיחות .)Nurmi, 2005( על אמונות, חלומות ותכניות לעתיד הספרות העוסקת באוריינטציית עתיד נחלקת לשתי גישות מרכזיות. הראשונה, מתמקדת בהיבטים הכמותיים והמבניים שלה, כמו: למשל, טווח הזמן אליו מתייחס אדם בחשיבה על עתידו, ו/או משקלה ביחס לחשיבה על העבר או ההווה (גישות א-תמטיות). השניה, מתמקדת בתכנים בהם אנשים עסוקים בחשיבתם על העתיד (גישות תמטיות). מחקרים בגישה התמטית הראו, כי על אף שצעירים בחברה המערבית גדלים בסביבות חברתיות ותרבותיות שונות זו מזו, אוריינטציית העתיד שלהם כוללת ייצוג של ארבעה תחומי חיים מרכזיים המשותפים לכולם: השכלה, עבודה .)Seginer, 2009( וקריירה, נישואין ומשפחה ודאגה לעצמי מודל זה פותח על ידי פרופסור .מודל שלושת הרכיבים באוריינטציית עתיד ), במטרה להרחיב את ההבנה לגבי החשיבה Seginer, 1995( סגינר האנושית על העתיד, אל מעבר לתכנים שבה היא עוסקת. המודל משקף מה גורם לאנשים לחשוב על העתיד, אילו ייצוגים הם מפתחים אודותיו וכיצד כל אלו משפיעים על התנהגותם בהווה. המודל מכיל שלושה רכיבים: מוטיבציוני, קוגניטיבי והתנהגותי. ביחד הם מַבנים מודל רב צעדי
RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5